En bokbloggares bekymmer

Bredvid min dator ligger det för tillfället en hög med sex böcker som väntar otåligt på att få bli recenserade. Vilket är alldeles för många, för den där högen har börjat göra mig rätt stressad. Hur ska jag någonsin hinna ikapp den utan att fullkomligt översvämma bloggen med recensioner?
Jag brukar försöka sprida ut recensionerna och blanda in lite kortare inlägg, för att det inte ska bli för tungt att läsa. Men när jag har såhär många böcker som ligger och väntar… kanske ska jag bara köra på och skriva recensioner så att tangenterna glöder? Eller försöka klämma ihop flera recensioner i samma inlägg (sådär som jag gör ibland)? Eller ska jag rentav ta och vänta med de två böcker som inte är recensionsexemplar, trots att just de böckerna var väldigt bra och förtjänar sina respektive hyllningar?

Hur gör ni andra bokbloggare när bokhögarna hopar sig och ni har mängder med böcker att blogga om? Skriver ni om allt på en gång eller försöker ni sprida ut recensionerna? Och hur tycker ni att jag ska tackla det här helt och hållet självförvållade lyxproblemet?

14 comments

  1. Skriv alla recensionerna så att du har det gjort men tidsinställ inläggen så att inte alla kommer på rad? Du kan ju spara några tills du har brist på saker att skriva om, typ. ;)

    1. Instämmer med Maria, jag brukar skriva recensionerna på en gång så jag inte glömmer bort böckerna men sedan sprida ut dem lite och spara några, för bloggtorka får man ju trots allt ibland :) Men dubbelrecensioner är också roligt, speciellt om det är böcker i samma genre.

    2. Jag får också instämma här – plötsligt kommer en dag när det är idétorka och slut på böcker att recensera. Då är det bra att ha någon på lager.

  2. Det är en rätt bra idé. Men det gäller att jag hittar på lite andra inlägg att klämma in mellan recensionerna då också, annars är risken att det bara blir sånt ändå… Plus att jag har helt uselt tålamod, när jag har skrivit ett blogginlägg så vill jag helst publicera det nu nu nu istället för att vänta någon vecka.

    Minst en dubbelrecension kommer det åtminstone bli, då det är två album i en serie jag har läst. Resten av böckerna blir nog lite svåra att få ihop i samma recension, det skulle lätt kunna bli lite långsökt. :)

  3. Jag gör som nu slår händerna för öronen, blundar och sjunger högt. Min hög är just nu större än någonsin och jag vet inte vart jag ska börja. Det känns också som att halva högen är sågningar och sånt är ju extra trist att skriva och dessutom svårt att få ut flera av utan att verka alltför neggig.

    Jag gillar bloggens nya look, supersnyggt!

    1. Fast sågningar kan ju vara rätt roliga att skriva ibland, speciellt om de tär en bok som gör en lite förbannad. Men för många sågningar i rad är ju inte så roligt förstår…
      Jag tycker nog att det är svårast att skriva om böcker som jag tycker är sådär, varken gillar eller ogillar. Om boken är tam blir recensionen också lite tam, känns det som.

      Tackar! Jag trivs himla bra med den. :)

      1. Precis! Oftast är det lättare att skriva om böcker som man inte gillat än böcker som är riktigt riktigt bra. Trist egentligen – för det är ju roligare att ge positiv feedback än negativ…

        1. Det blir ju lätt mycket fler hyllningar än sågningar i bloggen. Men det är ju inte så konstigt, jag väljer ju böcker efter min egen smak och mina egna preferenser. Ibland tänker jag att jag skulle vilja ha lite fler ordentliga sågningar, men det betyder iofs att jag måste läsa fler dåliga böcker… Så nä, det är inte värt det.

  4. Jag har just nu 27 obloggade böcker så jag vet mycket väl vad du menar. Låter man dem ligga för länge så mister de ju sin aktualitet (för en själv) också. Det blir svårare att säga något vettigt. Å andra sidan är ”just läst ut” sällan rätt tillfälle att blogga. Då är allting alltför färskt.

    1. Jag vill helst blogga om boken några dagar efter att jag har läst ut den, så att den fortfarande finns färskt i minnet men så att jag också hinner smälta innehållet. Men tyvärr blir det sällan så, vissa böcker blir liggande alldeles för länge. Om det inte är recex brukar jag strunta i att ens skriva om dem när det gått alltför lång tid, dumt nog.

  5. Jag brukar försöka sprida ut recensionerna och blanda med andra inlägg, precis som du. Just nu har jag så sjukt mycket idéer på inlägg att jag har börjat skriva upp dem på en lapp i plånboken, hur galet det än må låta. :D Men nackdelen är att tid att skriva dem finns det inte lika gott av. Däremot tänkte jag försöka skriva två av dem senare idag… Fördelen med det är att det inte blir helt dött i bloggen under läsningen av Anna Kareninas modesta sidantal (över 900).

    1. Jag känner lika likadant. har mängder av idéer och planer för bloggen men inte riktgit tid föär tillfället att hinna skriva ner dem…
      Nacxkdelen med att ge sig på en riktigt tegelsten är ju att man inte hinner läsa så mycket annat. Men lite små delrapporter kan du ju ge kanske?

Kommentera

