I’m coming for you Dexter…


Gårdagens roligaste tv-relaterade nyhet var att Edward James Olmos kommer ha en roll i nästa säsong av ”Dexter”. För mig som är ett stort ”Battlestar Galactica”-fan är det alltid roligt att se någon från den serien i ett annat sammanhang, men i synnerhet när det gäller Olmos. Han en skådespelare som jag tror kommer passa mycket väl in i Showtimes prisade tv-serie om allas vår favoritseriemördare.

”Dexter” har som serie varit ganska svajig under åren.
Mycket på grund av manus, men även skådespelarinsatser. Huvudrollsinnehavaren Michael C. Hall är en mästare på att spela med små medel, och han gör sin roll perfekt. Hans Dexter är komplex, en sympatisk psykopat som lever i ständig kamp med sina inre demoner. Att Hall är en såpass bra och nedtonad skådespelare gör dock att det krävs en hel del av hans motspelare. Många av dem, exempelvis Jennifer Carpenter som systern Debra, Julia Stiles som Lumen och framför allt John Lithgow som Trinity, är strålande.
Men de skådespelare som tar i lite för mycket, spelar med för stora gester, faller platt och tar ofta med sig en hel säsong i fallet. Både den andra och tredje säsongen lider av detta problem. Den utstuderat sexiga Lila (Jaime Murray) och den irriterande självrättfärdige Miguel (Jimmy Smits) sänker sina respektive säsonger till en medioker nivå, vilket är synd på en så bra serie.

Det är därför jag blir så glad över nyheten om Olmos. Han är liksom Hall en subtil skådespelare, som förhoppningsvis kommer göra nästa säsong av ”Dexter” både välspelad och intressant.

(Blogginläggets rubrik har jag snott helt fräckt från Edward James Olmos Twitter-konto där han skrev just detta för att avslöja att han ska vara med i seriens kommande säsong)

16 comments

  1. Fast jag har lite svårt för det där, att se skådespelare som jag så intimt förknippar med deras karaktärer i någon speciell serie (som Olmos exempelvis) i en annan serie. De kommer ju liksom alltid vara om inte den karaktären så i alla fall ha den karaktärens egenskaper. Jag menar, en person som man verkligen förknippar med en ond roll har jag svårt att se i en sympatisk sådan. och lite tvärt om också. Just Adama är iofs lite av båda.

    1. Det blir ju ett problem. Själv älskar jag det, att se en skådis från en favoritserie dyka upp i en annan favoritserie – speciellt när de spelar en helt annan typ av roll. Växlar mellan god och ond. Eller när en skådis som är havbra i ett visst sammanhang är helt fantastiskt i ett nytt. Jag var ex. aldrig särskilt förtjust i Angel när han var med i Buffy/Angel, men tycker att David Boreanaz är helt fantastisk som Agent Booth i Bones.

      Adama är väl en av de mest sympatiska i hela BSG? Tycker jag i alla fall. :)

  2. Jag har ju för tillfället givit upp Dexter (då jag glömde tredje säsongen hemma i flytten och fortfarande inte har kommit ihåg att ta med mig den till mitt nya hem), men ser fram emot att fortsätta med tredje och fjärde säsongen. Miguel kan väl ändå inte bli lika hemsk som Lila? Eller?

    (Lila hamnade på min death list och jag satt hela tiden och önskade att Dexter skulle döda henne…)

    1. Lila är nog snäppet värre än Miguel (hon hamnade på min death list också), men jag hatade honom ganska intensivt efter ett tag också…
      Nu blir jag nästan lite avundsjuk på att du har både säsong fyra och fem kvar att se. De är helt fantastiska, speciellt säsong fyra som är min stora favorit hittills!

      1. precis som Sara slutade jag kolla efter Lila-säsongen. Hela serien drogs ner i skiten av hennes fruktansvärda karaktär och skådespelarinsats.

        1. Det är så synd på en så bra serie. Jag tror tyvärr att många slutade titta efter den säsongen, vilket är synd eftersom serien blir så mycket bättre igen under senare säsonger.

  3. Min enda koppling till Battlestar Galactica är när Katee Sackhoff är med som sig själv i Big Bang Theory. :-) (Jag SKA kolla, Battlestar ligger på listan.) Dexter däremot, oj, oj, oj.. Stort fan. Och Edward James Olmos tror jag kommer bli fantastisk!

  4. Åh, jag älskar BSG (har döpt en dator efter serien) och jag älskar Dexter.

    BSG är sedan länge slut och Dexter har jag slutat följa, men när den slutar sändas så ska jag köpa complete series och titta på alla i rad.

    1. Jag kan ibland bli lite ledsen över att jag har sett alla avsnitt av BSG. Sen spelar jag brädspelet istället som tröst.

      Det kommer säkert komma ut någon jättesnygg specialutgåva till dvd-box med Dexter när det slutat sändas. Med bloodslides till och en liten Dexter-actionfigur. :D

      1. Jaaaa. Blodpreparat! Smetsmet.

        Jag hoppas absolut inte att Dexter slutar produceras, men jag tänker inte sitta och vänta på säsongerna mer (väntar ju redan på böckerna), så nu får det bli complete wonderful boxset.

        1. Åh böckerna, ja. Jag har tänkt att jag borde läsa dem sen jag såg det första avsnittet av Dexter, men det har ännu inte blivit av. Jag har den första hemma, men den är tyvärr på svenska och dessutom en sån där ful tv-series tie-in, så jag blir avskräckt varje gång jag plockar fram boken…

          1. Då har du något väldigt fint att se fram emot!

            Dexter i bokform är väldigt bra, iaf i början. Den senaste boken kan jag erkänna började bli lite tröttsam, men i början var han helt makalös.

            Efter första boken och lite in i andra så börjar dessutom tv-serien och bokserien gå skilda vägar, så det är inte längre samma handling.

            Längtar efter sjätteboken nu och hoppas att den innebär en återgång till forna glansdagar.

            1. Ska försöka skaffa första boken på engelska tror jag, så att jag inte har några ursäkter. Att boken och tv-serien går skilda vägar är ju bara bra, det betyder mer Dextery goodness till mig! :)

Kommentera

