Rapport från en tegelsten

Jag håller på som bäst med att läsa den första tegelstenen i den utmaning som Ord och inga visor-Jessica dragit igång.
”Wolf Hall” av Hilary Mantel är fantastiskt välskriven och oerhört spännande. Dock är den ganska krävande, med sitt enorma persongalleri som jag ibland går lite vilse i. Som tur är finns det en personförteckning i början som har fått mig på rätt köl flera gånger (och som fått mig att undra ett flertal gånger varför just namnet Thomas var så otroligt populärt under den här tiden).
Det här är inte en bok som det riktigt fungerar att ströläsa i när man sitter på tunnelbanan, så för att göra boken rättvisa försöker jag ge den ordentligt med lästid (minst en oavbruten timme i sträck) och läser annat när jag bara tänker ströläsa lite. Jag har kommit drygt halvvägs, så förhoppningsvis borde jag hinna bli klar inom några veckor.

Hur går det för er andra som är med i utmaningen? Har ni börjat med er första tegelsten än?

19 comments

  1. Nope, inte än. Är sjukt pepp på min första tegelstensutmaning (The Passage) men måste igenom ett par recböcker – och Jonathan Franzens Freedom, som jag läser så fort jag kan mellan måsteböckerna – så det blir först om några veckor.

    Har förresten också Wolf Hall hemma och fattar vad du menar med att den är krävande. Började på den i somras och tyckte också den var fantastiskt välskriven, men den funkade inte som billäsning just då och sedan har den blivit stående. Ska ta mig an den asap, det vill säga om uppskattningsvis ett halvår när de mest akuta olästa-högarna blivit hanterbara…

    1. The Passage är ju värd att vänta på, så jag tycker att du gör helt rätt.

      Krävande, men bra, är mitt halvvägsomdöme om Wolf Hall. Jag förstår att den inte fungerade som billäsning, själv tänker jag mig något slags weekend i lantlig miljö med öppna brasor och höstpromenader som den ultimata läsmiljön för den här boken.

  2. Är drygt 100 sidor in i Dan Simmons ”Drood”. Kör också lite dubbelläsning mellan den och en lättare (kortare) bok. Jag måste alltid ha en kortare bok parallellt med tegelstenar, annars känns det som om jag aldrig får något färdigläst.

    1. Åh, Drood är ju grymt bra!
      Jag gör lite som du också, har alltid något lite lättare och tunnare vid sidan av.
      Det är lite risken med att föra läsdagbok också tycker jag, att man blir som besatt av att hinna läsa många titlar varje månad utan att egentligen se till antalet sidor. Eller så fungerar jag iaf, tyvärr.

  3. jag har kommit till sidan 50 i ”Fågeln som vrider upp världen”, det är inte riktigt en bok som funkar att läsa med ett öga på barnen och när jag väl får läsa så fastnar jag i en massa kringfunderingar.

    1. Jag minns att jag sträckläste Fågeln och blev helt fast i den. Så jag kan tänka mig att den går ganska dåligt ihop med barnpassning ja… Men 50 sidor är ju ändå en rätt bra bit, tycker jag.

      1. Nu är det 86 sidor så det går frammåt om än långsamt..

        Full bokhylla; Jag var ju så ”otaktisk” att tvåan anlände lagom till att jag kunde läsa ostört och ettan lekte själv i närheten… *s*

  4. Jag är drygt 130 sidor in i Krig och Fred, segt är hur det går med andra ord. Jag funderar på att ta med mig den på en tågresa imorgon, men då kommer det otympliga formatet garanterat ställa till problem. Dock kan den hjälpa mig om jag skulle bli rånad.. för en tegelsten i väskan är ju bra har man hört ;)

    1. Det är ju svårt med de där allra tyngsta tegelstenarna. Svårt att ta med dem någonstans och också rätt otympligt att läsa (man vill ju inte somna med den boken i ansiktet direkt, då skulle man ju aldrig vakna igen)…
      Men 130 sidor tycker jag ändå är en riktigt bra början, även om det kanske inte känns så mycket i jämförelse med bokens hela längd. ;)

    1. Jag känner igen det där… När böcker blir måste-läsning så blir det ju inte alls lika lockande helt plötsligt. Det var lite därför jag valde tre tegelstenar som jag verkligen vill läsa, istället för att välja ut tre som jag känner att jag borde läsa.

  5. För mig tog det ju tre månader att läsa Wolf Hall så jag förstår vad du menar med kävande. Och tack och lov för personförteckningen!

    Själv har jag inte ens börjat på mina tegelstenar än men det är ju långt kvar till december ;)

    1. Utan personförteckningen så hade jag nog varit helt förlorad… Jag tror inte att det kommer ta tre månader för mig att läsa, men nu har jag hållit på tre veckor redan och för mig är det LÅNG tid att hålla på med en och samma bok.

      Det kanske kommer sluta med att vi är en hel hög med bokbloggare som sitter där och hetsläser precis mot slutet av hösten. Det skulle lätt kulla hända mig iaf. ;)

    1. Wolf Hall är verkligen bra! Men jag börjar bli lite orolig för hur jag ska hinna med de andra tegelstenarna i utmaningen, för den här tar väldigt mycket tid i anspråk…

Kommentera

