Hudnära


Efter att jag läst och bedårats av Jessica Kolterjahns ”Nattfjäril” för några veckor sen så fick jag tipset om att läsa hennes debutroman ”Ut ur skuggan”, eftersom den enligt säkra källor skulle vara ännu bättre. Sagt och gjort; jag köpte boken, jag läste, jag föll pladask.

Agnes växer upp i en välbeställd familj i Stockholm under 1920- och 1930-talen. Hon befinner sig ständigt i sin brors skugga, han är populär och utåtriktad och föräldrarnas ständiga favorit. Agnes söker sig bort från sitt kärlekslösa hem och till sin morfar som lär henne att fotografera och därmed öppnar en helt ny värld.
I denna nya värld möter Agnes en ny och oväntad kärlek som får henne att bli närmast besatt. Och som får henne att drömma om att kunna strunta i familjens krav och förväntningar och istället gå sin egen väg.

Det är väl inte direkt någon nyhet att jag vurmar för icke-heteronormativa kärleksromaner? (speciellt inte nu, när jag till och med har skrivit ut det i min lilla presentation till höger) Och Agnes liv är långt ifrån heteronormativt.
Hon möter den glamorösa Claire på en fest och drabbas genast av en uppslukande passion. Men den relation de inleder måste hållas hemlig både inför Agnes familj och inför Claires make, något som Agnes har svårt att hantera. Hon blir svartsjuk, både på Claires andra älskare och på den make hon lever i en platoniskt förhållande med.

Att följa Agnes liv blir aldrig tråkigt. Visst kan hon göra en arg ibland, som när hon helt spontant går och gifter sig med en minst sagt instabil karl, men samtidigt är det omöjligt att inte sympatisera med henne. Hon kämpar med näbbar och klor för skapa sig ett liv att trivas med. Vilket inte är det lättaste för någon som likt Agnes kommer från en ganska konservativ och traditionsbunden överklassbakgrund.

”Ut ur skuggan” påminner mig om en av mina absoluta favoritböcker, nämligen Hjalmar Söderbergs ”Den allvarsamma leken”. Jag har svårt att sätta fingret på varför, men förmodligen är det den fantastiska stockholmsskildringen i kombination med en melankolisk och dödsdömd kärlekshistoria. Plus skärgårdsbeskrivningarna såklart (något jag alltid är svag för i romaner, speciellt när det är Stockholms skärgård som skildras).
Agnes är förvisso ingen Lydia, men hon kommer bra nära. Och hennes liv är minst lika intressant att följa, inte minst på grund av Kolterjahns hudnära språk och lyhörda karaktärsbeskrivningar.

Jessica Kolterjahn – Ut ur skuggan (Månpocket, 2007)

23 comments

  1. Åh, på tal om icke-heteronormativitet (blev det rätt??) så läste jag precis ut Sarah Waters Tipping the Velvet. Rekommenderas om du inte redan läst!

      1. Nä. Jag försöker låta bli att läsa inlägg som handlar om böcker som jag antagligen vill läsa, för att den där överväldigande mängden av bra olästa böcker inte ska växa. Här var jag inte riktigt beredd (dvs jag trodde att det här skulle vara en bok som jag nog kunde hoppa över, när jag klickade in hos dig).

        Sorry. Egentligen är det ju kul att det fanns en _till_ bra bok i världen :-D

        1. Men det är väl väldigt vanskligt att alls läsa en bokblogg om du inte vill ha tips på fler böcker? Om det nu inte är så att du tycker att min boksmak är så förfärlig att du aldrig tänkt dig bli intresserad av en bok som jag skriver om? ;)

          1. Haha, hur ska jag nu trassla mig ur det här utan att förolämpa dig ;-)

            Jo, visst borde man helt hålla sig från att läsa om böcker om man inte vill ha tips, det är ju sant. Men din blogg brukar vara så bra för att liksom orientera sig om såna där böcker som jag inte riktigt känner ett enormt sug att läsa med en gång, men jag vill ju ändå liksom ha koll på ett sånt där gränslandsområde mellan klassiker och fantasy som du rör dig i. Vi har ju dessutom många gemensamma favoritböcker (vilket jag ständigt kan checka av i din högerspalt)… Men jag hoppas faktiskt lite på riktigt att jag inte ska hitta en massa böcker jag verkligen vill läsa – och det gäller inte bara din blogg, utan de flesta. Fast det blir rätt sällan som man tänker. :-D

            Men om 2 år eller så, DÅ ska jag verkligen gå på boktipsjakt. Eller 10 år. Ja, när jag alltså läst det olästa hemma, och betat av mina långa måste-listor, och och och och….

            1. Jag är inte så lättförolämpad, så det är helt lugnt. ;)

              Jag förstår dig. Ibland känner jag att jag borde sluta läsa bokbloggar, eller i varje fall de som är mest köptriggande, så att jag istället hinner ta itu med de böcker jag redan har hemma. För köpstopp i all ära, men det största problemet är nog inte att jag köper för många böcker utan att det finns alldeles för många böcker som jag vill hinna med att läsa.

      1. Fast Kolterjahn har bara skrivit två ganska tunna romaner, så det är inte så ansträngande att ta itu med hennes författarskap. Inga tidskrävnade tegelstenar i sikte, men det är kanske ingen direkt tröst om läshögen växt sig enorm ändå…

  2. Efter att jag förälskade mig i Nattfjäril så står den här i min hylla med bibliotekslån och väntar på uppmärksamhet. Sbart, snart ska jag hinna läsa och då känns det skönt att veta att du också gillade den här förutom de säkra källorna som ju tipsat även mig :)

      1. Alltså, tematiskt osv så är den ju inte som Ut ur skuggan. Däremot kom jag att tänka på just det lite halvfragmentariska språket i En himmel för Elliott när jag läste Ut ur skuggan. Det var kanske fyra år sen jag läste den däremot, så jag vågar inte garantera att den är bra. Men när jag läste den blev jag väldigt förtjust!

    1. Jag hoppas att hon kommer att bli mer uppmärksammad, jag ska göra mitt bästa själv för att få så många som möjligt att läsa henne. Det ska dessutom bli väldigt roligt med bokcirkeln kring ”Nattfjäril”, ser väldigt mycket fram emot det! :)

  3. Jag blev nyfiken på Nattfjäril också men nu börjar det verkilgen bli dags att gå på Kolterjahn- jakt på bibblan, speciellt när du jämför den med Den allvarsamma leken. En av mina favoritböcker också.

    1. jag skulle nog säga: Börja med Ut ur skuggan och läs Nattfjäril sen. Båda böckerna är grymt bra och dessutom ganska tunna, så de kräver inte oceaner med lästid.

Kommentera

