Lite ironiskt

Lite ironiskt är det att jag, som igår skrev ett ganska svavelosande inlägg om ”lyckliga horor” inom litteraturen, som andra tegelsten har valt att läsa en bok med en prostituerad i huvudrollen.
Som tur är verkar Sugar ändå vara en hyfsat nyanserad karaktär, hittills, som snarare är intelligent och beläst än vacker. Förhoppningsvis kommer Michel Faber lyckas undvika de värsta fallgroparna även under resten av boken, annars lär läsningen av min andra tegelsten inte bli särskilt njutbar…

4 comments

  1. Jag tycker att litteraturen är rätt så besatt av horor, kroppar och kön. Prostituerade förekommer ofta i romaner både av kvinnor och män, ofta utan att man ens problematiserar att man köper kvinnor, det är liksom bara så det är och jag vet inte riktigt om det känns okej. Det är lite som att man gör det till ett vanligt/normalt beteende som alla män sysslar med. Som i Kolterjahns senaste tillbringar den manliga karaktären mycket tid på bordellen där han har umgänge med hororna där. Jag undrar om det där ens behövs för att driva historien framåt EGENTLIGEN? Men jag har inte gjort någon vidare analys på det hela så jag ska inte uttala mig mer än så.

    1. Jag håller helt med. Ibland blir jag så himla trött på just det där, att det alltid ska vara med en massa prostituerade i varje roman som får stå för det kroppsliga och smutsiga. Det är så tjatigt.
      Men i Nattfjäril tyckte jag inte att det var helt omotiverat, det säger ju rätt mycket om doktorns karaktär? hans kvinnosyn är ju rätt vidrig och besöken hos de prostituerade poängterar det .

  2. På tal om prostituerade så finns boken ”Redeeming Love”. En modern version av Hosea bok. En sträckläsarbok i tjockare format. Tyckte mycket om den då jag läste den för något år sedan.

    1. Den verkar utspela sig ungefär samtidigt som ”Nattfjäril” också? 1800-tal i Kalifornien?
      Om jag inte vore så mätt på artonhundratalsprositution nu så skulle jag nog vilja läsa den, men det får nog dröja ett tag.

Kommentera

