Spretiga skräckpärlor


”Låt de gamla drömmarna dö” är en brokig samling texter signerade Sveriges i särklass mest populäre skräckförfattare John Ajvide Lindqvist. Den består av ett flertal noveller, ett nedskrivet sommarprat, några manus och andra texter och så den text som gett samlingen dess namn; en epilog till ”Låt den rätte komma in”.

Att en samling som det här, som innehåller såpass många olika typer av texter, är ojämn är inget märkligt. Det blir ju en hel del tvära kast mellan de seriösa novellerna och de ibland lite mindre seriösa andra typerna av texter. Ibland fungerar kasten väl, ibland lite mindre väl, men jag måste säga att jag uppskattar spretigheten i den här boken. Det är som att ”Låt de gamla drömmarna dö” målar upp en bro som knyter samman Ajvide Lindqvists tidigare böcker, som placerar den alla på samma (förvridna och skumma) karta.

Novellen Tindalos har varit en av mina stora favoriter bland Ajvide Lindqvists texter sedan den gick som följetong i DN för några år sen. Det är en nervig Lovecraft-doftande liten skräckpärla, otäck och samtidigt rätt sorglig. På flera sätt påminner den mig om novellen Gräns från novellsamlingen ”Pappersväggar”, en berättelse som också hör till Ajvide Lindqvists allra starkaste. Inte minst finns det ett slags släktskap mellan dess båda kvinnliga protagonister, ensamma och järnhårda som bär sitt utanförskap som en rustning mot världen.

Även novellen Fulet har jag läst förut, den version som publicerades i ”Galago”. Tyvärr finns inte illustrationerna med i denna samling, vilka är väldigt bra och kusliga, så om ni har möjlighet så skulle jag rekommendera er att läsa Galago-versionen också.

Ansiktsburk av Erik Petterson är en samtidigt djupt obehaglig och riktigt rolig metatext som handlar om den djupt störde författaren John Ajvide Lindqvists och hans oförmåga att skriva en text till Göteborgs filmfestival. Inte nog med att hans hotellrum är alldeles för vitt, han känner sig dessutom förföljd av festivalens ordförande Roy Andersson och blir alltmer paranoid under den mardrömslika festivalveckan.
I denna bisarra text visar Ajvide Lindqvist återigen upp hur skicklig han är på att skildra den där hinnan som skiljer vår vardag från den okända avgrunden. Det är klaustrofobiskt och skruvat på ett fullkomligt logiskt sätt.

Det jag uppskattar minst i samlingen är nog de texter som inte är skönlitterära, som sommarpratet och tidningsartiklarna. Inte så att de är illa skrivna, men de når helt enkelt inte upp till samma klass som fiktionen. Med undantag för texten om ”Varulvarnas natt” som är en mycket underhållande sågning – och hyllning – av en fantastisk bok i en helt förfärlig översättning.

Epilogen Låt de gamla drömmarna dö då? Jo, den är riktigt bra. Vacker, men samtidigt grym. Och precis lagom avslöjande för att ge en fingervisning om vad som hänt Oskar och Eli efter slutet av ”Låt den rätte komma in” utan att avslöja allt för mycket.

”Låt de gamla drömmarna dö” är en samling som innehåller en hel del guldkorn. Inte bara för Ajvide Lindqvist-älskaren, skulle jag vilja påstå, även om det torde finnas en hel del av det slaget bland läsarna till denna blogg.

John Ajvide Lindqvist – Låt de gamla drömmarna dö (Ordfront, 2011)

5 comments

  1. Ansiktsburk var verkligen underbar – och skruvad. Fast jag gillade manuset till sommarpratet, jag tyckte det var så himla bra skrivet även om det inte var skönlitterärt.

    1. Jag tror att sommarpratet hade funkat bättre för mig om jag hade lyssnat på det. I textform såhär blev det lite för ”pratigt” för min smak, även om det var rätt roligt.

    1. Ja, väldigt roligt! Fast jag misstänker att den kan bli lite tjatigt för de som inte ha rläst boken när hela bokbloggosfären svämmar över av Ajvide Lindqvist-recensioner… ;)

      Det bästa med att låna är ju att du kan läsa guldkornen och hoppa över resten med gott samvete. Inte helt dumt, faktiskt.

Kommentera

