Komplicerad vänskap


Veronika Malmgrens debutroman ”Gracie” var för mig en angenäm överraskning.
Jag hade inga direkta förväntningar alls innan jag började läsa, mer än att jag tyckte att historien inte lät så värst intressant; en roman om vänskap och uppbrott och om svenska Klaras tid som utbytesstudent i en liten småstad i Kansas. Coming of age-roman enligt standardformulär 1A var vad jag tänkte mig. Men ”Gracie” överraskade mig helt genom att vara både oerhört formsäker, intressant och med ett djup som jag inte hade väntat mig finna i en såpass tunn liten bok.

Det jag gillar allra mest i ”Gracie” är hur vänskapen mellan Klara och Penelope skildras. Den är varken vacker eller självklar, utan tvärtom både komplicerad och full av besvikelser och små nålstick. Vilket känns väldigt trovärdigt. Malmgren lyckas med konststycket att framställa de båda karaktärerna med brister och fel, utan att de på något sätt känns överdrivna eller melodramatiska.

Ni vet att jag klagade på de engelska uttrycken i ”Döden på en blek häst”, att de kändes klumpiga och överflödiga? I ”Gracie” visar Malmgren att det går att lägga in engelska ord och uttryck i texten utan att det känns det minsta forcerat. Det blir tvärtom en del av hennes ganska avskalade och lättflytande språk.

Jag sträckläste ”Gracie” utan så mycket som en toalettpaus när jag läste den i vintras. Det är alltid ett gott betyg, och det är ett säkert tecken på att jag kommer hålla ögonen på Veronika Malmgren i framtiden.

Veronika Malmgren – Gracie (Brombergs, 2011)

8 comments

    1. De där nålsticken är ju speciellt vanliga när man är lite yngre, som Klara. Men det är sällan de skildras så klockrent som i ”Gracie”, jag älskade verkligen den vänskapsskildringen.

Kommentera

