Läsrapport november

Monika Fagerholm – Glitterscenen
Tana French – In the Woods
Alan Moore & David Lloyd – V for Vendetta
P.C Cast & Kristin Cast – Utvald
Tana French – Okänt offer
Scarlett Thomas – The End of Mr. Y
Jerker Virdborg – Kall feber
L.J Smith – Vampire Diaries: Uppvaknandet och Kampen
Ian McEwan – On Chesil Beach
Juli Zeh – Corpus delicti
Elizabeth Kostova – The Historian

Antal omläsningar: 1 – ”V for Vendetta”
Antal böcker på engelska: 5
Antal graphic novels/seriealbum: 1
Antal novellsamlingar: 0
Antal ungdomsböcker: 3, om man räknar Vampire Diaries som två.
Antal tegelstenar: 2
Sammanlagt antal: 11 (12 om man räknar Vampire Diaries som två)

Månadens bästa: Jag föll som en fura för ”The End of Mr.Y”
Månadens sämsta: ”Utvald” var usel på flera olika plan.
Månadens överraskning: Tana French visade sig vara en kriminalförfattare som till och med jag, deckarskeptikern, fann stort nöje i att läsa.
Månadens besvikelse: ”The Historian” var en helt annan typ av bok än jag hade förväntat mig. Boken blev också något av en litterär nemesis för mig, då den aldrig tycktes ta slut hur mycket jag än läste.

10 comments

  1. Imponerande att du tog dig igenom ”Historikern” trots allt! Jag har ju lånat den men är nu naturligtvis skeptisk efter dina vedermödor. Jag ska ge den en chans trots allt – den handlar ju om historiker, utspelar sig delvis på bibliotek och har med vampyrer att göra. Håller tummarna för att jag ska gilla bättre än du gjort även om erfarenheten säger att det inte är så goda odds på det… Men mina förväntningar har ju iaf sjunkit i bott efter dina upplevelser av boken och det borde ju kunna vara till dess fördel :)

    1. Det var på håret att jag hann klart, satt inatt och läste det sista. ;)
      Jag tror att jag har läst lite för många vampyrromaner för att kunna uppskatta ”The Historian”. Mycket av det som händer är rätt förutsägbart om man har läst sin beskärda del av Dracula-uppföljare, tyvärr. Men om du tänker att boken är en ganska omständlig pseudohistorisk roman med vampyrkrydda, så tror jag att förväntningarna hamnar på rätt nivå. :)

  2. Jag har läst två böcker den här månaden. T-V-Å. Nu var iofs den ena väldigt tjock (Beautiful Darkness) och så håller jag ju fortfarande på med Waking the Moon och A Clash of Kings. Men ändå!

    1. Två! Oj. Fast när jag höll på med A Song of Ice and Fire förra sommaren läste jag bara kanske 4-5 böcker i månaden, de tar sin lilla tid att läsa de där böckerna. Helt värt det, men tidskrävande.

      1. Jag har haft dålig läsro också men börjar bli svårt lässugen nu.
        Å andra sidan såg jag ungefär 20 filmer i november + en jäkla massa teveserieavsnitt, så jag fick min fiktionsdos ändå … ;)

        1. Vissa perioder funkar film bättre än läsning. Och du bloggar ju så bra om den film du ser att vi läsare inte blir det minsta ledsna över att det inte handlat så mycket om böcker. :)

          1. Åh, tack ska du ha! Jag har haft lite ångest över att det har blivit så himla lite böcker på sistone (fast filmer alltid har dominerat på bloggen). Men nu kändes det bättre! :)

  3. Kul att du gillade ”The End of Mr Y”, då tycker jag du i nåt skede ska ta och läsa ”PopCo” som jag läste före och gillade nästan ännu mer!

    (De är trevliga de här månadssummeringarna, först var jag skeptiskt till dem men nu är jag själv helt beroende. Min kommer imorgon!)

    1. ”PopCo” kommer definitivt läsas! Ingen tvekan om den saken. :)

      Jag tycker att det är nästan fånigt roligt med listor och statistik, så jag tycker alltid att det är roligt att skriva ihop de här månadsrapporterna. Samma sak att läsa andras månadssummeringar, såklart.

Kommentera

