Belöningen

Idag fick jag äntligen hämta ut det paket med belöningsböcker som jag beställde efter avklarad tenta förra veckan:

Stephen Kings ”Under the Dome”, Gillian Flynns ”Dark Places”, Scarlett Thomas ”The End of Mr. Y” och en sovande katt. Alla tre är mycket efterlängtade böcker, och både Thomas och king är dessutom sådana som jag har gått runt i månader och längtat efter att läsa.

För att bestämma vilken bok jag skulle börja med så konsulterade jag återigen min alldeles egna expert i frågan:

Efter noga övervägande var det Mr. Y som verkade mest intressant (eller möjligen luktade mest intressant, jag vet inte riktigt vilka kriterier katter går efter när de väljer böcker). Jag fick till och med hjälp att öppna boken, vilket är ganska starkt jobbat för ett djur som saknar tummar:

22 comments

  1. Jag såg på Akademibokhandeln att Mr Y nyligen har släppts i en svensköversatt utgåva (en riktigt snygg sådan dessutom, med Vad hände sen?-klippning på omslagskartongen … om du förstår).

  2. åh jag vill också ha belöning, men attans nog så gick jag in i en second hand butik idag och kom hem med en mycket bättre lämpad väska för vinterhalvåret (vi vill ju ha plats med mycket böcker, som inte riskerar att bli blöta) och en pajform.
    men urtjusigt att katten var med på ett hörn<3 Min mest bokiga katt brukar vilja lägga sig på dem för att jag inte ska läsa utan fokusera på henne, eller så vill hon agera bokstöd..

    1. Men en väska för att bära böckerna i låter som en mycket god investering, även om det kanske inte är fullt lika roligt att köpa den som att köpa en bunt efterlängtade böcker…
      Vad fint med en katt som vill vara bokstöd! :)
      Jag önskar att mina vore mer inne på det. Dena ena katten (den sovande) bryr sig inte ett dugg om böcker alls, och den andra älskar dem lite för fysiskt för att jag ska vara riktigt bekväm med det. Bland annat brukar hon slicka på böckerna om jag inte håller dem ur räckhåll för henne.

  3. Åh, Lyllos. Önskar att jag kunde få läsa ”Under the dome” för första gången igen. Det bästa King har gjort sen 80-talet. Riktigt bra!

    1. Jag har gått och drägglat efter ”Under the Dome” sen boken först kom ut, men jag bestämde mig ganska snart för att vänta till pocketutgåvan. Annars är risken stor att drabbas av förslitningsskador i läsarmarna.
      Den verkar smått fantastisk den här. Jag är glad att Kingen är på väg tillbaka till sin toppform, tycker att han har skrivit mycket bra de senaste åren.

    1. Jag ska nog spara lite på King tror jag, så att jag får ostörd lästid. Vill ju inte riskera att fastna mitt i.
      Men har redan börjat på ”Mr. Y”, precis som katten rekommenderat. :)

  4. Har du läst ”Under the dome” än? Jag hade väldigt höga förväntningar men blev ganska besviken och fastnade. Ligger fortfarande på mitt sängbord halvläst…

    1. Inte ännu. Det är det där med omfånget som gör att jag inte har kommit mig för ännu. Jag känner att jag måste ha gott om lästid för att orka med den tegelstenen…

Kommentera

