Blandad seriekompott

”From the Shadow of the Northern Lights vol. 2” är en antologi som samlat flera av sveriges bästa serietecknare. Eller snarare har den samlat små små smakprov från flera av Sveriges bästa serietecknare, översatta till engelska och anpassade till en internationell publik.

Det är en riktigt blandad kompott det här. Allt från humoristiska strippar till bisarra skräckserier till naivistiskt tecknade självbiografiska små noveller i serieform. Högt och lågt blandas om vartannat. Detaljerade och noga färglagda helsidor varvas med monokoromt svartvita strippar.

Bredden är den här antologins stora styrka. För internationella läsare kan jag tänka mig att ”From the Shadow och the Nortern Lights vol.2” är en imponerande introduktion till det svenska serieskapandet, och en fingervisning om hur mycket talang det finns inom fältet i vårt land. Tyvärr så blir bredden också samlingens svaghet. För bland alla guldkornen finns en hel del bottennapp – klumpiga, sexistiska och bara helt enkelt tråkiga strippar som i sitt försök att vara komiska missar målet å det grövsta.

För mig, som läser mycket serier, är i princip alla namn välbekanta. Flera av bidragen är utdrag ur seriealbum och grafiska romaner som Galago tidigare har gett ut, vilket gör att jag alltså har läst dem förut på svenska. Inte för att det gör mig något, tvärtom tycker jag till exempel att utdraget ur Liv Strömquists ”Prins Charles känsla” är både väl valt och väl översatt till engelskan. En annan av favoriterna bland bidragen är Joanna Hellgrens kusliga och vackra spökhistoria ”The highest cliff”.
Jag blev också mycket glad över att hitta ett bidrag från Daniela Wilks, vars serieskapande jag har följt sedan hon och jag gick i samma komvuxklass en gång i forntiden. Hennes serier är ofta tragikomiska, även om de ibland bjuder på stort allvar och en del sorg.

”From the Shadow of the Northern Lights vol.2” passar den som är nyfiken på svenska serier och vill ha några smakprov från alla håll och kanter för att se vad som kan passa bäst. Trots att jag saknar några stora talanger (som Lina Neidestam och Karl Johnsson), så tycker jag ändå att samlingen lyckas duka upp ett både omväxlande och mättande smörgåsbord av det mesta – och bästa – serie-Sverige har att erbjuda.

From the Shadow of the Northern Lights vol. 2 – an anthology of Swedish comics (Galago, 2010)

2 comments

Kommentera

