I tentaträsket

Jag befinner mig djupt nere i tentaträsket för tillfället, med bara näsan över vattenytan.
Egentligen borde jag tillbringa all tid med böckerna, men eftersom prokrastinering är mitt mellannamn så kan jag såklart inte hålla mig borta från bloggen. Jag intalar mig själv att några små avbrott för att blogga, äta banankaka, stirra ut genom fönstret eller klappa någon sovande katt bara är nyttigt för studiekoncentrationen. All work and no play slutar ju aldrig särskilt lyckligt, menar jag.

Jag har också intalat mig själv att jag är värd en belöningsbok när tentan är avklarad. Vilket medfört att jag förmodligen tillbringar mer tid med att dräggla över min önskelista hos Adlibris än med själva kurslitteraturen. Jag behöver alltså bestämma mig för en bok snarast möjligt, om jag nu ska lyckas skriva någon tenta alls.
Gillan Flynns ”Dark Places” kanske? Verkar inte det vara en alldeles utmärkt morot för pluggtrötta mig?

10 comments

  1. jag är också i tentaträsket. min tenta är på fredag, och jag försöker hindra mig från att blogga (och har lyckats) men att läsa, där har jag faktiskt gjort så att jag får läsa i sängen innan jag släcker för natten. som om det vore min belöning för dagens tentaplugg! jag ska förövrigt ocskå ge mig en efter-tenta-present; att jag får läsa en bok som jag slukar med en gång. för jag håller mig borta från dem nu, eftersom vi alla vet hur det skulle sluta då!!

    jag hoppas det går bra med din tenta trots det inte bokkriget!

    1. Om man inte får pytsa ut små belöningar på vägen så blir ju pluggandet helt omöjligt! Min tenta är på tisdag, så jag har hela helgen på mig att våndas också.
      Jag tycker att bokblukande låter som en väldigt trevlig efter-tenta-present. Kommer nog själv satsa på något liknande när jag är färdig och kan släppa lite på studiedisciplinen. :)

  2. Det låter som en bra morot tycker jag, och morötter behöver man i tentapluggmolnen! (baserat på att jag inte alls läst Gillian Flynn än men hört så mycket fantastiskt fint om hennes böcker och precis fått mitt eget bibliotek att köpa in Sharp Edges och toklängtar efter den..)

    1. Jag älskade ju Sharp Objects, så jag har höga förväntingar på Dark Places!
      En riktigt efterlängtad bok är precis vad som behövs för att öhja studiemotivationen ytterligare ett snäpp. Så länge man låter bli att börja läsa den tills tentan är avklarad…

  3. Jag är också djupt nersjunken i bloggträsket – en BHStenta avklarad förra veckan, nu en litteraturtenta, sen en vampyrtenta och avslutningsvis en disputation (sen ska jag sova!). Känner helt klart igen beteendet, jag är troligen aldrig så aktiv på bloggen (eller med städningen hemma) som när jag är i tentaträsket…

    Självklart ska du belöna dig, jag har redan tröstköpt Dark Places så jag får belöna mig med att läsa den istället ;) Lycka till!

    1. Oj hjälp vad mycket tentor! Du förtjänar ju en hel busslast med böcker om du orkar igenom allt det där! :)

      När jag har hemtenta så inbillar jag mig själv att det faktiskt är rätt nyttigt att blogga lite extra mycket. Då kommer man igång med skrivandet, och förhindrar att fastna mitt i någon knepig tentafråga.
      Men nu är det tyvärr ingen hemtenta utan en webbtenta (du har väl också såna på BHS?), vilket gör att jag har lite svårare att övertyga mig själv om nyttigheten i att blogga.

      1. Har tack och lov sluppit webbtentor. Jag läser ju bara en kortkurs på BHS nu och där skulle vi skriva en rapport om ett tänkt projektarbete på ett skolbibliotek som involverade bloggar eller liknande. Då måste man ju provblogga lite då och då så man vet vad man pratar om ;)

        Och det där med en busslast av böcker var väldigt farligt sagt – jag får fixa idéer väldigt lätt ;)

        1. Skönt för dig!
          Fast hellre webbtenta än salstenta på plats tycker jag, det tar ju några timmar för mig att åka till Borås…

          Haha, men då kan du ju skylla på mig om du hamnar i Lyxfällan sen? ;)

    1. Jag ska hålla mig någon dag till innan jag klickar iväg belöningsbeställningen, för om boken kommer innan tentan är skriven så misstänker jag att jag inte kommer kunna låta bli den.
      Ah nej, jag tror nog at tjag har din välsignelse när det gäller val av belöning. ;)

Kommentera

