N som i Nobelt

Förra gången Enligt O körde Bokfrågornas ABC så följde jag bara med till M innan jag oundvikligen gick vilse bland alla bokstävlarna. Nu när det är ett uppsamlingsheat så passar jag på att följa med från och med bokstaven N och hoppas att jag den här gången orkar till slutet.

Det går inte riktigt att undvika Nobelpriset i litteratur den här veckan. Alla tycker någon om priset i fråga. Vad har du för relation till priset och pristagarna?
Jag är väl inte den allra största beundraren av nobelpriset. De få nobelprisade författare jag har läst har varit mycket bra, men priset går tyvärr fortfarande alldeles för ofta till vita, europeiska män som skriver prosa. Tydligen tar det många år för gamla fördomar att dö ut, i synnerhet den om att män skriver universellt medan kvinnor skriver partikulärt

Vem är din nordiska favoritförfattare?

Jag fuskar och väljer två, eftersom jag omöjligt kan välja mellan Inger Edelfeldt och Christine Falkenland. Jag vet att jag tjatar om de här författarna lite för ofta, men de är verkligen två av Sveriges allra bästa.

Vem är den senaste nykomling du läst?
Jag läste Justin Evans debutroman ”En mörkrädd pojke” i början av månaden.

Finns det någon författare du inte läst, men är nyfiken på?
Det finns mängder, men tyvärr är det svårt att hinna med alla. Just nu hör Tana French till de författare jag är mest nyfiken på. Förutom Gillian Flynn då. Hennes ”Sharp objects” fick jag hem idag, så hon befinner sig för närvarande allra högst upp i läshögen.

2 comments

  1. Är också nyfiken på Tana French! Måste också erkänna att jag är dåligt bevandrad i Inger Edelfeldts författarskap. Har bara läst ett par ungdomsböcker, en jag gillade och en jag inte alls tyckte om. Vilken är hennes bästa tycker du?

    1. Det har ju skrivits så mycket intressant om Tana French, så det är väl svårt att inte bli nyfiken på henne!

      Inger Edelfeldts senaste, ”Samtal med djävulen”, är väldigt bra. Annars hör ”Den täta elden” som handlar om en ung kvinna som går med i en sekt och ”Kamalas bok” till hennes bästa.

Kommentera

