Häxjakt

Klass 9C har varit en ganska stökig klass sedan deras ordinarie lärare blev sjukskriven. Vikarierna har avlöst varandra utan att någon fått ordning på eleverna. Men så dyker en helt nyexaminerad lärare upp, Malin Lärka, som tidigare har jobbat i USA och som inte bara får ordning på klassen utan också för första gången får dem att bli både engagerade och skärpta långt över deras vanliga nivå.
Men är det inte lite märkligt hur lätt allt går för Malin? Det tycker i alla fall Ella, som vanligtvis är en av de tystaste och duktigaste tjejerna i klassen. Hon börjar misstänka att det är något mystiskt med den nya läraren och upptäcker snart att onda krafter är inblandade.

Magnus Nordin har med ”Djävulens märke” skrivit en skräckroman som främst riktar sig till unga vuxna. Han utgår från en ganska klichéartad grundhistoria, den där den nya vikarien kommer och styr upp i en problemklass, och kryddar med en generös dos övernaturliga inslag.

Det märks att Magnus Nordin själv jobbar som lärare. Hans beskrivning av skolan, lärarna och dess elever är både nyanserad och gedigen och ger en trovärdig grund åt berättelsen. Däremot känns det som att Nordin inte riktigt har bestämt sig för på vilket ben han ska stå – om boken är riktad till tonåringar i samma ålder som klassen i boken eller till en äldre målgrupp. Historien är lite för svartvit för att vara något annat än en ungdomsbok, men samtidgt lite för distansierad för att rikta sig direkt till ungdomarna. Nordin har vid några tillfällen valt att lite för ingående förklara vissa begrepp, som visual kei, på ett sätt som kan kännas överdrivet pedagogiskt.

Skräckinslagen i ”Djävulens märke” är inte helt oävna. Nordin har valt att avslöja tidigt i romanen att Malin är en häxa (annars skulle jag inte ha skrivit ut det utan en spoilervarning). Ett grepp som faktiskt ökar den psykologiska spänningen, snarare än att minska den. En stor del av spänningsmomentet går ut på att vänta och hoppas på att bokens huvudkaraktärer ska koppla ihop alla fakta och förstå vad Malin är, innan det är för sent.
Jag gillar den lite lätt paranoida situation som uppstår då Malins hemlighet börjar uppdagas. Hennes manupulativa förmågor är stora och hon vänder lätt hela skolan mot den person som för henne blir ett hot.
De rena skräckinslagen är i mitt tycke inte alls lika intressanta. De blir lätt, som de flesta skräckinslag, lite lätt fåniga när de blir alltför påtagliga. På samma sätt som det datoranimerade monstret i en skräckfilm aldrig är lika läskig som den mystiska skuggan, oavsett hur mycket pengar som lagts ner på specialeffekterna, så försvinner tyvärr en del av spänningen när skräcken eskalerar.

Om ”Djävulens märke” hade varit lite mer subtil hade det varit en riktigt bra skräckroman. Det är en spännande men lite klumpigt utförd bok det här, som får mig att ändå känna att jag borde hålla ögonen på Magnus Nordin i framtiden.

Magnus Nordin – Djävulens märke (Månpocket, 2010)

17 comments

  1. Oooh, finns den i pocket nu? Då måste jag läsa. Har varit lite småsugen sådär, men den har inte riktigt känts ”hardcover worthy”.

    Den bästa skräckskildringen i skolmiljö måste dock vara ”Svart Lucia” med manus av Carina Rydberg. Måste, måste försöka hitta den på dvd för att se om den är lika bra som jag minns!

    1. Jag har väntat otåligt på att den ska komma i pocket, har också varit sugen men inte velat skaffa i hardcover heller direkt…

      Jag tyckte att ”Svart Lucia” var helt fantastisk när jag såg den på bio första gången. Undrar om den skulle hålla om man såg den nu? Blir också lite sugen på att leta efter någon dvd-utgåva nu…
      (Björn Kjellmans karaktär var min favorit för övrigt, hade en enorm crusch på honom efter att ha sett filmen första gången)

  2. Helena: ”Hardcover worthy” riktigt bra uttryck. ;) Jag ska ut på jakt efter pocketen idag, tycker den låter intressant. Det värsta/bästa med Anna är att även om hon skriver en någorlunda sval recension om något som hon inte blivit tokimpad av blir jag alltid så intresserad att jag måste skaffa mig boken ändå.

    Svart lucia har jag på ett gammalt VHS-band. Den är väl helt okej faktiskt.

    1. Fast om jag skriver en riktigt sågning så vill du väl ändå inte läsa boken? eller? ;)

      Jag tycker absolut att ”Djävulens märke” är läsvärd, även om den inte är den bästa bok jag läst i år direkt. Hade förmodligen tokälskat den här boken om jag hade läst den som tonåring, så jag skulle absolut rekommendera den till skräckintresserade ungdomar.

  3. OHH denna verkar vara något för mig eller snarare min ena dotter som nu går i högstadiet. Jag ska läsa den efter henne, självklart. Tur att julen snart står för dörren…. :) tack för ett mycket spännande tips.

  4. Den här boken är mitt toalettläsningsprojekt just nu men jag har kommit alldeles för kort bit in i den för att avgöra vad jag tycker än.

    Och Helena, jag Älskade ”Svart Lucia” (verkligen älskade alltså) när den kom men jag vet faktiskt inte om jag skulle våga se den nu, risken är ju ganska överhängande att den faller rätt platt…

    1. Toalettläsningsprojekt? Jag vet inte ens om jag riktigt vill veta vad det är… ;)

      Ja, risken finns ju alltid att bli beviken när man ser om någon gammal favorit. Just film och tv-serier brukar tyvärr inte alltid åldras med värdighet (även om det finns undantag såklart).

Kommentera

