Kollektivroman med fingertoppskänsla

Anna Jörgensdotters ”Bergets döttrar” är en sådan där bok som jag har sett fram emot att läsa hur länge som helst, men som det ändå dröjde länge innan jag kom till skott med. Jag vet inte riktigt varför, men kanske har jag inväntat rätt sinnesstämning för att orka och vilja ta itu med dennna släkthistoria fullastad av ihopflätade livsöden.

Det handlar om syskonen Steen, som växer upp i skuggan av bergen i en by utanför Sandviken. De fem bröderna och systrarna försöker alla finna något slags sammanhang att vara i, och kärleken, vilket för de flesta av dem in till Sandviken. Bara äldsta brodern Edwin blir kvar, i en stuga vid den slalombacke han själv byggde som ung.
Boken utspelar sig under ungefär tjugo år, från ett krigsdrabbat och fattigt 1930-tal till ett 1950-tal med framtidsutsikter och storslagna modernitetsdrömmar. Det är en turbulent tidsperiod, när många gamla traditioner och värderingar kastas omkull för att ge plats åt det nya.

Det är svårt att beskriva handlingen i en kollektivroman, som ”Bergets döttrar” är. Så många olika trådar vävs ihop och splittras att det är svårt att beskriva bara en enda och lämna de andra åt sidan. Men i centrum för romanen står nog ändå systrarna Sofia och Emilia. Sofia, som levt större delen av sitt liv i skuggan av den äldre systern Karin, och som lite resignerat låter livet föra henne vart det än behagar. Och drömmaren Emilia, som tycks vara dömd att leva sitt liv i ensamhet och barnlöshet.

”Bergets döttrar” en en ambitiös roman, men Jörgensdotter uppfyller ambitionerna med råge. Syskonens öden är sällsamt engagerande, samtidigt som det finns ett slags obönhörlighet i deras sorger och bekymmer. Deras liv är så slumpmässiga på många sätt, men en slumpmässighet som känns fullkomligt självklar och trovärdig.
Språkligt sett tycker jag att Jörgensdotter har hittat exakt rätt ton. Hennes berättande blir varken anakronistiskt eller överdrivet ålderdomligt, utan hittar helt rätt tonläge romanen igenom. Det är skickligt gjort – speciellt för en författare som Jörgensdotter som i debuten ”Pappa Pralin” excellerade i språkliga experiment och krumbukter.

Det går en röd tråd från Moa Martinsons skrivande till Anna Jörgensdotters. Båda författarna tecknar skickligt upp en värld och ett sammanhang som kanske kan tyckas ligga långt från vårt, men som egentligen bara är några generationer bort.
”Bergens döttrar” är en roman skriven med fingertoppskänsla, både när det gäller handling och språk. Att boken vann Ivar Lo-priset tidigare i år förvånar mig inte det minsta, tvärtom misstänker jag att Jörgensdotter kommer kamma hem många fler litterära priser om hennes framtida romaner blir så bra som ”Bergets döttrar”.

Anna Jörgensdotter – Bergets döttrar (Bonnier pocket, 2010)

8 comments

  1. Jag tyckte mycket om den här boken, underbart språk men så olyckliga människor att det gjorde ont i hjärtat. Karin Mannheimer recenserade boken i Mannheimer & Tengby i morse.

    1. Verkligen olyckliga människor. Det gjorde lite ont i hjärtat att läsa om dem, men samtidigt är ju boken så otroligt bra att det inte går att motstå den.
      Mannheimer & Tengby? är det ett tv-program? (jag tittar i princip aldrig på tv, detkanske märks…)

  2. jaha jaha, har lite småpetat på den här tidigare men nu måste jag ju helt klart läsa den! som om jag inte hade andra böcker att ta itu med/köpa :P

  3. Den här boken har jag tänkt läsa rätt länge, jag växte nämligen upp i ovan nämnda by (och har åkt en hel del i slalombacken). Dock finns det lite för många monsterböcker jag hellre prioriterar just nu (Justin Cronins The Passage och China Miévilles Kraken bl.a.)

    Trevlig blogg förresten, den bokmärker vi!

    1. Då skulle du alldeles säkert gilla den första halvan av boken, slalombacken har en ganska stor roll där.
      Men jag måste säga att jag tycker att du gör helt rätt som prioriterar The Passage, helt fantastisk bok! Och Kraken vill jag också läsa, om det bara inte hade funnits så många andra böcker i min måste-läsa-hög…

      Tackar! :)

Kommentera

