Mångfacetterad spänning

Ibland tänker jag att den största anledningen till att jag över huvud taget läser är att jag vill förlora mig helt i en bok. Jag vill läsa något som får mig att glömma bort att äta och sova. Något som får mig att sträckläsa febrigt i timmar i rad till sista sidan, då jag vrålhungrig och med spängfylld blåsa återvänder till den vanliga världen. Eskapism deluxe, med andra ord.
Det är sällan jag sträckläser på det sättet längre (förutom ungdomsromaner och kortare graphic novels, som läses på någon timme). Så att jag helt förlorade mig i Andrew Taylors ”Det blödande hjärtat” var inte bara oväntat utan även mycket välkommet.

Det är mellankrigstid, 1930-tal, i London. En mörk tidsperiod, med hög arbetslöshet, framväxande fascism och politisk oro. Vid Bleeding Heart Square ligger ett ruffigt lägenhetshotell dit Lady Lydia Langstone flyr när hon lämnar sin misshandlande och arrogante make. Hon har tänkt sig att bo hos sin far, som hon inte har träffat på många år, men snubblar in i en härva av mysterier och lögner.
Det visar sig att den förre ägaren till huset vid Bleeding Heart Square, Miss Penhow, försvann för ett antal år sen. Rykten går om att det är den nuvarande ägaren, Mr Serridge, som ligger bakom hennes försvinnande och att det är däför han varje vecka får ett paket med ett blodigt hjärta skickat till sig.

Det är svårt att försöka beskriva vad ”Det blödande hjärtat” handlar om utan att varken berätta för mycket eller att vara alltför svepande och generell. Historien är alltför komplicerad och mångfacetterad för att enbart kunna beskrivas som en spänningsroman, även om det är Miss Penhows försvinnande som ligger som klangbotten hela boken igenom.

Lydias kamp för att frigöra sig från sin make är oerhört intressant och spännande att följa. För henne innebär flytten till Bleeding Heart Square ett möte med en helt annan värld och en omvänd klassresa i raketfart. Lydia, som är uppväxt inom överklassen, tvingas söka arbete för att kunna överleva och inser snart att det inte är det lättaste för en ung kvinna med välbärgad bakgrund, men utan utbildning eller arbetslivserfarenhet.
Klassperspektivet är väldigt intressant i ”Det blödande hjärtat”. Efter första världskriget förlorade den brittiska adeln inte bara mycket av sitt ekonomiska övertag utan också sin status, utan att för den delen finna något nytt utrymme i den framväxande moderniteten. Taylor skildrar denna vilsna överklass på ett imponerande nyanserat sätt – här finns allt från godhjärtade och generösa arbetarrättskämpar till snobbiga fascister och hycklande hemmafruar.

Den värld som Taylor målar upp i sin roman är långt ifrån rosig nostalgi. Tvärtom ligger det en ganska dyster stämning över boken. De flesta karaktärerna känner sig instängda och låsta vid en livssituation de inte själva har valt. Omständigheter de inte kunnat styra – deras kön, familjebakgrund, utseende eller bara ren slump – har målat in dem i ett hörn de desperat försöker ta sig bort ifrån.

För den som liksom jag blivit avskräckt av att ”Det blödande hjärtat” vunnit Svenska Deckarakademins pris vill jag slutligen påpeka att det här inte är en deckare. Det en är smart och oerhört välskriven spänningsroman, tät och fascinerande från första sidan till den sista.
Dessutom råkar det här vara en alldeles ypperlig höstläsning, tillsammans med en kanna Earl Grey eller två.

Andrew Taylor – Det blödande hjärtat (Månpocket, 2010)

9 comments

  1. Håller med om att man läser för att förlora sig i berättelsen. Tyvärr händer det mig väldigt sällan nu för tiden, så därför måste jag säga att jag lyfter ett intresserat ögonbryn åt denna boken!

    Emma

    1. Det var ju mycket lättare när man var mindre att hitta böcker att förlora sig i. Troligtvis för att man inte hade så mycket annat att tänka på, men jag kan ändå sakna känslan.
      Extra kul är det ju då att hitta en såhär sträckläsningsframkallande bok, den rekommenderas varmt!

  2. Oh denna boken låter precis som en bok i min smak. Behöver något som griper tag om mig i höstmörkret som kommer nu med sina stormar. Lägger boken på önskelistan. Tack för tipset och superb bra blogg.

  3. Jag har beställt ”Det blödande hjärtat” och är pepp på att läsa den. Tyvärr så glömde Adlibris att skicka med boken i paketet så jag väntar fortfarande på att få hem den, vilket är synd då jag nu, efter att ha läst din recension, är ännu mer pepp.

Kommentera

