This is Halloween

En gammal skräckfilmsnörd som jag blir nästan lite fånigt glad av Glorybox-Sara har satt ihop en Halloween-enkät lagom till den allra mest mysrysigaste helgen av alla.

Vilken hiskelig fiktionsfigur är du mest rädd för att möta på Halloween?
Saras eget svar var Sadako och där kan jag inte annat än att hålla med. Jag såg första ”Ringu”-filmen helt oförberedd, utan att ha hört någonting om den, och höll på att springa ut ur rummet när Sadako gjorde sin närmast legendariska entré. Läskigt är bara förnamnet.

Min akilleshäl annars när det gäller skräck är clowner. Mitt clownhat är starkt och glödande och omfattar bland andra Pennywise från Stephen Kings ”it”, zombieclownen från ”Zombieland”, den levande clowndockan från ”Poltergeist” och monsterclownen från Supernatural-avsnittet ”Everybody loves a clown”. Med andra ord, jag kan identifiera mig helt och hållet med Xander när hans största mardröm i buffy-avsnittet ”Nightmares” – förutom att gå till skolan utan byxor – visar sig vara en mordisk clown.

Michael Myers eller Jason Voorhees?
Hm, svårt val. Jag har sett fler slasherfilmer än vad som troligtvis är hälsosamt under åren, men tyvärr så brukar de sällan vara varken särskilt bra eller särskilt läskiga. En tumregel är dock – ju senare uppföljare desto sämre film.
Eftersom ”Halloween”-filmerna har betydligt färre ostiga uppföljare än ”Fredag den trettonde”-serien, så är Myers mitt solklara val. Han är helt enkelt mindre uttjatad som karaktär och har genom åren lyckats behålla en gnutta värdighet till skillnad från Jason Voorhees.

Freddy Krueger eller Pinhead?
Freddy Kruegers klor i all ära, men jag väljer nog ändå Pinhead. Han är en av de mest bisarra och mystiska skräckfilmskaraktärerna jag någonsin sett. Freddy känns mer mänsklig i sitt oresonliga hat och hämndbegär, medan Pinheads hållning till sina offer är kylig och närmast opersonlig.

Vilken kuslig bok skulle du vilja se filmatiserad?
En kuslig bok som ryktas ska bli film är Dan Simmons ”Drood”. Denna febriga viktorianska marddröm borde kunna bli en fantastisk film, speciellt om det nu blir Guillermo del Toro som kommer stå för regin, som ryktena säger. Med tanke på herr del Toros otaliga projekt så lär han vara upptagen de närmaste tio åren eller så, men man kan väl få drömma?

9 comments

  1. Grymma svar! :)

    Måste dock påpeka att det har gjorts 9 Michael-filmer (+Halloween III) och 12 Jason-filmer (om man räknar Freddy vs. Jason). Så skillnaden är inte så stor som man kan tro. ;)

    1. Jag har definitivt sett fler usla uppföljare av F13 än av Halloween, så jag står fast vid mitt val. ;)

      Ett tag hade jag en period när jag försökte hitta så usla skräckfilmer som möjligt och mest satt och skrattade åt allt från dialoger till speciealeffekter. Men tyvärr är ju de moderna remakefilmerna sällan ostiga på samma underhållande sätt som gamla åttiotalsditon, så jag har minskat min konsumtion av b-skräckisar rätt ordentligt de senaste åren.

      1. Hehe, jag tror att jag fel-läste din mening och trodde du syftade på antal uppföljare och inte ostighet. Jag håller med dig. Halloween-uppföljarna håller ändå något slags standard. Fast del VI är verkligen jättejättekonstig. Men XIII-uppföljarna är alltid underhållande. (Ja, jag skrev uppsats om de här filmserierna…)

        Nej, det är sorgligt sällan man hittar en sån där riktigt charmig och usel b-skräckis som man kan skratta åt idag. Kanske är det för att filmerna är lite för ”bra” rent tekniskt?

        1. Det var lite så jag menade, att ostighetsgraden avgjorde valet. :)

          Jag tror att det delvis har med specialeffekternas utveckling att göra, delvis med DV-tekniken. För det är ju mycket lättare att idag göra en film med väldigt låg budget utan att det blir Ed Wood av det hela – Blair Witch project är väl ett bra exempel på det.
          Men ibland kan jag sakna de gamla risiga paiper maché-monstren, det är inte alla lika underhållande med pixelerade diton. B-skräckisarna idag känns helt enkelt lite mer opersonliga, tyvärr.

  2. Jag hade helt glömt bort clownen i ”Everybody Loves a Clown”! Jag satt nyss och listade de mest creepy Monsters-of-the-Week i Supernaturals fyra första säsonger och glömde helt bort clownen. Annars så är han och Bloody Mary de enda som jag helt spolar över när de kommer upp i bild. Jag kan inte ens se dem i vanlig fart.

    (Om någon är intresserad så kan jag meddela att flickan i ”Provenance” och de där ungdomarna i ”Family Remains även de hittas i listans topp. YED, å andra sidan, hamnar på listan över demoner/osv som jag gillar mest. Jag tror att jag är lite kär i honom…)

    1. Oh, Family Remains och The Benders är två av de läskigaste Supernatural-avsnitten – och de är de två som handlar om folk, inte demoner.

      ”Demons I get, people are crazy.” För att citera Dean.

      1. Jag tycker att clownen är det klart mest obehagliga i hela Supernatural. Uäh.
        Det är det enda avsnitt som jag tyckt varit riktigt obehagligt hitills, men jag är också rätt härdad när det gäller skräck.

        1. Jo, jag är också rätt härdad. =) Det är nog därför jag tycker att vad människor gör mot varandra är mycket värre än demoner, mördarclowner och whatnot.

          1. Jamen precis. Man har sett lite för många fiktiva demoner för att tycka att det är läskigt med svarta linser. (Fast clownen hamnar för mig i en helt egen kategori, som inte har så mycket med serien att göra, utan mer med mitt clownhat)

            Det är ju lite samma sak med Buffy, att människorna och det de gör är mycket värre än alla vampyrerna och monster tillsammans. Vilket är skälet till varför jag tycker att säsong 6 är den överlägset bästa säsongen.

Kommentera

