Filosofisk fantastik

Nog för att jag har hört mycket bra om Scarlett Thomas ”The End of Mr. Y”, men jag blev ändå lite förvånad över att finna en ny bokälskling i denna smarta och fantastiskt snygga roman. Jag hade väntat mig något lite mer tillrättlagt, historiskt korrekt och akademiskt torrt, men fick istället en helt underbar och tankeväckande bit fantastik som gjorde mitt nördhjärta helt varmt av glädje.

Ariel Manto, vår oförvägna hjältinna, håller på att skriva sin avhandling om den excentriske 1800-talsförfattaren och filosofen Thomas Lumas. Vilket inte är det lättaste, då en av hans mest intressanta böcker är extremt sällsynt och dessutom sägs bära på en förbannelse som drabbar den som vågar sig på att läsa boken. När Ariel hittar ett exemplar av boken, ”The End of Mr. Y” i ett litet antikvariat kan hon självklart inte motstå att läsa den, något som visar sig vara ett livasavgörande beslut.

Det är svårt att förklara mer om handlingen i den här boken utan att säga för mycket. Och en del av charmen med att läsa ”The End of Mr.Y” är att inte ha en aning om vad som ska hända. Eller snarare; att förstå ganska tidigt vilket håll historien är på väg mot, men inte ha den blekaste om hur vägen dit ser ut eller hur lång den kan tänkas vara. Att läsa Mr. Y är att ge sig iväg på en resa som inte liknar någon annan.

Ariel är en rätt trasig ung kvinna, besläktad med Elizabeth Hands Cass Neary eller Gillian Flynns Camille Preaker. Hon är smart och driven, men hyser också ett ordentligt destruktivt drag som gör henne totalt vårdslös när det kommer till sin egen säkerhet. Visst är Ariel långt mycket mer intellektuell än många andra liknande karaktärer, men hon är ändå lika uppfuckad som dem, på sitt eget sätt.
Eftersom jag tydligen har en svaghet för den här typen av karaktärer så kan jag inte annat än att älska Ariel. Irriteras på henne, bli förbannad ibland och oroa mig ibland, men framför allt älska henne.

”The End of Mr. Y” är inte bara ett utsökt exemplar fantastik, det är också en bok som får läsaren att känna sig smart. Åtminstone om läsaren, som jag, uppskattar tankeexperiment, filosofiska paradoxer, teologi, litteraturvetenskapliga teorier och kvantfysikens filosofiska aspekter. Thomas har ett sätt att skriva om dessa ämnen på ett sätt som inte bara gör dem tänkvärda utan även oerhört njutbara.

För mig är ”The End of Mr. Y” inget annat än en total fullträff.
Om jag själv skulle läsa den förbannade boken ”The End of Mr.Y”, som titeln syftar på, om jag fick chansen? Utan någon som helst tvekan.

Scarlett Thomas – The End of Mr. Y (Canongate books, 2008)

10 comments

  1. Jag har känt mig så kluven inför den här boken men nu blir jag så klart sugen! :)
    Min oro har varit att den ska vara quirky. Typ Amélie från Montmartre. För det fixar inte jag. Är den quirky?

    1. Jag hade nog också befarat lite quirkyness innan jag läste, men tro mig, då hade den INTE blivit hyllad. Jag och Amélie är inte bästisar, om man säger så.

      Nä, den är lite mer skitig och intellektuell i en skön blandning. Ariel är en rätt hård vegan som missbrukar koffein och ligger med gifta män. Det enda quirky jag kan komma på att hon gör är att släppa ut möss ur sina musfällor istället för att döda dem, men jag skyller det på veganismen snarare än på quirkyness.

      1. Haha, okej, jag litar på dig! :) (Även om jag tycker att det låter gränsfalls-quirky att överhuvudtaget ha musfällor om man är djurvän … ;) )

  2. Scarlett Thomas senaste roman, Our Tragic Universe, spontanshoppade jag på Pocketshop häromsistens pga snyggt omslag och coolt koncept. Den verkar helt fantastisk av det lilla jag hunnit läsa. Nu inser jag att jag måste läsa The End of Mr Y också. (Och Sara, lägg ner skepsisen! Fast när man vädrar Amélie från Montmartre-quirkiness gör man iofs ALLTID rätt i att vara skeptisk…)

    1. Jag är otroligt sugen på ”Our tragic Universe”, kommer läsa den så snart jag bara kan!
      Är den lika snygg som Mr Y förresten? För omslaget är ju verkligen fantastiskt, jag blir glad bara av att se det. :)

Kommentera

