Bokbabbels söndagsenkät supreme (del 2)

Förra söndagen svarade jag på första delen av Bokbabbels söndagsenkät supreme, idag är det dags för den andra halvan.

26. Favoritkokbok?
I don’t do kokböcker och knappt heller recept. Har några vegetariska kokböcker som jag fick när jag blev vego för ungefär femton år sen, men de är knappt använda.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Anna Höglunds vampyravhandling som jag läste i somras var mycket inspirerande.

28. Favoritlässnacks?
Jag äter sällan när jag läser, men te eller kaffe är det ultimata sällskapet.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
”Lilla stjärna” blev något av en besvikelse för mig, mycket på grund av hypen. Men jag ser mycket fram emot John Ajvide Lindqvists kommande novellsamling, inte minst för att jag längtar efter att få läsa hans fantastiskt kusliga Lovecraft-inspirerade novell ”Tindalos” igen.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Det händer väl. Men beror väldigt mycket på vilken kritiker det är.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag kan ibland få dåligt samvete när jag ger dålig kritik till en bok, men försöker undvika totalsågningar om jag inte blir väldigt provocerad. Det är rätt roligt att skriva sågningar, så det är lätt hänt att bli helt onyanserad och bara sabla på.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?

Japanska vore grymt, det är ett oerhört vackert och nyansrikt språk.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
När jag var yngre tyckte jag att Maria Gripes ”Tordyveln flyger i skymingen” var extremt läskig. Kanske inte mardrömsframkallande direkt, men närapå.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Nej. Jag älskar skräck i alla typer av format – bok, film, spel.

35. Favoritpoet?
Aase Berg är grym!

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Kanske 2-3 stycken, nästan bara kurslitteratur.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Mycket sällan. Jag lånar ju mest kurslitteratur och den måste jag ju läsa om jag ska klara av tentorna.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jag är väldigt förtjust i Neil Gaimans ”Death”. Hon är en cool, rolig och genuint sympatisk gothtjej – ganska långt från den gängse bilden av en stiff och magerlagd man i stor kåpa.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Svårt att välja! Jag gillar skurkar som inte är odelat onda, utan har ett hjärta bakom den hårda attityden. Spike från ”Buffy the Vampire Slayer” är en typisk fiktiv skurk som får mig att heja på honom.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Tjocka pocketböcker, gärna på engelska. Gärna sträckläsningsframkallande.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Några månader. Jag hade rätt stora sömnproblem för några år sen och det gjorde inte direkt under för varken koncentrationsförmåga eller läslust.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Jag har svårt att komma på någon, faktiskt. Jag läser nästan alltid ut böcker jag påbörjar så det måste ha varit åratal sen sist.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Distraherande och höga ljud (grannar som borrar i väggarna i tid och otid är ett jobbigt exempel).

44. Bästa filmatisering av bok?
”Timmarna” är helt makalös, både som bok och som film.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Det finns ju en hel uppsjö att välja bland, men Hellblazer-filmatiseringen ”Constantine” med den vedervärdige Keanu Reeves i huvudrollen är en av de allra värsta. Och ”The League” var provocerande dålig på så många plan att jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta när jag såg filmen.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Kanske runt 800-900 kr? Kurslitteratur har en tendens att kosta rätt mycket, tyvärr.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?

Aldrig, när det gäller skönlitteratur. Ofta, när det gäller kurslitteratur.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?

Det händer inte så ofta. Men när det inträffar så är det oftast för att jag har för många böcker på gång samtidigt och därmed blir distraherad.

49. Har du dina böcker organiserade?
En bokhylla i hallen för facklitteratur och makens kokböcker. Skönlitteraturen är sorterad efter färg, men med separata hyllor för graphic novels/serier och för skräck- och fantastikböckerna.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
I nio fall av tio behåller jag. Men om jag vet med mig att jag aldrig någonsin kommer att läsa om en bok så ger jag den gärna vidare.

51. Finns det böcker du undviker?
Ja! Det mesta som ligger på topplistorna i svenska bokhandlar (dvs svenska deckare) hittar aldrig hem till min bokhylla.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Katarina Wennstams ”Flickan och skulden” gjorde mig riktigt förbannad när jag läste den. En bra och viktig bok, men extremt aggressionsframkallande.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
”The Time Traveller’s Wife” förvånade mig. Jag trodde inte att den skulle vara i min smak alls, men istället blev jag störtförälskad.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
Marisha Pessls ”Fördjupade studier i katastroffysik” trodde jag att jag skulle älska, men jag blev bara irriterad och besviken.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Något av deckardrottningarna Agatha Christie eller Maria Lang, gärna ackompanjerat av en kopp te.

18 comments

  1. Jag har inte sett den där Constantine-filmen. Det kändes helt onödigt eftersom de inte kunde ha gjort ett sämre huvudrollsinnehavarval. Det finns så många bra hellblazerberättelser; det hade varit enkelt att göra något mästerligt om man bara valt en av dem nästan rakt av.
    Flickan och skulden var väldigt bra vill jag minnas. Liksom uppföljaren.

    1. Jag har tyvärr sett nästan hela Constantine-filmen, men blev så förbannad att jag var tvungen att gå innan den tog slut. Jag har väldigt svårt för Keanu Keeves i allmänhet, mycket för att han är ungefär lika karismatisk som en potatis, men att han blev castad i den här rollen var bara… provocerande.
      Och precis som du skriver hade det varit lätt att ta vilken story arc som helst från serien och göra en riktigt bra film.

      Flickan och skulden är en sån där bok som jag lånade ut till alla jag kände efter att jag läst den. Vilket också är skälet till varför jag inte har kvar något av mina två exemplar längre…

  2. Keaunu reeves borde få filmförbud helt och hållet.
    Hellblazerfilmen hade varit kass i vilket fall som helst, göra om Constantine till jänkare istället för engelsman och utspelar sig i jävla LA istället för ett regnigt London – vem kom på den lysande idén??

    Såg John Cleese på teve när han var i sverige senast, bland annat berättade han att Pang i Bygget flera gånger har gjorts i amerikansk version, och alla har floppat.
    Vid sista försöket ringde de amerikanska producenterna Cleese och sade; ”vi tror mycket på den här versionen. Men det som funkar i england är inte säkert att det går hem i våra stugor, därför har vi beslutat oss för att stryka Basil ur serien.”

  3. ”göra om Constantine till jänkare istället för engelsman och utspelar sig i jävla LA istället för ett regnigt London – vem kom på den lysande idén??”

    Det där är en igenänningsgrej. Vi kan tacka alla undersökningar som visar att man ofta söker sig till det som är liknar det egna. Men det finns en gräns för inavel…
    Hade glömt det där – eftersom jag inte sett den. Ibland undrar man varför det ska göras nya filmer? Man kanske kunde ha ett antal moduler som man varierar och pusslar ihop efter behag? Varför inte bara köra samma film hela tiden?

    1. Touché hr eggert!
      Det var lite det jag ville till med mitt svammel om cleese mitt ialltihop; giriga producenter fiskar upp sånt som gjort succé i andra länder, som the ring eller Riket, men är egentligen bara intresserade av att berätta sin egen tillrättalagda polkagrisstory om och om igen.

      1. Hela konceptet med att göra remakes är ju rätt märkligt. Jag kan ändå förstå det litegrann när det gäller The Ring – asiatisk film skiljer sig väldigt mycket från västerländsk, så det blir inte bara en språkbarriär att övervinna. Men när det görs amerikanska remakes av brtittiska filmer/serier blir det hela mest absurt – de talar ju till och med samma språk (förutom att de alltså tillhör samma kulturella sfär, i stort sett).
        Jag är oändligt glad att jag inte har sett någon av de där amerikanska nyinspelningarna av ”Pang i bygget” för övrigt.

    1. Katastroffysik känns verkligen som en bok som folk antingen älskar eller hatar, och jag var helt övertygad om att jag skulle hamna på älsksidan innan jag började läsa.

      Aase Berg gör fantastiska saker med språket, helt klart!

  4. Gillar din sågning av Änklingen. Har inte läst den men den verkar fruktansvärd! Deckare är inte heller min melodi. Verkar som om man är en vanlig person med bokdrömmar i Sverige så skriver man en deckare eller en självbiografi.

    Emma

    1. Jag har hört att Kluuns första bok, som handlar om samma skitstövel, ska vara lite bättre men jag känner mig inte direkt sugen på att ge mig på den…
      Jag är ordentligt less på hela deckaröverflödet. Det finns säkert en hel del bra böcker i floden (Tana French som jag läser nu skriver ju kriminalromaner och är grymt bra!), men man orkar ju inte leta efter dem direkt.

          1. Jamen det måste vi ju göra! Antecknar du nu, här blev ju en hel del att minnas! Åh, jag längtar redan till denna än så länge alldeles fiktiva träff!

Kommentera

