Läsrapport september

Justin Evans – En mörkrädd pojke
Liv Strömquist – Prins Charles känsla
Guillermo del Toro & Chuck Hogan – The Fall
Loka Kanarp – Pärlor & Patroner: 60 historiska kvinnoporträtt
Steinar Bragi – Kvinnor
Ulrika Lidbo – Farsta fritt fall
Warren Ellis m.fl – John Constantine, Hellblazer: Setting Sun
From the Shadows of the Northern Lights vol. 2
Åsa Grennvall – Det är inte värst sådär i början
Magnus Nordin – Djävulens märke
Jessica Kolterjahn – Nattfjäril
Bill Willingham m.fl – Fables: Legends in Exile
Hilary Mantel – Wolf Hall
Johanna Thydell – Ursäkta att man vill bli lite älskad
Joyce Carol Oates – Älskade syster

Antal omläsningar: 1 – Grennvalls album har jag läst förut
Antal böcker på engelska: 5
Antal graphic novels/seriealbum: 6
Antal novellsamlingar: Faktiskt ingen, även om några av seriesamlingarna kanske skulle kunna räknas till genren med lite vilja.
Antal ungdomsböcker: 3
Antal tegelstenar: 2
Sammanlagt antal: 15

Månadens bästa: ”Nattfjäril” och ”Wolf Hall” står ut som månadens bästa och största läsupplevelser.
Månadens sämsta: Det klart sämsta är att jag missade bokmässan pga magkatarr, för de flesta böcker jag har läst har hållit hög kvalitet.
Månadens överraskning: ”Kvinnor” var en bok jag inte hade några särskilda förväntingar på, men som svepte in och tog mig med storm.
Månadens besvikelse: ”The Fall”! Inte alls lika bra som första delen i strainologin, och inte alls i höjd med mina totalt uppskruvade förväntningar.

Väldigt mycket serier har det blivit den här månaden. Jag har läst ”Wolf Hall” nästan hela månaden, parallellt med de andra böckerna, och då har seriealbumen fungerat väldigt bra för att lätta upp tegelstensläsningen lite.
Att jag ligger efter med recenserandet är rätt uppenbart, men jag ska se om jag inte kan komma ikapp under veckan.

2 comments

  1. Vad skönt att du gillade Wolf Hall och också lite skönt att det tog ett tag för dig också att komma igenom den. För mig tog det tre månader… Nattfjäril är ju en av mina favoriter i år faktiskt och Kvinnor överraskade mig också rejält. Som vanligt – rätt så lika smak ;) Del Torro och Hogan väntar jag fortfarande på så där kan jag bara hoppas att vi tycker olika…

    1. Jag började ju med Wolf Hall redan i augusti så den tog en dryg månad. Och då hade jag rätt mycket lästid, annars hade det lätt tagit dubbla tiden!

      Det känns som att vi har lyckats läsa samma böcker den här månaden. Kanske för att vi väljer samma recensionsböcker? Eller för att vi helt enkelt har en så strålande boksmak? ;)

Kommentera

