En långrandig röd skymning


Utgångspunkten för Fredrik Lindbloms ”Röd skymning” är ganska typisk i fantasysammanhang. Det är krig och under striderna bränns en by ner och skövlas. Den enda överlevande är ett litet barn som växer upp med drömmar om hämnd och upprättelse. Att barnet ifråga råkar vara en flicka, Theresa, hör dock inte till vanligheterna.
Theresa växer upp hos en av landets främsta generaler och bestämmer sig från ung ålder för att bli soldat. Men soldatlivet blir inte riktigt som hon tänkt sig, och när flickans naiva drömmar ersätts av en ung kvinnas arrogans så börjar det gå riktigt illa.

”Röd skymning” är en ganska märklig bok. Det börjar som en tämligen standardmässig fantasyroman (där själva fantasyinslagen är ganska lågmälda) med en irriterande huvudkaraktär. Theresa är verkligen irriterande självrättfärdig och naiv i bokens första halva. Men hon är också en rätt så ointressant karaktär, vilket gjorde att jag hade problem att hålla intresset uppe för hennes vedermödor. Jag hade också svårt för att engagera mig i berättelsen, som ofta beskrev snarare än gestaltade olika skeenden, ett grepp som fick boken att kännas ganska långrandig.
Under den sista tredjedelen av historien ändrar boken helt karaktär. Från att ha varit en ganska stel och något pompös historia om krig och hjältemod så förvrids det hela till något betydligt mer intressant. Den tråkiga Theresa blir alltmer aggressiv och nästan besatt, vilket gör att hon också förvandlas till en betydligt mer intressant karaktär. Boken lämnar helt den trygga standardfantasyfåran och börjar gå sin egen långt mer spännande väg.
Det är en mycket snygg bok det här. Illustrationerna den innehåller är väldigt fina och stämningsfulla (och långt mycket snyggare än framsidan, som inte alls gör dem rätta). Den är utgiven på det lilla förlaget Ascentoria, som har gjort ett väldigt fint jobb med att göra en snygg bok.
Tyvärr når inte språket upp till samma höga nivå. Det vimlar nämligen av anglicismer i den här boken, på ett sätt som gav mig huvudvärk. Inte bara mer oförargliga sådana, som att ”spendera tid” istället för att ”tillbringa den”, utan också en mängd prepositioner som inte stämmer med svenska grammatikregler. Karaktärerna ”äntrar” också hela tiden byggnader istället för att helt enkelt kliva in genom dörren. Äntra gör man en båt, förslagsvis med en änterhake. Det är inte en synonym till engelskans ”enter”.
Språket är genomgående ganska högtravande, något som gör det svårforcerat. Jag tycker att språket fungerar bättre under bokens sista del, när historien i sig mer och mer börjar likna en ond saga. Men jag hade önskat att det varit lite mer arkaiskt, att berättelsen än mer fått närma sig sagoformatet. Mycket för att det oresonliga slutet påminner mig om de isländska sagornas obeveklighet.

Jag måste erkänna att jag några gånger var nära att ge upp läsningen av ”Röd skymning”. Jag är glad att jag inte gjorde det, för det var värt det att läsa fram till den där sista tredjedelen. Dock hoppas jag att Fredrik Lindblom, om han fortsätter att skriva om sin fantasyvärld Ascentoria, skippar den trista fantasystilen och går direkt på den grymma sagans format.

Fredrik Lindblom – Röd skymning (Ascentoria, 2010)

5 comments

      1. Det var den klart mest bisarra av alla anglicismerna. De andra var såna som folk använder ganska ofta i allmänt prat, som ”möta upp”. Inte för att jag gillar dem mer, men de är ändå rätt vanligt förekommande.

  1. Jag har också läst den och retat mig på precis samma saker som du.Även anakronismer som ”girade” förekommer. Nej, denna bok håller inte alls måttet tyvärr. Känna som att författaren är en mycket ung person som själv läst mycket men som inte riktigt är en mogen författare ännu (i synnerhet inte om jag jämför med Eragons författare Christoffer Paolini som ju också var ung när den skrevs). Om Röd skymning hade getts ut på ett större förlag så hade redaktören sett till att det blivit en betydligt mer lättillgänglig bok.

Kommentera

