U som i Underbar

Nu börjar det lacka mot slutet i Bokfrågornas ABC, med lite tur hinner jag till och med svara på alla frågorna innan årskiftet.

1. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till vuxna läsare?
Jag har aldrig riktigt förstått mig på vuxna läsare som inte läser ungdomsböcker. De missar en hel genre (eller snarare en hel massa genrer) full av guldkorn och fantastiska berättelser. Det finns flera ungdomsromaner som jag har lovebombat mer än en gång (Inger Edelfeldts ”Juliane och jag”, Aase Bergs ”Människoätande människor i Märsta”, Anders Björkelids ”Ondvinter”) så jag ska försöka välja någon annan författare den här gången.
Maria Gripes ungdomsromaner är oerhört välskrivna, ofta lite mystiska och har för alltid en plats i mitt hjärta. Jag läste om ”Agnes Cecilia” för några år sen och kunde glatt konstatera att romanen om Nora och hennes sökande efter sitt ursprung fortfarande griper tag i mig. Rekommenderas!

2. Finns det några böcker som du undviker?
BOATS, Based On A True Story, är för mig oerhört avskräckande. Särskilt när böckerna ifråga badar i misär, våld och droger. För mig ligger det inga litterära kvaliteter i sig i att skriva om något självupplevt, snarare tycker jag att just BOATS-stämpeln brukar användas för att sälja böcker som är rätt dåligt skrivna.

3. Berätta om en riktigt underhållande bok!
Jag är tydligen väldigt dålig på att läsa roliga böcker. Varje gång frågan kommer upp under bokfrågornas ABC eller i andra enkäter tycks jag svara Terry Pratchett, så jag ska försöka variera mig en smula.
Lina Neidestam är en grymt begåvad och rolig serieförfattare, som ligger bakom den arga feministseriefiguren Zelda. Lina har dessutom en grymt rolig blogg, missa inte!

4. Och slutligen vill jag att du tipsar om en bok som är alldeles underbar!
En bok som jag föll som en fura för är Ali Shaws ”Flickan med glasfötter”. En sorglig och ganska märklig historia, med fantastiska inslag och fina karaktärer.

5 comments

  1. Intressant att du tycker Maria Gripe är värd att läsa om nu. Jag har funderat länge om jag skulle ta och läsa om hennes böcker, som jag älskade när jag var yngre, men har inte riktigt vågat för att jag inte ville förstöra minnet av dem om de inte skulle visa sig hålla även i vuxen ålder. Men nu ska jag nog ge de en chans igen! =D

    1. Det är ju lite knepigt det där, om man ska våga läs aom eller inte. För vissa böcker håller verkligen inte, men de av Mara Gripes böcker jag har läst om har funkat jättebra! :)
      Jag skulle också vilja läsa om hennes Skugg-böcker, men tyvärr har jag inte alla själv så då måste jag ut på biblioteksjakt.

  2. Zelda är definitivt kul, till och med för en serienovis som jag. Håller med om att det är rätt så väldigt korkat att sluta läsa ungdomsböcker bara för att de små gråa håren börjar titta fram!

    1. Jag ser fram emot nästa Zelda-album som bara den! :)

      Ja, väldigt korkat. Jag minns för några år sen, när Harry Potter-febern var som störst, att jag fick någon nedlåtande kommentar när jag läste HP på tunnelbanan i stil med ”Är inte det där en barnbok?”. Väldigt märkligt inställning, måste jag säga.

  3. Jag har ganska burlesk humor och uppskattar sture dahlström och bukowskis första romaner. Men vill du ha en mindre gubbig men ändå fantastiskt rolig läsupplevelse kan jag tipsa om Riddarna Kring Dannys Bord av steinbeck eller Stängslet av Magnus Mills (the restraint of beasts på engelska) som handlar om en snubbe som med hjälp av två asociala hårdrockare ska börja sätta upp inhägnader på den engelska landsbygden, och som har en tendens att lösa meningsmotsättningar med mord.

Kommentera

