Metalitterärt

Meg är författare och bor i en fuktig liten stuga i Devonshire tillsammans med sin självupptagne pojkvän Christopher. Eller snarare så skulle hon vara författare om hon någonsin skrev klart den där fantastiska debutromanen, istället för att försörja sig genom att spökskriva science fiction för ungdomar och recensera vetenskapliga böcker för en tidskrift.
När Meg en dag läser och recenserar en bok som påstår sig kunna leda till evigt liv så blir hon skräckslagen. Att för alltid vara fångad i det liv hon har nu framstår för Meg som en mardröm och får henne att fundera över om det inte är dags att ändra på saker och ting

Scarlett Thomas ”Our Tragic Universe” innehåller flera inslag som känns igen från den fantastiska ”The End of Mr Y”. Thomas blandar fantastik, science fiction, filosofi och litteraturvetenskap i en halsbrytande blandning. Även om jag måste erkänna att just den här blandningen inte föll mig i smaken lika mycket som den gjorde i ”Mr Y”.

Det största skälet är romanens själva uppbyggnad. Meg, som försörjer sig genom att skriva standardiserade genreromaner, funderar väldigt mycket över narrativ och romaners uppbyggnad. Såpass mycket att hon inser att hon inte kan skriva en roman utan att använda en redan uttjatad berättarstruktur om hon inte skriver en ”storyless story”.
Jag älskar ju metalitterära inslag och kan inte tycka att det är annat än briljant att Thomas, som själv undervisar i kreativt skrivande, lyckas inkorporera en berättarteknisk diskussion som en del av romanens själva berättarteknik.
Men tyvärr faller det hala lite på att grundhistorien i sig är en ganska standardiserad kärlekshistoria med några hinder på vägen och ett hyfsat lyckligt slut. Det är ungefär som att Thomas frestar oss med en fantastisk Afternoon Tea-buffé serverad på vackraste benporslin, för att sedan servera en kopp blaskigt påste med en plastförpackad dammsugare till. Inte världens sämsta fika, men ingenting för den som blivit lovad något oändligt mycket bättre.

Fantastiken har överlag en ganska liten roll i ”Our Tragic Universe”. Den är mer där som en backdrop, som ett berättargrepp, än som en vital del av romanen. Det är lite synd, för jag är mycket förtjust i Thomas fantastiska inslag, hennes vilda svängningar mellan filosofisk science fiction och bisarr skräckinfluerad urban fantasy.
Men Megs historia är ju en historia om skrivande, om att skapa sina egna världar och sitt eget öde. I hennes roman finns inget utrymme för The Beast of Dartmoor, hur intressant det odjuret än må vara.

Att jag inte avgudar ”Our Tragic Universe” lika mycket som ”The End of Mr Y” betyder inte att det här är en dålig bok. Långt därifrån. Det är smart, roligt och rappt skrivet och Meg är en minst lika intressant protagonist som Ariel Manto.
Men jag kan inte låta bli att känna mig en liten aning besviken av att ha läst en bok med så många fantastiska beståndsdelar och allt jag fick till slut var en chicklittaktig kärlekshistoria, om än briljant skriven.

Scarlett Thomas – Our Tragic Universe (Canongate, 2011)

9 comments

    1. Jag har ju inte läst PopCo ännu, men den står högt upp på listan. Jag har börjat tro att det är omöjligt för Scarlett Thomas att skriva en dålig bok nämligen, så jag är mycket peppad på att läsa allt hon har skrivit.

  1. Lustigt nog lockas jag mycket mer av den här boken än av Mr Y. Kanske på grund av hur du beskriver kvinnans liv och henne själv. Alltså blir jag plötsligt också lite sugen på Mr Y bara så där. … vilket ingen lyckats med förut. Högst intressant utveckling.

    1. Det är ju en väldigt bra bok, även om just jag inte tokgillade den lika mycket som Mr Y. Jag tror att du verkligen skulle gilla de vetenskapliga och filosofiska inslagen i Thomas böcker, men frågan är om du skulle gilla resten…

Kommentera

