Spoilervarning

Är man intresserad av populärkultur och tycker att det är ganska roligt att läsa om nya böcker, filmer, tv-serier och spel så finns där ett ständigt närvarande problem. Eller snarare ett potentiellt problem, en överhängande fara som hotar vid horisonten. Jag syftar på spoilers, detta svåröversatta ord som helt enkelt avslöjar alldeles för mycket om sagda bok/film/spel.

Jag är av den bestämda åsikten att om du inte kan skriva en recension utan att avslöja vad som händer på slutet, då är du ganska dålig på att skriva recensioner. Visst är det bra med ett kort referat av handlingen, men betoningen här bör verkligen ligga på kort. Referatet är inte recensionen, den är bara en liten grund att bygga sin analys på. Om det inte är just ett visst slut som ska diskuteras så finns det verkligen inga som helst skäl att avslöja vad som händer där, det tillför ju ingenting.

Jag tycker att de flesta bokbloggare är bra på att undvika spoilers, eller att åtminstone komma med varningar när det är avslöjanden på gång. Många tidningsskribenter verkar däremot helt sakna sådana spärrar, vilket gjort att jag flera gånger ofrivilligt fått veta alldeles för mycket. Det får mig att känna att skribenten inte bryr sig så mycket om sina presumtiva läsare, att det är viktigare att med ett ”Ha!” få avslöja slutet. Eller är det kanske bara jag som inbillar mig att man ju läser en viss recension för att man är intresserad av boken eller filmen ifråga och att man därför inte vill veta precis allt som händer?

Det finns två fall när jag kan tycka att det här med spoilers kan bli väldigt knepigt.
Det första är när det gäller klassiker. Shakespeare är ett bra exempel, är det verkligen en spoiler att skriva ut vad som händer i slutet av ”Romeo och Julia”? Jag tänker att det borde tillhöra allmänbildningen, att det inte kan vara möjligt att vara bokintresserad och inte veta hur det går för the starcrossed lovers. Men är det lika självklart vad som händer i slutet av ”Stormen”?, lika välkänt? Hur drar man gränsen för vad som anses vara allmänt känt och vad som blir en otrevlig spoilerfest? ”Jane Eyre” är okej att spoila, men inte ”Agnes Grey”?

Det är också väldigt svårt att skriva om bokserier utan att få med några spoilers. Jag har hållit på att fundera över hur jag ska kunna skriva om min omläsning av George R. R. Martins ”A Song of Ice and Fire” utan att avslöja för mycket. Det kommer att bli oerhört svårt, med tanke på hur mycket som händer i första boken och således i den första säsongen av tv-serien. Ska jag förse varje inlägg med en gigantisk spoilervarning? Skriva vagt och allmänt och göra mitt bästa för att inte avslöja vilka karaktärer som strukit med i de tidigare böckerna? Skriva de mest komprometterande styckena med vit och därmed ”osynlig” text som måste markeras för att kunna läsas?

Andra spoilerrädda – och orädda – får gärna ge mig tips för hur jag ska hantera de här problemen. Helst så snart som möjligt, eftersom jag har en utläst ”A Game of Thrones” hemma som gärna vill bli omskriven.

17 comments

  1. Borde ha en ständig spoilervarning på mina inlägg då jag inte alls tar hänsyn till sådant där utan inläggen blir vad jag själv har fastnat för i boken, och i de fall jag finner handlingen alldeles ointressant drar jag lätt upp slutet med en gång. Oftast föredrar jag att läsa om böcker jag själv har hunnit läsa, och då får man gärna kommentera hela boken om man vill (är heller inte så spoilerkänslig)

    1. Fast jag tycker inte att du brukar spoila särskilt mycket i dina blogginlägg, även om du diskuterar handlingen. Det går ju exempelvis att diskutera ett slut utan att beskriva exakt vad som händer in i minsta detalj, bara man är lite smidig.

      Jag läser också gärna om böcker jag redan har läst. Men även böcker jag inte har läst men är intresserad av, och där är det alltid lite nervöst om man inte vet hur mycket som kommer avslöjas.

  2. I just Romeo & Julia så avslöjar ju Shakespeare hur det ska gå redan i prologen, så där är det nog fritt fram. ;)

    Är det en nyutgiven bok (vilket det ju oftast är när tidningar recenserar …) så kan man ju vara lite extra försiktig med spoilers, tycker jag, för då har ju de som läser recensionen sannolikt inte läst boken. Om jag vill skriva om sådant som är mer ”avslöjande” så brukar jag sätta ut en ordentlig spoilervarning och kanske t.o.m. ”vittexta” det hela. Ibland vill man ju faktiskt diskutera till exempel slutet.

    I det här fallet röstar jag för en stor spoilervarning i början av inlägget så att det är fritt fram att diskutera. :)

    1. Hehe, Romeo & Julia var kanske inte det bästa exemplet. ;) Men varje detalj avslöjas ju visserligen inte i prologen, så det finns säkert utrymme för lite spoilers där+

      Jag håller med om nyutkomna böcker, att det är bra att vara extra försiktig där. Också när det gäller böcker med stora plotvändningar, för där kan man verkligen förstöra om man avslöjar allting i förväg.

      Jag får nog göra inlägg med stor spoilervarning, för jag är så himla sugen på att diskutera/dissekera A game of Thrones i detalj!

  3. Tacka vet jag Michael Moorcocks Elricböcker som börjar såhär: ”And now opens the tragedy which will close many years from now and precipitate the destrucion of the world.”
    Då kan man fortsätta läsa i trygg förvissning om att slutet är som det ska vara.

  4. Jag tycker lite som Sara, att det är okej att avslöja slutet på ”Romeo och Julia” då pjäsen liksom inleds med en stor spoiler. Samma sak med Moulin Rouge, där Christian ju avslöjar att Satine i sin (typ) första replik. Jag hade dock en tjej i min klass på gymnasiet som inte visste att Romeo och Julia dör i slutet av pjäsen och som blev förtvivlad för att vi andra avslöjade slutet för henne när vi såg filmen på engelskan.
    Egentligen så kanske jag borde sluta avslöja en del detaljer i klassiker – t.ex. att Darcy och Elizabeth blir förälskade i varandra är sådant som jag tar som självklartheter, men som inte är lika självklart för andra. Jag blir ju själv lika irriterad varenda gång som slutet på Anna Karenina avslöjas i någon tvserie/bok.

    Jag använder oftast vittext, mycket för att jag hatar allt som är det minsta spoilerigt och undviker dem som pesten (men ibland så snubblar man ju över dem när det inte är meningen).

    1. Jag har träffat på folk här och där som precis som din klasskompis inte har vetat har Romeo & Julia hare slutat. Även om det avslöjas i början att någon kommer att dö så finns det många som inte riktigt tror på det förrän de har kommit dit.

      Stolthet & Fördom är ett bra exempel. Jag tror att jag förutsätter att de flesta känner till hur handlingen går i den boken, men jag skulle nog ändå inte skriva ut exakt hur det slutar.

      Jag tycker att du är väldigt aktsam med spoilers i din blogg, vilket är jättebra! Det är ju väldigt svårt när det gäller tv-serier att veta hur mycket folk har sett – eller vill veta – så då är det bättre att vara försiktig.

  5. Tänkte själv på det gällande Game of Thrones. I en serie som den är det ju nästan att klassa som en spoiler att avslöja vilka karaktärer som ÖVERLEVER också. Och vad ska man skriva om då, egentligen?

    Tycker att man så lite som möjligt ska avslöja sluten även i klassiker. De flesta har läst några klassiker, men det är väldigt väldigt olika vilka klassiker folk har läst. Fast spoilervarning på att Jesus dör, nja…

    1. Det går ju att skriva om första boken utan att bli alltför spoilerific. Men efter det blir det ju sjukt svårt… Om man inte kan nämna några karaktärer vid namn så lär det bli världens tråkigaste recension.

      Jag kör spoilervarningar på det mesta. Inte så mycket på klassiker kanske, men ska ng ta och börja med det där också. För det finns ju alltid någon som inte har läst just den boken som kanske får hela läsningen förstörd bara för att man inte varnar först.

  6. Jag har själv ett sådant problem just nu efter att ha läst ut Tana Frenchs ”Till skogs”. Recensionen ska skrivas och jag måste på något sätt lyckas diskutera slutet (eftersom det avgör så väldigt mycket av min slutupplevelse av boken i det fallet) utan att avslöja för mycket. Svårt…

    1. Jag tyckte också att det var rätt svårt att skriva om just den boken utan att avslöja för mycket om slutet. Det är så viktigt, men samtidigt så vill man ju inte förstöra för någon annan genom att avslöja precis allt som händer.
      (Jag gillade verkligen inte det slutet, tyckte att det var lite förutsägbart plus att jag blev besviken över att vissa trådar bara släpptes)

  7. ååh, GoT är en luring! Eftersom Martin är så hänsynslös med sina karaktärer så är det nog bäst att undvika att nämna vilka som dör. Vid närmare eftertanke bör man kanske inte heller skriva om några följder av döden, exempelvis vem som tar över vems högsäte, och så vidare. Eeh… Bäst kanske är att inte nämna något alls :)

    Jag tittar på TV-serien med min sambo som inte läst böckerna, vilket blir lite klurigt. SPOILER! Jag råkade nämna att Bran är en av huvudkaraktärerna, så då kunde min luriga sambo klura ut att fallet från tornet inte dödade honom… Dammit!, tänkte jag och låtsades som det regnade.

    1. Jag vet! Det är ju nästan omöjligt att skriva om hela bokserien utan att fullkomligt ösa ur sig spoilers. Ett stort problem!
      Jag tänker att jag kanske ska skriva spoilervarning redan i rubriken och sen köra vit text i stora delar av inlägget. Så att det blir svårare att råka läsa det mest spoilriga.

      Hah, jag råkade göra exakt samma sak när jag och min man såg första avsnitten av tv-serien. Spoila hela Bran-dramatiken alltså. Ooops. Men det gjorde ju iofs att det blev lite lättare att få honom att börja lyssna på ljudboken, så all is well. :)

  8. Googlade och hittade ditt inlägg idag då det är aktuellt för mig. Jag hade skrivit en recension med vitmarkerad spoilers med varningstexter och blev kontaktad av förlaget som å författarens vägnar ville att jag tog bort hela stycket. Min reaktion var just att i tidningar tycker jag att de öser ut spoilers utan varningar…

    1. Oj, jag har nog aldrig blivit kontaktad av förlaget om att plocka bort spoilers faktiskt. Nu var jag tvungen att gå in och kika på din blogg. Om det är den recensionen som jag misstänker så tycker jag att du var väldigt tydlig med att varna för spoilers på ett bra sätt. Men kanske har författaren råkat ut tidigare för att hens böcker har blivit spoilade totalt och kör på nolltolerans …?

      1. Förlaget gjorde det helt på uppdrag av författaren, de hade aldrig gjort det annars, det framgick tydligt. Kan ju vara som du skriver, men det framgick inte av önskemålet. Tack för ditt svar!

Kommentera

