Happy Towel Day!

Idag är det alltså, för den som inte visste, den tionde årliga handduksdagen som firas som en hyllning till författaren Douglas Adams och hans kultbokserie ”Liftarens guide till galaxen”.
Varför just en handduk? För att det är det viktigaste för en liftare att ha med sig: ”En man som kan lifta kors och tvärs genom galaxen, leva som fåglarna på marken, kämpa mot dåliga odds och ta sig fram, men ändå vet var han har sin handduk, en sådan man är någonting att räkna med.”

(bild lånad från cheezburger.com)

Gammalt fan av böckerna som jag är, så kommer jag givetvis att fira dagen genom att dricka allgalaktiska gurgelbrännare så det står härliga till. Eller åtminstone bläddra lite i någon av Douglas Adams alla böcker (bl.a två ex av Guiden) som står här hemma i bokhyllan.
För den som är sugen att fira ordentligt så rekommenderar jag att ta med sig handduken till Sf-bokhandeln som erbjuder 10% rabatt på allt utom DVD till alla handduksdagsfirare.

6 comments

    1. Ja, väldigt fint att belöna lite extra geekighet! :)

      Jag har samlingsvolymen både på engelska och svenska, ska nog bläddra lite i den engelska senare idag tror jag.

Kommentera

