Bästsäljare

Intressant reportage i DN idag om hur bästsäljarböckerna dominerar marknaden. Att 10% av böckerna står för 90% av försäljningen, vilket speglas i utbudet hos många bokhandlar.

Det fanns en lista över de böcker som säljer bäst just nu i Sverige också som hör ihop med reportaget. Jag har inte läst en enda av de böcker som listas. Den enda jag skulle kunna tänka mig att läsa av alla böckerna på listan är Theorin, allt annat är fullkomligt ointressant för mig. Men så passar jag ju inte heller riktigt in i läsvanestatistiken i Sverige direkt (där ”storläsare” läser ungefär lika mycket på en månad som jag gör på en vecka).

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att så många väljer att läsa storsäljarna. Det är ju de här böckerna som syns, både i media och vid kassan på Ica, så det är ju ganska självklart att försäljningen då blir så hög. För att hitta böcker utanför bästsäljarsfären krävs en anstränging som inte alla är beredda att göra – eller ens medvetna om att de skulle kunna göra.
Men jag kan ändå tycka att det är tråkigt att bokutgivningen i Sverige blivit så likriktad. Frågan är bara vad man skulle kunna göra åt det? Förlagen vill ju fortsätta tjäna pengar, så de lär knappast sluta ge ut deckare. Bokhandlarna som tjänar pengar på att sälja böckerna lär knappast sluta med det.

Det enda jag kan göra som en ganska obetydlig bokbloggare är att inte själv bidra till bästsäljarhetsen. Följaktligen kommer jag inte heller i fortsättningen skriva om den senaste svenska deckaren, med eller utan pseudonym. För de böckerna får såpass mycket utrymme ändå att de inte behöver bloggas om, till skillnad från de många debutanter, novellister och serietecknare som jag hellre ger det utrymmet.

21 comments

  1. Kan bara konstatera att jag inte heller läst någon av de där topplisteböckerna. Och jag känner ingen lust till det heller. Varken till att läsa dem eller skriva om dem.

  2. Jag hittar inte heller något som jag vare sig har läst eller vill läsa på den listan. Med möjligt undantag av Håkan Nesser som jag nog kan tänka mig att läsa någon gång i framtiden.

    En trist sak i sammanhanget är ju att många små bibliotek inte har råd att köpa så oerhört många fler böcker än de som låntagarna ”kräver” ska finnas (vilket i det stora hela är de böcker som återfinns på topplistan). Naturligtvis köps det in så gott det går också av andra böcker men budgetarna är ju tyvärr inte oändliga. Resultatet blir ju att topplisteböckerna finns både i mataffären och lättillgängligt på biblioteket medan ”smalare” litteratur blir mer osynlig.

    Så fortsätt blogga om de mer ”udda” titlarna, debutanterna och alla de där som förtjänar uppmärksamhet de inte får – dessutom gör ju det att jag behöver anstränga mig mindre för att hitta bra böcker :)

    1. Det är ju en så svår balansgång det där, med bibliotekens inköp. Å ena sidan så finns det kvalitetskrav, å andra sidan så är det ingen idé att köpa in böcker som ingen lånar… Här i Stockholm så finns det ju så många låntagare och så många bibliotek att utbudet blir väldigt brett, men jag kan tänka mig att det är svårt i mindre orter.

      Jag ska göra mitt bästa! :)

    2. Ja, det är så för mig – liten filial, tight budget – och tyvärr kan jag inte alls köpa in det jag egentligen vill köpa in, för det skulle aldrig lånas ut. Vi har kanske några ”storläsare” på vuxenlitteratur som lånar hos oss, i övrigt är det skolbarn och en och annan som läser de senaste deckarna. Köpte nyss in bland annat Burma Boy av Biyi Bandele, den låter väldigt intressant men jag tvivlar på att nån mer än jag och på sin höjd en eller två till kommer att låna den. Det ”räcker” oftast med att stadsbiblioteket har såna titlar – i ett exemplar.

      Ungdomsböcker gör jag dock mitt bästa med, vi har precis börjat med engelskspråkiga ungdomsböcker genom att jag köpte in Collins The Hunger Games-trilogi. =)

      1. Och problemet är ju att vuxenutlåningen av skönlitteratur är så låg i Sverige också, då blir det ännu svårare att ta in smalare böcker.
        Men yay för Hungergames på engelska! Hoppas att det kommer in många tonåringar och lånar de böckerna!

  3. Det här är ett otroligt brännande ämne för mig- och faktiskt ngt jag, så my jag nu kan i min lilla värld, försöker påverka- och motverka(!) varje dag… Då jag jobbar i bokhandeln skulle man ju kunna tro att jag bara vill göra det enkelt, och sälja topplistelitteratur och ”lättsamma & lättkrängda” titlar- INGET kunde vara felaktigare. Jag försöker att varje dag dra mitt strå till stacken för att visa på all denna fantastiska ( lite mer krävande- och så my mer GIVANDE!) litteratur än vad som i regel hamnar på topplistorna. Själv var det länge sedan jag brydde mig om annat än kanske en eller annan titel som försigkommer bland dessa(med undantag för DN:s topplista på lördagar som ju håller en helt annan kvalitet). Och då jag själv vurmar så starkt för mer kvalitetsbetonad (sedan ska man såklart skilja agnarna från vetet inom olika genrer och nivåer av litteratur; det finns helt ok bra- och rent skräp- vad gäller ”lättviktiga böcker”)litteratur, så verkligen vill jag ta fram dessa på alla sätt möljiga. Och med mina år av erfarenhet VET jag att det går alldeles utmärkt att sälja kvalitet och substans! Det som behövs är ”bara” ett brinnannde intresse, engagemang och kunskap om och för dessa böcker. (Och ha ”turen” att jobba i en ”riktig” bokhandel;-)

    1. Heja!
      Jag tror precis som du att engagemang och kunskap är livsviktigt för bokhandlarna. Och härligt att höra att det går utmärkt att strunta i bästsäljarna och istället satsa på kvalitet och bredd, det är precis så det borde vara i alla bokhandlar tycker jag.

  4. Folk läser verkligen mycket deckare :/ Det har man ju vetat förr men syns extra tydligt när man kollar på den där listan. Inte heller jag har läst ågon av böckerna på listan, då jag inte lockas alls av deckare.

    Men många av förlagen, som du sa de behöver få in pengar, ger ut sådana böcker som de vet att folk vill för att få in pengar för att sedan kunna ge ut ”kvalitetsböcker”, eller hur man ska uttrycka det.

    1. Jag tror att det blir värre och värre för varje år alltså… Att folk bara läser deckare, menar jag.

      Det stod ju lite i artikeln om just det att många förlag ger ut storsäljare för att också kunna ge ut smalare litteratur. Men att proportionerna förändrats, så att det blivit en större andel bästsäljare per varje smalare bok som ges ut.

    1. Fast du läser ju så väldigt mycket som inte är bästsäljare eller deckare också!
      Jag tycker att det ibland kan kännas svårt att hitta rätt balans som bokbloggare. Man vill inte bli för bred och blogga om samma saker som alla andra gör, men samtidigt vill man inte heller skriva om alltför smala grejer och därmed verka elitistisk. Svår balansgång!

  5. En stor fördel som bokbloggare tycker jag är att man (jag) inte bara står i bokhandeln och väljer böcker utan att man faktiskt går igenom förlagens kataloger och kryssar för vad man är intresserad av – en del får man som recensionsexemplar och en del handlar man så småningom. Vad jag menar är att det kan vara svårt ibland att veta VARFÖR man så väldigt gärna vill läsa en bok – är det för att det skrivits mycket om den eller för att den intresserar en. Med katalogen i hand har man en tidig chans att välja själv. Men visst, man är utlämnad till förlagens upplägg och säljande texter.

    1. Jag tror nog inte att det är många bokbloggare som väljer böcker på måfå. men de som inte läser så mycket vet kanske inte ens vad de skulle vilja läsa och sen blir det något från topplistan bara för att det är enklast?
      Synd tycker jag.

      1. Vänta nu, har jag sagt att de väljer på måfå? Isåfall var jag nog otydlig. Det jag menade var att om man är utlämnad till bokhandlarnas topplistor så blir det ju också de böcker man läser. Om man är en van läsare har man ju andra kanaler för att hitta nya böcker och också lättare att springa på guldkorn som man aldrig skulle läst annars. Just därför är det ju så synd att alltfler bokhandlar blir så likriktade – det finns färre och färre ställen för den som inte hinner göra så mycket research att springa på bra böcker utanför mittfåran.

        Hur som helst missförstod du nog vad jag ville säga.

        1. Jag tror att jag ska sluta försöka svara på kommentarer när jag har feber…
          Förlåt, jag tror jag borde missförstod och skrev ett väldigt konstigt svar tillbaka. Ska försöka få ihop ett vettigt svar när jag blivit av med febern.

Kommentera

