Om att välja bort

Jag lade in en bokbeställning härom dagen, som jag hoppas ska dyka upp lagom till julafton. Som en liten julklapp till mig själv eftersom jag aldrig får böcker i julklapp längre (enligt min man är det omöjligt för någon annan än jag själv att hålla reda på vad jag har läst eller ej).

Som vanligt tog det evigheter för mig att välja ut vilka böcker som skulle köpas. Dels för att önskelistan hos Adlibris börjar bli fånigt lång, dels för att jag tycker att det är så oerhört svårt att välja bort böcker. För varje bok jag väljer att köpa som finns det ju tjugo som jag samtidigt väljer bort, och den processen kan ibland driva mig till vansinne. Att inse att jag aldrig någonsin skulle kunna få tid eller råd att köpa och faktiskt läsa alla böcker jag vill, den tanken gör att det ibland blir närmast omöjligt för mig att välja böcker.

Det brukar sluta med att jag kompromissar. Väljer någon bok för att den är billig, någon annan för att jag velat läsa den så länge, en tredje för att få lite balans i beställningen. Men i slutändan så sitter jag ändå där och grämer mig över att jag inte valt någon av alla de där andra titlarna på önskelistan, de där som jag så himla gärna också vill läsa.

Är jag ensam om det här problemet? Eller är det något som alla andra abibliofober också drabbas av?

20 comments

  1. Jag känner igen mig!

    För mig så har det gått så långt att jag till slut kommer fram till den punkt där jag inte kan välja och sedan bara köper böcker på måfå… nästintill. Att jag har kommit ner till en liten nätt summa på 25 böcker och sedan bara klickar på de första jag känner för/ser utan att tänka.
    I min senaste beställning så var Catching Fire och Crimson Petal and the White de enda genomtänkta köpen :)

    1. För mig slutar det nästan alltid med att jag köper någon bok som inte fanns med på önskelistan alls från början. Skumt nog. Fast innan jag kommer till det läget så har jag hållit på att vela fram och tillbaka tio gånger…

      1. Det känner jag igen, jag klickar till och klickar bort och sedan köper jag inte alls det jag tänkte i början. Just idag höll jag mig hyfsat till min utmaningslista för 2011. Tänkte jag skulle klara en utmaning för en gångs skull.

        1. Jag är mycket mer fokuserad när jag handlar till något specifikt. Som i somras till mitt vampyrtema, då köpte jag verkligen bara vampyrböcker.
          Hmm… det låter som att jag kanske borde dra igång lite utmaningar, med andra ord?

  2. jag brukar ibland göra något alldeles icke-tillåtet – nämligen rensa bort de böcker jag faktiskt inte är _så_ himla sugen på länge och sen klicka hem alldeles för många av de andra. Begränsningar har aldrig varit min starka sida när det gäller bokköp, tydligen…

    1. Jag sätter ett tak innan jag ens börjar klicka runt efter böcker, annars slutar det aldrig väl. ;)
      Jag försöker att bara köpa böcker som jag verkligen vill ha, men ibland slår snålheten till och så blir det fula pockets istället för snygga inbundna…

  3. Jag känner också igen mig. Och när jag börjar ‘övertänka’ min beställning så sollar jag bort typ allt. Med motiveringen att om inte den och den boken får köpas borde jag ju inte köpa den här heller. Då klickar man tillbaka böckerna och så blir det som en fin liten ond cirkel. Slutar ofta även för mig med att de böcker som inhandlas inte legat på listan.

    1. Precis! De bästa bokbeställningarna gör jag oftast helt spontant, för jag har också en tendens att börja överanalysera och plocka bort böcker och så slutar jag med en beställning som inte alls blir som jag tänkt mig.

  4. Det är ett ständigt problem det här böcker som jag vill läsa, vilka vill jag äga och vilka kommer jag att hinna med att läsa? Jag har en ansenlig samling hemma med böcker som jag verkligen vILL läsa men som jag helt enkelt inte hunnit med (än). Satte upp som mål för något år sedan att jag inte skull efå köpa en enda ny bok, innan jag had eläst alla olästa i mitt bibliotekt. Det höll inte längre än en månad – för det är ju så kul med nyutkommet!

    1. Jag har försökt att införa köpstopp för att komma ikapp högarna med olästa böcker lite (även om mina inte är så fasligt stora, som tur är), men det fungerade inte så bra. Jag går så mycket på känsla när jag ska välja bok att läsa, och av någon anledning är det ju alltid de där mest nyinköpta böckerna som lockar mest. ;)

  5. Känner också igen mig! Fastän jag har sjukt omfattande önske- och bevakningslistor hos Adlibris slutar det ändå allt som oftast med att jag köper något som inte fanns på önskelistan. Ibland blir det fullträff, ibland inte, men det är alltmer sällan den där alltigenom tillfredsställande känslan av att ha fått till Den Perfekta Beställningen infinner sig. Betydligt vanligare är att jag sliter upp bokpaketet och tänker ”Varför köpte jag DET DÄR?”. Märkligt men sant.

    1. Den reaktionen är vanlig hos mig också när jag väl får hem bokpaketet ifråga… ”Varför?!” Eller snarare ”Varför köpte jag inte den där boken som jag VERKLIGEN ville ha?”
      Jag fattar inte riktigt hur det här går till, jag tappar tydligen omdömet så snart jag är inne hos nätbokhandeln och klickar runt.

  6. Haha, jo, visst har man alltid ångest när man lägger en beställning, eller handlar i bokhandel. Men som tur är jobbarj ag med böcker också. Annars hade det aldrig gått. Jag hade drivit min ekonimi i botten till slut. Att bestämma flera dagra i förväg vad man vill läsa nästa gång dessutom, det är ju ur svårt!

    1. Jag borde bli bättre på att låna böcker istället för att köpa dem, men av någon anledning så är det inte alls lika roligt…
      Det där med att bestämma i förväg vilka böcker man ska läsa tycker jag är väldigt svårt. Ofta brukar jag kunna planera en bok framåt i tiden, alltså vet jag vad jag ska läsa när jag är klar med min nuvarande bok. Men efter det har jag ingen aning. Något som gör det svårt att planera semesterläsning…

Kommentera

