En mörk sagovärld


Föräldralösa Ethel trivs inte riktigt på klostret där hon bor tillsammans med de andra barnen. Det finns så många regler, som att man inte får gå utomhus de nätter då månen lyser röd för då öppnas portarna till helvetet och farliga barnätande monster styrker omkring i mörkret. Men Ethel misstänker att det inte är hela sanningen. Hon försöker ta reda på sitt ursprung och den jakten leder henne ut från klostret en natt, iväg till det magiska landet Umbra.

”Umbra” är Elin Fahlstedts första serieroman. Det är en väldigt säker debut det här, både vältecknad och välskriven. ”Umbra” är en mörk saga, lite som ”Alice i Underlandet” eller ”Den oändliga historien”. Eller som ”Narnia”-böckerna (minus det kristna frälsningstemat).
Umbra är på flera sätt en skuggversion av vår egen värld, en vriden spegelbild där faror lurar bakom varje hörn men där även nya vänner kan hittas.

Ethel är en fantastisk huvudkaraktär. Driven och modig, men samtidigt också ganska skör och ensam. Det är omöjligt att inte tycka om henne, att inte dras med i äventyren på jakt efter hennes försvunna pappa.
Fahlstedts tecknarstil passar det mörka sagoformatet väldigt väl. Trots att sidorna är fyllda av blyertsskuggor och gråskalor så känns de knappast färglösa. Dels för att är väldigt kontrastrika,men också för att de känns så dynamiska. Mycket av karaktärernas ansiktsuttryck och kroppsspråk är inspirerade av manga, vilket ger blyertsteckningarna en extra knorr.

Min enda egentliga invänding mot ”Umbra” är att jag tycker att slutet kommer lite väl hastigt. Jag hade velat se ett lite längre slut, som knutit ihop historien lite mer. Men kanske är min invändingar mot slutet bara ett tecken på att jag önskar att jag hade fått stanna kvar i den mörka sagovärlden Umbra ett tag till.

Vill du läsa mer om och av Elin Fahlstedt så finns hennes blogg här.

Elin Fahlstedt – Umbra (Kolik förlag, 2011)

9 comments

    1. Det här känns som ett album som många bibliotek kommer ta in också (hoppas jag). Passar för flera åldrar och är väldigt snyggt, så lär locka många läsare.

  1. Gick förbi Sf-bokhandeln igår för att köpa en (EN!) bok som jag noga utsett tidigare under dagen. Gick därifrån med två. Kan någon förklara för mig hur det blir sådär? Speciellt med två dagar till lön och ett skralt konto..

    Hur som helst, Umbra var den där andra boken som liksom bara slank med. Började bläddra lite på tåget hem men ska plöja hela så fort jag har tillräckligt med tid.

    1. Umbra följde med dig till kassan utan att du märkte det och tittade på dig med stora hundvalpsögon så att du bara inte kunde säga nej…? ;)

      Det är ju ett väldigt fint litet album, så jag förstår att den slank med. För mig är det komplett omöjligt att ens gå in på Sf-bokhandeln utan att minst en extra bok råkar följa med hem.

      1. Haha, har ibland försökt säga ”men den bara följde med mig hem! Får jag behålla den..?” till min pojkvän som suckar över bokinköpen. Han går inte på den. Längre. Måste nog börja undvika Sf-bokhandeln när kontot inte tillåter extraköp.

        Det fanns en bild precis i början när barnen äter i en sal som ser ut som något ur Harry Potter, och allt var ritat med en utgångspunkt någonstans under golvet. Där någonstans var det klippt, det var bara att ta boken till kassan och betala.

        1. Jag brukar som tur är inte få några klagomål från min man, men det beror nog på att vi fortfarande har plats i lägenheten för fler böcker. När den tar slut däremot…
          Jag brukar förbjuda mig själv att ens gå i närheten av Sf-bok när jag inte har pengar. Det enda som fungerar.

          Åh, ja! Den bilden är så himla fin, med de snygga kyrkofönstren. Förstår att du fastnade för den. :)

Kommentera

