Mörka sagor & ockulta historier

Jag ligger efter med recenserandet och tänkte därför passa på att slå två flugor i en smäll och skriva om två av de seriealbum jag läste förra månaden i ett och samma inlägg.

”Fables” är en serie skapad av Bill Willingham där diverse sagokaraktärer befinner sig i dagens USA, dit de tvingats fly från sina gamla hemländer efter ett förödande krig. Albumet ”Fables: Legends in Exile” samlar de första fem numren av serien och handlar om utredningen av mordet på Rose Red.

Willinghams uppdatering av gamla sagor och myter är ofta rolig, men humorn är rätt mörk och bjuder på en del oväntade vändningar. Den alltid lika populäre Prince Charming är exempelvis en snygg men totalt opålitlig sol-och-vårare i Willinghams tappning, som varit gift med ett stort antal av de mest kända sagoprinsessorna (vilket förklarar varför prinsen alltid kallas Prince harming i sagorna…).
Big Bad Wolf har lyckats trycka undan sin vargnatur och är här den bittre säkerhetsansvarige som får hand om utredningen av mordfallet. Trots att amnesti utfärdats för allt som skett innan flykten från hemländerna, så kan folk inte låta bli att nämna de där förbaskade små grisarna för honom, något som inte direkt förbättrar humöret.

Jag har läst några andra album i ”Fables”-serien förut, men inte detta första. Liksom de andra albumen i serien så bygger mycket av humorn och handlingen på att man minns sina gamla sagor väl, eftersom så mycket av karaktärerna och deras inbördes förhållanden bygger på detta. Vilket inte är några problem när det gäller Snövit eller liknade berömdheter, men när det gäller lite mer obskyra (för oss i Sverige) sagor så känns det som att jag inte tillhör rätt målgrupp direkt.
”Fables”-serien är rätt ojämn, men detta första album är en rätt bra introduktion till världen. Det är lagom mörkt och ger en rätt bra försmak av hur serien kommer arta sig.

Bill Willingham m.fl – Fables: Legends in Exile (Vertigo, 2002)

Mitt första möte med John ”Hellblazer” Constantine var genom den tyvärr rätt kortlivade svenska skräckserietidningen ”Inferno” 1991 (jag läste alltså skräckserier innan jag ens kommit i tonåren, vilket kanske kan förklara rätt mycket om mig som person). Jag fattade genast tycke för denna kedjerökande, svärande, trenhcoatklädde och ytterst motvilliga hjälte vars öde tycks vara att kämpa mot demoner av olika slag.
”Hellblazer” har som serie visat sig vara förvånansvärt långlivad och än mer förvånansvärt är att serien fortsätter hålla en hög kvalitet trots att den givits ut i mer än tjugo år.

”Setting Sun” är ett ganska sent album i serien. Det samlar några fristående historier om John Constantine, lite som en novellsamling i serieform. Intet är nytt under solen för Constantine, som här får handskas med galna mördare, konspirationer, ockulta föremål och sina gamla flickvänners vålnader.
Min favorit i samlingen är ”The Crib”, en rätt vansinnig och rolig historia där en artefakt som sägs innehålla antikrists odödliga kropp spelar huvudrollen. Den innehåller lika delar humor och mörker och dessutom en Constantine på sitt allra mest diaboliska humör.

”Setting Sun” är inte direkt någon av de mest episka eller oförglömliga Hellblazer-albumen, men det är en intressant samling historier. För den som är nyfiken på serien kan albumet fungera som en bra introduktion, medan det för den vane läsaren är en riktigt underhållande lässtund tillsammans med allas vår favoritdemonjägare.

Warren Ellis m.fl – John Constatine, Hellblazer: Setting Sun (Vertigo, 2004)

11 comments

  1. Ah, constantine som karaktär är en genialisk skapelse.
    Mitt första möte med serien var när Hellblazer gick i Magnum (en annan antik serieblaska som dock gick lite längre än alltför kortlivade inferno) och första storyn av Delano; Hunger.
    Det är fortfarande en urstark stycke skräckserie – hur en hungerdemon börja härja i NY och folk börjar hetsäta, på bordsdukar, andra människor och sig själva, fastän de samtidigt utmärglas och svälter till döds av hunger.
    Stenhårt.

    1. Magnum var en riktigt bra tidning. Förutom Hellblazer så var nog Preacher och Judge Dredd mina favoriter i den tidningen.
      Hunger låter bekant, förmodligen har jag läst den även om det var länge sen. Någon gång ska jag gå igenom alla backar med serier som mina föräldrar har på sitt landställe och lägga beslag på allt det bästa. Bland annat väldigt många Marvel-tidningar från sent åttiotal-tidigt nittiotal…

  2. Hunger handlar om en afrikansk hungerdemon som lyckas få sig utsmugglad till new york där den sätter igång sin egen övernaturliga svältepidemi. Constantine måste rycka in. En riktigt otäck historia.
    Jag tyckte att Warren Ellis var sådär på att skriva manus till Hellblazer men jag gillar hans Transmetropolitan. Preacher är en annan favorit, liksom Judge dredd. Serier har påverkat mig mycket när jag skrev ”De döda fruktar födelsen”, särskilt Delano (som skrev hellblazer i början, inklusive de nummer som publicerades i Inferno) och Ennis, Sandman samt Invisibles och Sebastian O av Morrison.
    Fy fan, jag får nog läsa om lite. Kan lika bra okynnessjukskriva mig och stänga in mig i en bunker en vecka… :)

    1. Jag gillar nog egentligen Delanos Hellblazer lite mer, även om jag inte har läst så mycket av Warren Ellis story arcs, så det är lite svårt att avgöra. Fast jag tycker ändå att serien fortfarande håller, trots att de kört så länge.

      Jag blev sjukt sugen på att läsa om Preacher nu också. Förbannat bra serie det, även om den är rätt obehaglig till och från (som alla de bästa serierna tycks vara)…

      En veckas bunkervistelse med högar av serier skulle jag inte tacka nej till heller, förresten. :)

  3. Serier, speciellt den här typen av serier, är egentligen inte alls min grej. Men just för att de bygger på klassiska sagor så vågade en kompis sätta Fables serierna i mina händer. Och ja, jag gillar’t! Inget jag köper eller längtar efter, men jag kan njuta av läsningen när jag kommer in i den! Tack och lov har kompisen alla nummer så det är bara att grotta ner sig när man är hos henne!

Kommentera

