Sympatiskt

Jag måste börja med att berätta hur mycket jag gillar titeln ”Ursäkta att man vill bli lite älskad”, som är Johanna Thydells nya roman. Vanligtvis brukar jag inte uppskatta titlar som är alltför långa och lite krångliga, men den här titeln ligger dels helt rätt i munnen och dels passar den bokens innehåll som den berömda handen i handsken. Eftersom jag uppskattade innehållet i boken väldigt mycket, så tycker jag självklart även att titeln är smått genial.

Nora Jonasson är enligt egen utsago ingen speciell. Hon är för lång och för rödhårig för att någonsin få en kille. Dessutom råkar hon vara bästis med den närmast perfekta Lisa, som alla killar verkar falla för. Nora vill mest av allt bli lite älskad, även om hon inte riktigt har listat ut vem det är hon vill bli älskad av, och den längtan får henne att göra en hel del saker som krånglar till hennes annars rätt så omärkvärdiga tonårsliv.

Johanna Thydells debutroman ”I taket lyser stjärnorna” är en seriös och mycket sorglig bok om trettonåriga Jenna vars mamma är döende. Boken blev med rätta hyllad överallt och jag föll handlöst för den.
I jämförelse med debuten är således ”Ursäkta…” en ganska odramatisk bok – helt utan dödsfall, våld och andra hemskheter. Inte för att det gör något, tvärtom så tycker jag att det är rätt skönt att Noras liv är ganska vardagligt. För en tonåring är ju allt på liv eller död, utan att man för den delen faktiskt behöver blanda in livet och döden.

Jag hade i början lite svårt att placera Nora åldersmässigt. Visst skrev hon om alkohol och sex, men hennes språk är så upptrissad och nästan tvångsmässigt skämtsamt att jag trodde att hon var mycket yngre än de sjutton år hon ska vara i boken. Kanske för att det var nästan exakt så jag själv skrev dagbok i de yngre tonåren, medan jag som sjuttonåring var långt mer seriös och närmast pretentiöst gravallvarlig i allt jag skrev.
Språket känns alltså till en början lite för ungt och lite för spexigt, men efter ett tag så vänjer jag mig och börjar hitta mer seriösa glimtar i allt det drastiska, och mot slutet känns språket helt rätt på alla sätt.

Jag gillar verkligen karaktären Nora. Hon är rolig och irriterande om vartannat, men på ett sätt som gör det omöjligt att inte hålla stenhårt på henne hela vägen. Nora är befriande otjejig i det mesta hon gör och trovärdigt osäker när det gäller allt som har med killar att göra, och jag upplever inte en tråkig sekund i hennes sällskap.

”Ursäkta att man vill bli lite älskad” är kanske inte en ungdomsroman som kommer ändra någons liv, men det är en rolig och träffsäker bok som framför allt är otroligt sympatisk. Lite som Nora själv, faktiskt.

Johanna Thydell – Ursäkta att man vill bli lite älskad (Alfabeta, 2010)

4 comments

  1. Roligt, jag har själv just läst ut den här boken och tänker skriva lite snarast. Till skillnad från dig tyckte jag genuint INTE om huvudpersonen men älskar språket. Det är dock inte vanligt med huvudpersoner som är så mänskliga att man får se alla deras brister också, och Nora har ju rätt många sådana. Hon är tonårigt självupptagen, desperat efter uppmärkamhet och kärlek, så till den grad att hon flörtar med alla killar hon träffar, t o m kompisens pojkvän. Men alla har väl sådana mindre sympatiska minnen, att man lett lite för mycket mot fel person för att man gillat uppmärksamheten. Kanske därför jag egentligen inte gillar henne, men älskar hennes bittra små ordspråk.:) ”Efter solsken kommer regn eller något annat skit”

    1. Haha, roligt att åsikterna kan vara helt omvända sådär.
      Fast jag håller med såklart om att Nora har många brister. Hon är rätt jobbig och självupptagen (bl.a. tycker jag att hon behandlar Jossan helt vidrigt), men jag tror lite att det är därför jag gillar henne också, för hon blir så mänsklig.

      De noriska ordspråken är finfina. Flera av dem skulle nog också kunna vara som tagna ur min egen tonårsdagbok, om jag nu hade varit lika snitsig påa tt formulera mig som Nora. :)

Kommentera

