Tröstshoppat

Det enda rätta när bokmässan missats och magen värker är att satsa på tröstshopping. Följaktligen lade jag in följande bokbeställning i helgen:

En samling Sandman-noveller, med bidrag från bl.a Clive Barker & Gene Wolfe
Mats Jonssons ”Hey Princess” som var på erbjudande tillsammans med boken ovan (2 för 59 kr)
Dan Simmons ”The Terror” – för att lovecraftsk polarskräck tillsammans med Simmons formuleringskonst inte kan vara annat än awesome

Katten på bilden har som vanligt inte något med bokinköpen att göra, därav den skeptiska blicken.

Har ni tröstshoppat något på sista tiden?

20 comments

  1. Oh, The Terror! Jag tror inte att du blir besviken. 2008 års bästa bok för min del. =)

    Jag har faktiskt bara tröstshoppat film, bland annat fantastiska The Wrestler. Jag har en helt ny respekt för Mickey Rourke efter att ha sett den.

    1. Det är ju mycket på grund av att du hyllatboken som jag blev sugen på att läsa den… :)
      Plus att min systers bokintresserade sambo har pratat sig varm om boken, sådär så att jag började tycka att det var lite konstigt att jag INTE har läst den. ;)

  2. Hey Prinsess som i Mats Jonsson?
    Den vill jag läsa fast på svenska. Visst måste den finnas att få tag i på svenska?

    Jag kan inte minnas att jag tröst shoppat någon bok på ett tag, men igår fick jag hem den här..

    Som jag vann i den där novell tävlingen.
    Jag har även blivit erbjuden att skriva en till novell till något som ska bli en samlingsnovell om kärlek. Så jag är pepp! :)

    Krya på dig!

    1. Ja precis. Det här är den svenska utgåvan. Den har varit slut på förlaget länge (jag har försökt få tag i den), men nu finns den på cdon till fånigt villigt pris!

      Fin bok! Hoppas att den inspirerar till ännu mer novellskrivande! :)

  3. Jag tröstshoppade också igår – faktiskt bland annat The Terror, plus två andra lite mer old school-skräckiga/King-epigoniga Dan Simmons från tidigt 90-tal, Summer of Night och uppföljaren (A Winter Haunting?). Och så Tokyo av Mo Hayder därför att Snowflakes in Rain i sin rec av ”Sharp Objects” jämförde Gillian Flynn med henne, och så en thriller som lät spännande och cool, Bad Things Happen av Harry Dolan. Min ursäkt? Diffust halsont och allmänt höstdeppig.

    Sjukt pepp på The Terror, vi kanske kommer simultanläsa? :)

    1. Jag har varit lite sugen på att läsa Dan Simmons tidigare böcker också. Men ”Children of the night” lämnade mig rätt kluven, så jag kommer nog avvakta tills du har avkunnat din dom över böckerna. ;)

      Roligt att vi båda har köpt The Terror samtidigt (great minds think alike)! Kanske är det den annalkande hösten som sprider någon slags längtan efter is och polarkyla i bokform?

  4. Tröstshoppade några böcker i lördags på grund av att vädret var kasst och att det inte fanns något bra på tv:n. Böckerna lästes ut innan söndagen var slut så det roliga varade inte så länge. Hög tid för mer shopping med andra ord :)

    1. Det låter ju som den perfekta tröstshoppingen – just för att du faktiskt läste böckerna istället för att ha tråkigt. Ibland köps de ju bara in och blir liggande på hög, mycket roligare när man har tid att läsa dem också. :)

  5. O ja, jag tröstshoppade två penguinmuggar och en bok från adlibris igår eftermiddag bara för att jag är så sjukt stressad just nu och tyckte att jag behövde något kul att se fram emot… Det är en aning farligt att man kan köpa det mesta på nätet när man sitter parkerad framför datorn hela dagarna… Det är ju inte heller länge sen jag beställde hem böcker (på bloggbilden i lördags) i stora mängder av ungefär samma anledning…

    1. Det där med att man kan köpa Penguinmuggar hos Adlibris är inget annat än livsfarligt!
      Jag har hittills hållit mig ifrån att köpa någon mugg där, men det är enbart för att jag ännu inte orkat kolla upp om muggarna är diskmaskinsäkra eller ej…
      Nätbokhandlarna är min akilleshäl när det gäller bokshopping över huvud taget. Så himla lätt att bara klicka hem några böcker så fort man behöver lite tröst.

  6. Tyvärr är jag nog ganska bra på att tröstshoppa böcker. Eller så använder jag bara det som en undanflykt… Jag är inte riktigt på det klara med hur det ligger till ibland, men jag vill nog inte kolla närmare på det heller ;)

  7. Usch, vad tråkigt för dig!
    Jag kom inte heller till bokmässan fast jag har så nära :(

    Tröstshoppat? Nope, men som alltid blir jag lässugen när jag ser dina tips :)

  8. Jag har tröstshoppat! Några av mina nyförvärv finns redan upp på bloggen. I helgen var jag på Myrorna och tröstshoppade ännu mer. Bilder kommer upp på bloggen någon gång i veckan. Härliga bokhögar blir det. :-)

    1. Myrorna är perfekt för tröstshopping! Dels får man väldigt mycket böcker för pengarna och dels så kan man stilla sitt dåliga samvete genom att känna sig som en återvinnande miljövän.
      Nu blev jag plötsligt väldigt sugen på ett besök på mitt närmaste Myrorna.. ;)

Kommentera

