Inför 2011

Jag skrev ju igår om förra årets litterära nyårslöften och hur väl jag lyckats uppfylla dem. Nu har jag tänkt och klurat så mycket min förkylningssnurriga hjärna klarat av och kommit på tre litterära löften inför 2011:

1. Läsa mer SF
Jag läste rätt mycket Science Fiction när jag gick i högstadiet. Förmodligen för att jag var synthare och SF är något av en religion för de flesta synthare (ungefär som skräcken är för gother). De senaste åren har SF mer eller mindre försvunnit från min läsning – förutom dystopier som fått något av en renässans och som jag läst rätt mycket av. Tyvärr.
Jag tänkte börja med att läsa lite mer av Neal Stephenson, som jag tokgillade när jag läste för något år sen, samt en J.G Ballard och en Philip K. Dick jag har haft liggande hemma ett tag. Fler tips mottages gärna!

2. Läsa fler äldre böcker
Sen jag började bokblogga så har jag börjat läsa väldigt mycket fler nyutkomna böcker, tack vare de förlag som är vänliga nog att skicka recensionsexemplar. Det är såklart väldigt roligt, men det gör också att jag prioriterar bort att läsa äldre böcker.
Mitt andra löfte blir således att läsa fler böcker som är utgivna före 1980. Det behöver inte vara klassiker eller nobelpristagare det handlar om, men jag känner att jag behöver läsa lite fler böcker som inte skrivits de senaste tio åren.

3. Lämna trygghetszonen
Jag har ganska bestämda åsikter om vilken typ av böcker jag gillar. På gott och ont. Å ena sidan slipper jag ju läsa en massa totala bottennapp, men å andra sidan så upptäcker jag ju inget helt nytt och revolutionerande.
2011 ska jag medvetet försöka läsa utanför min trygghetszon. En bok i månaden ska vara något som ligger utanför trygghetszonen på något sätt, en författare eller genre eller ett format som inte alls är i min stil.

Jag hoppas att 2011 kommer att bli ett spännande läsår och att de här löftena inte kommer kännas alltför betungande under året. Det sista löftet tänkte jag ska bli en utmaning som alla som vill kan vara med på (även om man då inte behöver hålla på hela året såklart).

Har ni några litterära nyårslöften inför 2011?

25 comments

  1. Mitt enda bokrelaterade nyårslöfte är att inte slösa bort min lediga tid på onödiga saker (så som att spela Bejeweld på fb) utan att istället ta mig tid att läsa.

  2. Gammeltips:
    Djurfarmen av Orwell, Riddarna Kring Dannys Bord av Steinbeck och Ristat i Damm av John Fante, Slakthus 5 av Vonnegut.
    ..och har du missat Ray Bradbury så måste jag bara tipsa om världens kanske tre bästa novellsamlingar; Den illustrerade Mannen, Invasion på Mars och Oktoberlandet.
    Både sf, skräck och Magisk realism i ett.
    Gott nytt 2011, själv lovar jag att under 2011 läsa mer på engelska än jag gjort i år, i början var jag duktig… men sen aj, aj, ingenting.

      1. Djurfarmen har jag läst – fantastiskt bra! Slakthus 5 klämde jag någon gång där under min synthperiod, men Ristat i damm är ny för mig.
        Det enda jag har läst av Bradbury är Fahrenheit 451, vilken jag gillade. Så Den Illustrerade Mannen kommer garanterat att skrivas upp på listan!

        Gott nytt själv!

  3. Det låter som mycket bra ”löften”, tycker jag! Själv hängde jag på Enligt O:s Boktolva och publicerade den tidigare idag. Det får bli min utmaning under nästa år! Men du, appropå det här med äldre böcker. Visst är det tråkigt att man (läs: jag t ex) prioriterar bort dem lite. Det är svårt att unna sig att försjunka i en äldre bok när det hela tiden väller in en massa nytt som känns som ”måste-läsning”. En bra ambition av dig att försöka läsa lite fler ädre titlar, tycker jag. För mig blir det så när jag t ex har för avsikt att läsa Dickens. Hoppas jag. Gott nytt år!

    1. Boktolvan funderade jag på, men jag ska nog försöka att inte hoppa på så många utmaningar nästa år som sen aldrig blir slutförda. Det borde kanske ha varit mitt nyårslöfte, förresten. ;)

      Ja, visst blir det lätt så med äldre titlar? Att de prioriteras bort för att man tänker att de kan läsas lite när som helst och så blir de bara stående i hyllan. Tråkigt!

      Gott nytt år!

  4. Åh, jag har faktiskt haft en idé om att dra igång en utmaning som skulle heta ”våga språnget” och gå ut på att läsa typ tre böcker som låg helt utanför ens bekvämlighetszon. Kul att du har det som ett av dina nyårslöften! mina nyårslöften publiceras den 1 januari i bloggen.

    1. Jag har ”Skändlighetsutställningen” hemma som jag bytte till mig tidigare i år, och den har jag aldrig läst trots att jag har läst en massa om den. Ska bli intressant.

  5. Vill också läsa lite äldre böcker och inte stressat läsa recensionsböcker till en viss datum. Gott nytt bokår önskar den gamla syntharen som avskyr scifi…

    1. Recensionsböckerna är ju både en välsignelse och en fotboja. Ibland stressframkallande, ibland väldigt inspirerande…
      Hah, jag kände en synthare i min ungdom som också avskydde SF. :) Men helt vanligt är det ju inte.

  6. Mina boklöften eller mål kanske jag ska kalla dem är att läsa mer och att även som du säger läsa lite äldre litteratur. Typ The scarlet letter och Anne på Grönkulla som stått och dammat ett tag.
    Men också faktiskt beta av min lista och kanske göra den lite mer av en lista som jag kan beta av.
    Jag har även One Hundred Years of Solitude, To kill a mockingbird och lite mer Toni Morrison och mer Carson Mccullers jag gärna skulle vilja läsa. Dagarna räcker inte till!

    1. Det bästa med att göra listor är ju när man får beta av dem och sätta ett kryss för varje avklarad punkt. Men det sämsta är att det kan bli så himla stressande med listor… Så jag nöjer mig med mina tre, ganska vaga, löften. :)
      Det låter som intressanta böcker som du har tänkt att läsa!

Kommentera

