Prequel-funderingar

Jag har ju, som jag har skrivit förut, börjat läsa om George R. R. Martins ”A Song of Ice and Fire” och har precis börjat med bok två i serien; ”A Clash of Kings”. Jag har alltså tre böcker på närmare 3000 sidor att hinna läsa innan den 12 juli, vilket är ett ganska vansinnigt men inte helt omöjligt projekt.
Vad som är mer än bara ganska vansinnigt är att jag dessutom har blivit väldigt sugen på att läsa de prequels som kommit ut i form av långnoveller. Det finns hittills tre långnoveller i serien ”The Tales of Dunk and Egg”, som utspelar sig ungefär nittio år före händelserna i bokserien. De två första delarna, ”The Hedge Knight” och ”The Sworn Sword” finns även som graphic novels, vilket självklart får mitt seriehjärta att klappa lite hårdare.

Frågan är nu om de här prequel-novellerna är något att ha. Jag brukar gilla konceptet, speciellt när det handlar om en komplex fantasyvärld som känns som att den ruvar på många fler historier än de vi redan har fått läsa. Fast det finns ju förstås aldrig några garantier att en prequel ska vara bra bara för att huvudhistorien är det.
Serievarianterna ser väldigt snygga ut åtminstone, och verkar ha gått såpass bra att Marvel tillsammans med det ursprungliga förlaget Dabel Brothers gett ut dem i samlingsalbum.

Är det någon av er andra GRRM-fangirls och fanboys som har läst dessa serier? Eller som kan komma med tips om de verkar läsvärda eller ej?

7 comments

  1. En fråga angående A Song of Ice and Fire: Jag har ju länge funderat på att läsa böckerna men har toksnöat in på HBO-serien just nu. Förstör jag nåt om jag börjar läsa böckerna innan jag sett klart serien…?

    1. Jag läste boken precis innan jag började se serien, och av det jag har sett så följer serien boken väldigt väl på en del punkter. En del dialoger är till och med nästan identiska :)

      Jag ville läsa klart boken för att veta hur det skulle gå för karaktärerna.. jag är en sån som inte tycker om chockas då t.ex. någon dör. (I böckerna kan jag bläddra fram och läsa slutet, det är svårare med en serie, som det med Lady… :/ ).

      Det är svårt att säga om du förstör något (jag tyckte inte det). Annars kanske du kan läsa boken parallellt? :)

      1. Att läsa parallellt är ett bra tips. Eller att börja läsa första boken när första säsongen gått klart, då får du ju inte veta något i förväg?

        Fast svårigheten blir nog att hålla sig ifrån att fortsätta läsa resten av delarna i bokserien sen… Inte för att jag tror att det gör något, jag tycker ju att tv-serien är fantastisk fast jag vet nästan exakt vad som ska hända. :)

  2. har läst The Hedge Knight, graphic novel-style, och säger varken bu eller bä. Gjorde inget för mig, fördjupade knappast min kunskap om Martins värld, men den var ju inte direkt DÅLIG. bara sådär ”meh”. Men sen bör tilläggas att jag inte är någon graphic novel girl, jag gillar min text platt och linjär.

    1. ”Meh” låter ju inte så roligt förstås. Fast jag är så sjukt sugen på att läsa precis ALLT som har med A song of Ice and Fire att göra att jag nog inte blir avskräckt om det inte är väldigt dåligt. ;)

  3. Blir så otroligt nyfiken på a song of ice and fire and nu har jag reserverat första delen på biblioteket. Tyvärr finns inte The Hedge Knight där, gillar graphic novells men sällan som dom finns på biblioteket.

    1. Det är synd att många bibliotek inte satsar på graphic novels, men samtidigt förstår jag dem. Det kostar mycket att köpa in och om det inte finns tillräckligt många som är intresserade så blir det en onödig kostnad för biblioteken. Plus att många äldre bibliotekarier inte är insatta i serier, eller alls intresserade av att satsa på den genren.
      Men tur att Game of Thrones verkade finnas att reservera i alla fall.

Kommentera

