(Något försenad) läsrapport januari

Min oplanerade bloggpaus har skapat en del oordning här i bloggen har jag märkt. Bl.a. har jag helt glömt att göra en läsrapport för januari månad, en månad som faktiskt innehöll en del läsning även om jag inte bloggat om så många av böckerna ännu.

Sofi Oksanen – Utrensning
Shirley Jackson – We Have Always Lived in the Castle
Kerstin Ekman – Mordets praktik
John Ajvide Lindqvist – Låt de gamla drömmarna dö
Birgitta Ney (red.) – Synd: noveller från kvinnornas moderna genombrott
Aldous Huxley – Du sköna nya värld
Veronika Malmgren – Gracie
Robert Kirkman & Tony Moore – The Walking Dead, volume 1: Days Gone Bye
Nick Perumov – Alvklingan
Maja Lundgren – Mäktig tussilago

Antal omläsningar: 0
Antal böcker på engelska: 2
Antal graphic novels/seriealbum: 1
Antal novellsamlingar: 2
Antal tegelstenar: 1 – ”Alvklingan” såklart
Sammanlagt antal: 10

Månadens bästa:
”Utrensning” var helt fantastisk. ”We Have Always Lived in the Castle” likaså.
Månadens sämsta: Med tanke på att Jenny Diskis ”Till den skrivande kvinnans försvar” inte ens kom med på listan för att den fortfarande inte är utläst efter över en månad så är valet inte svårt direkt.
Månadens överraskning: ”Gracie” var en fin liten debutroman.
Månadens besvikelse: ”The Walking Dead” var ju ingen höjdare direkt. Hur mycket jag än gillar zombieapokalypser så lämnade den en unken eftersmak.

Jag hade tänkt försökt följa upp månad för månad hur det går med mina litterära nyårslöften, så några nya kategorier har tillkommit:
Antal sf-böcker lästa: 1
Antal ”äldre” böcker (dvs minst 30 år) lästa: 3
Böcker utanför trygghetszonen: 0

15 comments

      1. Den är bra! Det är ju alltid intressant med debuter, man har verkligen ingen aning om det kommer vara bra eller inte, men den här gillade jag skarpt. Ska försöka få ihop en recension snarast. :)

    1. Den här segheten verkar vara allmänt utspridd just för tillfället… Haha, jag borde kanske skriva en filmrapport istället för bokrapport för februari månad, där ser statistiken definitivt bättre ut! :)

    1. Jag har faktiskt inte läst något annat av Diski, även om jag har hört mycket bra om henne. Men jag fattar inte heller hur boken kunde vara så tråkig, det är ju ett intressant ämne och en författare som verkar väldigt bra i vanliga fall.

  1. Bättre sent än aldrig! :-) Ibland är det annat som kommer emellan läsandet och bloggandet. Jag har läst två av böckerna på din rapport. Utrensning och låt de gamla drömmarna dö.

    1. Det känns som att det har kommit väldigt mycket emellan mig och läsandet/bloggandet på sista tiden, tyvärr. Nästan så att jag drar mig för att skriva läsrapport för februari månad. :O

  2. Å, ”Utrensning” är mkt bra!!
    ”The walking dead” har jag inte läst, men faktiskt just börjat kika på som serie. Jag tycker iofs den verkar spännande, men men vi får se!

    1. Jag gillade tv-serien i början, men efter några avsnitt förvandlades jag till en väldigt arg feminist varje gång jag tittade på serien. Tyvärr.
      Jag håller på och filar på ett långt inlägg om både tv-serien och seriealbumet, men bloggdvalan har inte hjälpt på den fronten tyvärr.

Kommentera

