R som i Religion

Nu kommer jag ikapp! Bokstaven R är det som gäller i Bokfrågornas ABC:

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång?
Jag tycker att rättegångar på tv och i film är ungefär det tråkigaste som finns, så jag kastar mig inte direkt över rättegångsskildringar i bokform.
Men en bok där rättegången spelar stor roll är Albert Camus ”Främlingen”. Bokens protagonist, Mersault, dödar en man under stark förvirring. Under den efterföljande rättegången läggs stort fokus på hans känslolöshet, snarare än på konkret bevisning, som ses som ett tecken på hans mordiska natur.

2. Har du någon romantisk favoritbok?
Romantiska böcker finns det inte direkt ett överflöd av i mina bokhyllor. Men Jane Austens ”Pride and Prejudice” hör både till de romantiska klassikerna och mina personliga favoriter, så det får bli mitt svar.

3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse.
I Neil Gaimans ”American Gods” figurerar en hel del gudar – bokstavligt talat. Dessa gudar följde med sina respektive folk när de flyttade till Nordamerika en gång i tiden, och blev kvar där, maktlösa, när ingen längre fanns kvar som bad till dem. Nu hotas dessa gudar av total utrotning när den nya tidens gudavarianter – internet, pengar och framgångshets – försöker ta över en gång för alla.
Gamla gudar och religioner är ett återkommande tema inom Gaimans författarskap, och många av gudarna i ”American Gods” finns även med i andra av hans romaner, noveller och graphic novels.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!
Jag läser inte särskilt många böcker som skulle kunna betraktas som roliga. Men det mesta av Terry Pratchetts Discworld-böcker hör ju dit såklart (och där är det faktiskt helt omöjligt att bara välja en!).

4 comments

    1. Jag tycker att Främlingen är rätt intressant, även om den inte tillhör favoritböckerna direkt. Men en bok som är rätt intressant att diskutera och fundera över.

      Här är det jag som försöker smitta maken med Neil Gaiman, men har tyvärr inte lyckats särskilt bra än så länge. ;)

  1. Ha, ha, jag är precis tvärtom och älskar rättegångsscener, vet inte varför…
    Neil Gaiman har jag bara upplevt i filmform så jag måste prova snart.

Kommentera

