Murder mysteries

Jag brukar ju skriva rätt ofta här i bloggen om att jag inte läser deckare. Med det menar jag inte att jag avskyr allt som har med genren att göra (jag läser både Christie och Lang och för ungefär tio år sen hade jag en intensiv Elizabeth George-period), utan att jag endast gör några få utvalda besök i deckarland. Någon gång då och då slinker det nämligen ner någon kriminalroman, mycket för att jag inte helt vill måla in mig i ett hörn och undvika allt ur en viss genre.

”In the Woods” av Tana French är alltså en kriminalroman, som har fått såpass mycket superlativer slängda över sig att till och med en deckarskeptiker som jag blev sugen på att läsa boken.
Rob Ryan är en mordutredare som av en slump får hand om en utredning som leder honom tillbaka till hans barndomsby Knocknaree. Här upplevde Rob sitt livs största trauma, när hans två bästa vänner försvann och han själv hittades blodig och förvirrad i skogen. Egentligen borde Rob ha avsagt sig fallet, det är han helt medveten om. Men han kan inte släppa chansen att gå till botten med vad som hände honom då, att en gång för alla återvinna sina förlorade minnen och sin förlorade barndom.
Tillsammans med sin partner Cassie Maddox ger sig Rob i kast med ett mordfall som visar sig vara både komplicerat och oerhört svårlöst.

Något av det jag gillar allra mest med ”In the Woods” är Tana Frenchs sätt att skriva. Visst kan det bli lite väl högtravande ibland, men samtidigt så tycker jag faktiskt att hennes poetiska utsvävningar fungerar väl. Det passar på något sätt ihop med det typiskt irländska i Frenchs sätt att skriva. Vilket något jag också blev väldigt förtjust i; hur hon lyckas göra sin roman så typiskt irländsk utan att den slår över och blir en grön-orange-färgad guinessindränkt klichéfest. Frenchs Irland är dagens Irland, en hutlöst modernitetslängtande och statussökande liten nation som samtidigt går runt och tuggar på gamla traditioner och inte minst gamla oförrätter. Det är en solkig men ändå på något sätt lite pittoresk miljö som French framkallar, och jag sugs in i den utan tvekan.

Vad gäller själva mordhistorien så är den väl… hyfsad. Jag lyckas pussla ihop bitarna ganska tidigt och tillbringar sedan ett antal kapitel med att reta mig på Robs stora klantighet och oerhörda naivitet. Förmodligen hade jag blivit mer intresserad av mordhistorien om jag låtit mig luras, precis som Rob, men den är ändå tillräckligt engagerande för att hålla mitt intresse vid liv.
Långt mycket mer spännande tycker jag Robs stora barndomstrauma är, och hans bästa vänners försvinnande. Alla de små gäckande detaljer som Rob inte tycks kunna minnas börjar återvända till honom när han tillbringar tid i Knocknaree. Jag önskar dock att French hade kunnat ge oss lite mer kött på benen när det gäller det här gamla brottet – trots att jag gillar lite lösa trådar mot slutet av en roman så hade jag önskat att vi fått några fler frågetecken uträtade.

På ett sätt är Rob en ganska typisk kriminalare i en deckare; han är ett emotionellt vrak som dricker för mycket och jobbar för mycket. Men French lyckas ändå nyansera sin bild av denna trasiga man såpass mycket att han kanske inte riktigt blir sympatisk, men ändå trovärdig och mångbottnad. Än en gång undviker French klichéerna, med en hårsmån.
Det är en spännande och välskriven roman det här. Även om det inte tillhör det allra bästa jag har läst i allmänhet, så tillhör den definitivt det bästa jag har läst inom genren.

Tana French – In the Woods (Hodder, 2007)

23 comments

  1. ”grön-orange-färgad guinessindränkt klichéfest”, haha vilket uttryck :D Den där har jag hemma på svenska (oläst), Okänt offer (nr två) läste jag i somras och den har DHH-vibbar (säger jag som faktiskt ännu inte läst DHH) och nu har jag då alltså trean Faithful Place hemlånad. Mm!

    1. Jag har läst Okänt offer också. Jag fick hem den som recex och då passade jag på att läsa den här först. :)
      Håller helt med om DHH-vibbarna! Jag kommer recensera Okänt offer snart, men jag har en fånigt stor hög med lästa böcker att blogga om, så jag ska försöka ta dem i tur och oirdning…

      1. Okej, kul! Mm, även jag har en del böcker att blogga om och nu har jag läst väldigt intensivt de senaste dagarna så de blir bara fler. Men som du skrivit här på bloggen tidigare så vill man ju inte publicera dem alla på en gång heller, även om man hade skrivit dem alla. Förhandspublicering ftw!

        1. När man har en hel hög med böcker som väntar så är ju förhanspublicering himla fint, faktiskt. :)
          Mitt problem är nog snarare att jag behöver ta mig tid att faktiskt sätta mig ner och bara skriva alla de där recensionerna istället för att läsa ännu fler böcker…

  2. Härligt att den är läst nu. Jag tror jag reagerade på samma negativa punkter som du.

    Men hör nu här: Andra boken är bättre! Jajemänsan. Tredje tar ett lite annat stämningsspår och är också bra, men tvåan.. omg.

    Läs nu Faithful Place please.

    (Jag har förresten en teori om att French i slutändan kommer tillbaka till början genom att ta tillbaka Ryan på något sätt och då lösa hand barndomsmysterium, så är cirkeln sluten.)

    1. Oooh! Det vore ju fantastiskt. Men jo, jag tror faktiskt också att hon kommer återvända till Rob och hans barndomsmysterier. Hon rör ju sig – eller har iaf hittills gjort det – i en och samma cirkel.

      /Väntar redan på fyran

      1. Jag googlade loss lite och hittade några nätintervjuer där French säger att hon inte är färdig med Rob, så det låter ju onekligen lovande. :)

        Faithful Place står redan på att-läsa-listan!

      1. Jag har en rätt tydlig idé om vem som blir huvudkaraktär i fyran. Skulle bli förvånad om jag har fel.

        (Vi får prata om det här på nästa cirkelträff känner jag!)

        1. Ja! Det kommer nog definitivt bli en liten French-diskussion då (och säkerligen har jag hunnit läsa Faithful Place då också), förhoppningsvis får vi med resten av cirkeln på den också.

    1. Äsch Feuerzeug, jag försökte kommentera din Faithful Place-rec men lyckades inte. Försöker här istället. Jag tror starkt på Ginger pubes (haha, fantastiskt kodnamn för spoilerlivrädda Faithless Place-oskulder ju!) som berättarjag i bok fyra. Så fort h-n dök upp tänkte jag ”… och där har vi huvudpersonen i bok fyra”. Sååå uppenbart ju! Det är nästan läge att äta upp någon form av klädesplagg om jag/vi har fel. Men din teori om S kan ju förstås också stämma. Hoppas vi får veta snart!

      1. Åh nej.. varför kunde du inte kommentera? Det är ju också wordpress och jag har tillåt alla på min.. =/

        Men jo.. jag tror Ginger pubes har en mycket god chans. Dessutom tror jag inte att vi lärt känna honom så väl ännu. Han kan nog visa sig vara en riktigt intressant person. Men det kan å andra sidan S också vara eftersom han bara visas upp från en annan persons vinkel. Vem vet vem han är egentligen? Men nja.. Ginger it is! Vid mina svettiga ullstrumpor!

        1. Jag har en känsla av att French skulle kunna få de flesta karaktärer att bli intressanta om de väl får hamna i fokus. Frank känns ju rätt otippad för mig som ännu inte läst Faithful Place, men det verkar ju som att han fungerar väldigt bra som huvudkaraktär.

  3. och efter er hyllningskör så kommer jag o säger att jag blev rejält besviken… visserligen bra bitvis men jag tyckte att den var en OK deckare men inte mer.
    Är inte Maddox väldigt lik en hoper av Val McDermids kvinliga mordutredare till exempel?

    1. mariasbokliv, Jag har inte läst så mycket McDermid, men jag tyckte Maddox var sin egen person. Kanske kan man ”förstöra” läsupplevelsen med att ha läst vissa böcker tidigare. En del verkar ju ha hittat starka kopplingar till andra böcker.

      Själv tyckte jag det var en underbar stämning i boken som jag inte hittat förut och jag fascinerades av rollspelsscenariot.

    2. Jag brukar ju inte läsa deckare i vanliga fall, så jag har inte så mycket annat att jämföra med (har t.ex inte läst Val McDermid). Min utgångspunkt är nog mer att boken är väldigt bra TROTS att den är en deckare, för det är ju så jag ser på det hela.

Kommentera

