Strålande mörker

Att säga att Jessica Kolterjahns ”Nattfjäril” är en roman om ett mystiskt dödsfall är att göra den här boken en stor otjänst. Visst är det en utgångspunkt, det där förmodade självmordet, men den här romanen är så otroligt mycket mer än en enkel whodunnit-skildring (vilket i det här fallet snarare borde vara en whoisit-skildring, eftersom kvinnans idenitet är svår att fastställa för de lokala myndigheterna).
Döden är bara en liten ingrediens – som en droppe bittermandelessens – i ett romanbygge som är både starkt, övertygande och fullkomligt trollbindande.

En död kvinna upptäcks vid Hotel del Coronado i San Diego, den 28 november 1892. Hon har bara bott på hotellet i några dagar, och coronern som börjar utreda hennes fall märker snart att kvinnan tagit en hel del hemligheter med sig i graven. Vem är hon egentligen? Varför bodde hon på hotellet? Och vem var den ”bror” hon sade sig vänta på?

Jessica Kolterjahn har förmågan att, likt Sara Stridsberg, att teckna en fri fantasi kring några verkliga händelser på ett sätt som inte bara gör att historien känns fullkomligt trovärdig utan så att jag övertygas om att just precis såhär måste det ha gått till. För Kolterjahns beskrivningar av ett USA i slutet av 1800-talet, en tid då berättelsens San Diego inte var något mer än en halvt övergiven guldrushort, är inget annat än lysande. Det är svårt att tänka sig att den här romanen inte skrivits av någon samtida amerikansk författare, utan av en svensk mer än hundra år senare.

”Nattfjäril” är ingen ljus och uppbygglig roman direkt. Tvärtom är det en ganska mörk och obeveklig historia som målas upp, in i varje solkig och fuktdrypande detalj. Dess persongalleri består av idel kantstötta människor, dömda att upprepa samma destruktiva mönster om och om igen.
För mig, som ständigt tycks hylla mörka och dystra romaner, är det här inget annat än strålande. En oumbärlig läsning och ett möte med ett för mig helt nytt författarskap som jag redan längtar efter att få bekanta mig närmare med.

Jessica Kolterjahn – Nattfjäril (Månpocket, 2010)

9 comments

  1. Jag älskade ju också den här boken och Kolterjahns debut ”Ut ur skuggorna” har nu lånats från biblioteket och står snart i tur att läsas. Förväntningarna är rätt höga…

  2. Jag kan också kvalitetssäkra ”Ut ur skuggan”! :) Läste och tyckte hemskt mycket om vårvintern 2008. Oerhört atmosfärisk och fin, nästan lite Gripebetonad ibland med alla tystnader och sprickor i borgerlig sekelskiftesmiljö, dock med mer av ett stillsamt vemod än den nattsvarta, närmast Falkenlandsartade, ångesten i ”Nattfjäril”. Kan inte säga vilken av dem jag gillade bäst, båda är fruktansvärt läsvärda, men ”Ut ur skuggan” var nog mer dramaturgiskt fulländad. Vet nämligen inte riktigt vad jag tyckte om ihopflätandet av de två berättelserna i ”Nattfjäril”, vad tyckte du? Jag kan känna att det var onödigt.

    (Kommer för övrigt att recca ”Nattfjäril” i Aftonbladet på fredag. Fyra solklara plus!)

    1. Åh, med två kvalitetssäkringar från två pålitliga källor så kommer det ju nu bli komplett omöjligt för mig att inte läsa boken snarast! :)

      Ihopflätandet var nog det jag gillade minst i ”Nattfjäril”. Det kändes lite… onödigt. Historien håller ju ändå, det behövs ingen elegant lösning fär allt knyts ihop på slutet, tvärtom tror jag att det hade känts mer naturligt med ett lite öppnare slut som hade behållit en del av frågetecknen.

  3. Kan ju liksom inte låta bli att få bli den tredje ”kvalitetssäkringen”;-) Jag har oxå läst båda Kolterjahn, och tyckt om båda- men måste säga att Ut ur skuggan grep mig allra mest, den kändes mer fulländad och hel på ngt sätt. Miljöerna, atmosfären och stämningarna; briljant! Så det borde bli full pott i läsupplevelse..!

Kommentera

