Bokbabbels söndagsenkät supreme

Den eminenta bloggaren Bokbabbel har satt ihop (eller snarare översatt) en fin och lång söndagsenkät som handlar om allas vårt favoritämne – böcker och läsning. Det här är första halvan av enkäten, om en vecka kommer nästa del.

1. Favoritbok i barndomen?
Det beror ju helt på vad som menas med ”barndomen”. Jag läste väldigt mycket redan då och var med i flertalet barnbokklubbar, så jag hade rätt många olika favoriter genom åren. När jag var runt nio var Michelle Magorians ”Godnatt Mister Tom” en storfavorit.

2. Vad läser du just nu?
Monika Fagerholms ”Glitterscenen”, men egentligen borde jag inte läsa någonting just nu utan bara plugga inför tenta.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Ingen.

4. Dålig bokvana?
Jag köper för mycket böcker. Fast frågan är väl om det egentligen är en dålig vana, så länge jag inte hamnar i Lyxfällan tänker jag hävda att det är en god vana.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Sju kursböcker. Varav tre är försenade, men ska lämnas tillbaka direkt efter tentan.

6. Har du en läsplatta?
Nej. Inte så sugen på en heller.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
I en perfekt värld med oändliga oceaner av lästid så skulle jag i princip alltid läsa en bok åt gången. De flesta böcker tjänar på att få odelad uppmärksamhet. Ett av undantagen är noveller, som brukar vara som bäst om de slalomläses.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag läser mycket mer nytt och omläser väldigt sällan numera. Dessutom köper jag mycket fler böcker (grupptrycket är hårt och skoningslöst i bokbloggsvärlden).

9. Sämsta boken du läst i år?
Sorry pocketkedjevänner, men det måste vara någon av böckerna därifrån. Jane Fallons ”Rätt åt dig!” till exempel, en för mig helt obegriplig och idiotisk chick litt.

10. Bästa boken du läst i år?
Oj, vad svårt! Några kandidater är Justin Cronins ”The Passage”, Elizabeth Hands ”Generation Loss” och Ali Shaws ”Flickan med glasfötter”.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Ganska sällan. När jag var med i pocketkedjan i våras så läste jag dock ett flertal böcker som låg helt utanför zonen, vilket var riktigt spännande.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
Romaner, noveller, serier och graphic novels, akaporr, viktoriana, skräck och fantasy (både high och urban). Dras till mörker, vampyrer, queer, metalitterära inslag, smartness och snygga formuleringar.

13. Kan du läsa på bussen?
Oftast. Om jag inte blir åksjuk. Men föredrar att läsa på tåget, det är mycket trevligare än både buss och tunnelbanan.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Sängen eller soffan, helst med en spinnande katt på fötterna.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånar ut böcker då och då till olika vänner. Tyvärr får jag sällan tillbaka dem (förrän några år senare, om jag har tur), så egentligen borde jag nog införa strikta och stränga regler med höga förseningsavgifter.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Sällan, eftersom jag lånar mycket kurslitteratur och själv hatar när folk strukit under eller antecknat i låneböcker. Men i artiklar, uppsatser och liknande som jag skriver ut går jag loss med färgglada understrykningspennor.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska och engelska. Jag skulle helst läsa i princip alla engelska böcker i originalspråk om det inte vore för att det blir så mycket dyrare.

20. Vad får dig att älska en bok?
Det beror helt på bok. Fantastiskt språk, en gripande story och intressanta karaktärer brukar vara ett måste. Plus något slags igenkännings, för att riktigt älska en bok måste jag känna att den uttrycker någon del av min egen personlighet.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag känner personens boksmak väl, så brukar jag ibland komma att tänka på personen ifråga när jag läser boken. Men annars försöker jag anpassa rekommendationer till den tänkta mottagarens smak och preferenser, snarare än min egen.
Här i bloggen blir ju alla rekommendationer liksom allmänna, de är ju riktade mot alla läsare. Och grundade i min egen personliga smak.

22. Favoritgenre?
Se frågan om trygghetszon ovan.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Sf! Jag gillar sf, men känner att jag läser det alldeles för sällan.

24. Favoritbiografi?
Biografier är inte riktigt min kopp med te, men jag har läst några när jag har pluggat litteraturvetenskap. Toril Mois om Simone de Beauvoir gillar jag.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Nej.

5 comments

    1. Riktigt så illa är det faktiskt inte ännu… ;)
      Men om jag hamnar där lär jag skylla allt på er andra bokbloggare, som skriver om alldeles för bra böcker så att de tinte går att motstå!

Kommentera

