Ännu mer Game of Thrones-snack

Ni vet att jag skrev härom dagen att jag försökte få min man att läsa George R.R Martins ”A Game of Thrones”? Till skillnad från mig så gillar han ljudböcker och har därför börjat lyssna på boken. Han började för några dagar sen har hunnit ungefär så långt som det första avsnittet av tv-serien räckte.
Nyfiken som jag är så kunde jag inte låta bli att ställa några frågor till honom om läsningen.

Vad tycker du om boken hittills?

Bra! Det är kargt och brutalt, men just därför känns det också mänskligt.

Det är väldigt många karaktärer som introduceras i de första kapitlen. Är det svårt att följa med i hur alla hänger ihop?

Definitivt. Eftersom många av karaktärerna presenteras med både titlar och förnamn kan det vara svårt, beroende på vem som berättar. Tyrion använder ju till exempel inte drottningens titel eftersom hon är hans syster, utan hennes namn; Cersei.

Vilka karaktärer gillar du mest?

Eddard Stark, Jon Snow, Arya och Tyrion.

Jag har själv tänkt göra en omläsning av hela ”A Song of Ice and Fire” sedan jag fick veta att den femte boken kommer ut i sommar och nu när tv-serien har börjat gå har jag blivit ännu mera sugen. Nu har visserligen maken ett litet försprång, men om vi lyckas läsa och lyssna på åtminstone hela första boken parallellt så lär det dyka upp fler inlägg här där vi båda tycker till om boken.

Apropå tv-serien så tycker jag verkligen att ni ska läsa Hanna Fahls reportage i gårdagens DN om inspelningen. Fantastiskt bra,roligt och framför allt nördigt. Tyvärr inte finnas tillgängligt på nätet ännu, men så fort det gör det slänger jag upp en länk.

2 comments

  1. Hade en liknande tanke idag, måste nog läsa om serien eftersom bok nr 5 snart är här *längtar som en tok*. Har du sett de två avsnitten av serien? Vad tycker du om den än så länge? Själv så längtar jag tills de introducerar Littlefinger som är en favorit.. :) I övrigt så håller jag med din man om favoritkaraktärer!

    1. Jag tänkte ett tag att jag bara skulle läsa om den sista boken eftersom den kommer utspela sig ungefär samtidigt som A Dance of Dragons, men nu när serien har börjat gå så vill jag ju läsa om från början. :)

      Ja, jag har sett de två första avsnitten. Det är ju otroligt snyggt och bra skådespelarinsatser överlag, med undantag för de som spelar Daenerys och Khal Drogo. Fast jag gillar iofs inte scenerna med dem alls, de känns både plastiga och exotiserande på att ganska obehagligt sätt.

Kommentera

