Tegelstensutmaningen goes vampiric

Jag hade visst lovat mig själv och hela bokbloggosfären att jag skulle hinna klämma tre tegelstenar under tegelstensutmaningen. Nu är det bara dryga månaden kvar och jag har inte ens börjat på den tredje tilltänkta tegelstenen i ordningen; Elizabeth Kostovas ”The Historian”.
Eftersom jag har läst en del undermåliga ungdomsvampyrböcker de senaste veckorna så kan den här boken förhoppningsvis fungera som ett utmärkt motgift för att få bort den dåliga smak de böckerna lämnat i munnen. Vampyrer i all ära, men det kan verkligen bli för mycket av det goda ibland.
”The Historian” verkar ju onekligen lovande med tanke på följande blurb från observer: ”A spirited update of Bram Stoker’s classic, with a vastly ingenious plot in which Dracula has developed a mysterious penchant for librarians…” I wish!

På tal om vampyrer så har jag för tillfället återigen fastnat i Sims-träsket, mycket på grund av att den senaste Sims3-expansionen innehåller ett helt gäng av våra huggtandade vänner. Min sim Carmilla är självklart en vampyr, som är Top News Anchor om dagarna, superkändis om nätterna och däremellan skriver hon fasligt framgångsrika deckare och vampyrromansböcker. Med tanke på hur True Blood-inspirerade vampyrerna är i den här expansionen så tänker jag mig Carmilla lite som en gothversion av Charlaine Harris…

13 comments

  1. Jag läste Historian på svenska, men gillade den skarpt! Väldigt klassisk vampyrhistoria, väldigt spännande. Det var en ganska lång upptakt till själva äventyret, men jag älskade den från början till slut.

    1. Det låter perfekt med en rätt klassisk vampyrhistoria! Jag har som sagt överdoserat lite på tonårsvampyrer med mobiltelefoner, så det här är nog alldeles precis vad jag behöver. :)

    1. Mysig julläsning tror jag att det kommer att bli!
      Jag har preciiis börjat, så de tär svårt att avge omdöme ännu, men jag lovar att det kommer en recension när jag är klar. :)

  2. Jag tyckte Historikern (läste för ngr år sedan) var lite omständligt skriven, men atmosfären, känslan och miljöerna är my speciella, suggestivt och intagande. Dessutom växte boken i mitt minne efter läsningen… Så i somras läste jag Kostovas Svantjuvarna- och den tyckte jag var otroligt bra! Den grep mig från första till sista sidan, så välskriven och jag älskade de historiska scenerna. Så om du gillar Historikern, missa inte hennes nya!

    1. The Historian verkar lovande än så länge, men jag har bara läst några sidor så det är svårt att säga. Men om jag gillar den så kommer Svantjuvarna garanterat att hamna på läslistan! Tack för tipset! :)

  3. Vill bara säga att Kostovas senaste bok, Svantjuvarna (läste den i somras), oxå är otroligt bra! De historiska scenerna och känslan/atmosfären hon målar upp där är fascinerande, och den grep tag i mig helt från första till sista sidan. Så missa ej heller denna!

Kommentera

