Lite mer om bokcirklande

Jag skrev ju igår ett inlägg om att jag ville starta en bokcirkel och blev superglad över att så många ville vara med! Men jag känner lite att cirkeln kanske blir för stor med 11 personer? Lite ohanterligt, sådär.

Så mitt förslag är att vi gör två cirklar av det hela. Jag är gärna med i båda cirklarna och hjälper till att planera in träffar och fixa med planeringen runt omkring, men annars så delas deltagarna upp i två grupper.
Fördelen med ett sånt arrangemang är att jag också kan släppa in några personer till som gärna vill vara med, men som inte riktigtf år plats om vi bara kör på en cirkel. Alla får vara med, och förhoppningsvis så blir bokpratet lite mer intimt med mindre grupper.
Vad tror ni om det, ni som har anmält intresse? Kan det fungera?

25 comments

  1. Min – visserligen inte så stora – erfarenhet av bokcirklar är att det är sällan alla kan vara med och dessutom är det alltid någon av dem som har sagt att de ska vara med som ramlar bort i sista stund. Även om det är 11 som är med så lär alla inte dyka upp varje gång. Tror jag i alla fall. Men du ska såklart organisera som du vill. :)

    1. Det är sant, kan nog lätt hända. Det är nog svårt att hitta ett datum som kan passa alla 11 också, men man får se till att vara ute i god tid så brukar det lösa sig.
      Jag vill ju inte vara någon bokcirkeldiktator, det är därför jag frågar om råd. :) Tänker lite på att det finns några fler intresserade som gärna skulle vara med också, vill inte känna att de blir utestängda.

  2. Jag har ju inget med saken att göra, men jag är med en en jättecirkel och en liten och jag vet vad jag föredrar så jag tycker du ska driva igenom ditt förslag. Ni kan ju träffas en gång i året/halvåret och ha en ”storcirkel” vetja!

    1. Får man fråga hur många som är med i jättecirkeln?
      Jag vill ju gärna få ihop det här, men är lite villrådig. Tänker att en gemensam träff första gången kan vara fint, och om det känns för stort så kanske man kan splittra cirkeln i två då?

      1. Jättecirkeln är ständigt växande men precis som någon sa här ovan så är ju inte alla på plats på en gång, så det finns för- och nackdelar med att vara många.

        En tanke är ju att ni kör en ”storträff” och snackar ihop er lite. Kanske har ni ett helt gäng som hatar sci-fi medan andra halvan älskar det, då har ni plötsligt en given uppdelning!

        I min lilla cirkel, den som startades via bloggen, är vi nu bara fyra, men fyra hängivna deltagare. Fördelen med att vara så få är att det är lätt att hitta datum som alla kan och alla dyker också upp på träffarna. Vi började träffas på café, eftersom vi inte kände varann, men numera äter vi middag hemma hos någon av deltagarna (ambulerande) och värdinnan har lite ansvar för att ta fram förslag på bok till nästa gång.

        1. Men ett mer konkret svar är att vi nog är 10-15 stycken om alla räknas in, men många har inte varit med på länge – jag själv till exempel…

        2. Ja, det låter vettigt att ha en storträff först. Då märker man ju också om det fungerar, eller om det är läge att göra två mindre cirklar (kanske med olika inriktningar?).

          Din lilla cirkel låter väldigt trevligt tycker jag. :)

  3. Bra idé med storträff första gången och sedan uppdelning! Jag har lett en hel del bokdiskussioner via Bokhora och tycker att det blir bäst när deltagarantalet är hyfsat lågt så att alla får komma till tals.

  4. Jag tror också på att hålla antalet ganska lågt. Samtidigt tror jag inte att man behöver tänka för långt innan vi ens har setts. Hur många kommer egentligen att dyka upp, vilka böcker föredrar vi, etc…

    Stormötet verkar vara en bra idé.

    Själv skulle jag ju älska en cirkel med dragning åt det mörkare, science fiction, ja ni förstår.

    Kanske blir det naturligt två delar?

    Samtidigt är jag lite rädd att dela upp oss eftersom det verkar bli så fantastiska deltagare. Jag vill inte missa någon! =)

    1. Vi kör på ett stormöte först och sen en utvärdering efter det. Vi lär ju märka om det funkar med den stora gruppen eller om det blir bättre att göra två mindre cirklar.

      Jag skulle också älska en cirkel med lite mörkare böcker! Om det blir två cirklar av det hela så kanske en kan ha den inriktningen…?

  5. Jag blir ju såklart jätteglad om du delar upp det, för då kanske jag också kan få en plats :), jag mejlade dig igår, precis innan jag hann se att det var fullt.
    Mvh Sandra

  6. Bestäm nåt ni, så dyker jag upp (och sitter och stammar, nervös i ett hörn).

    Eller vänta! Jag kom just på en idé som kanske inte alls passar! Jag har alltid velat läsa Stephen Kings Svarta tornet-serie (sju böcker). Är det n å g o n som skulle tycka det vore kul att bygga en bokcirkel kring dem? Jag gissar att jag är lite fel ute, men idén skulle kanske passa Bokstävlarna och Feuerzeug? Man kan ju dela gruppen just genom att välja två teman? Och inte nödvändigtvis Mörka tornet. Är det kanske sådant här vi får diskutera på första mötet?

    1. Rätt inställning! men en hel serie av Stephen King vette fan. Då får vi nog ta det när vi kommit igång i sådana fall.

      Kan ju vara en riktig höjdare, faktiskt… ju mer jag tänker på det ;)

      Ovanligt roligt att ses och diskutera en serie också kanske… Vad kommer hända, vad vill man ska hända, vad betyder det osv.

    2. Jag är game på allt som har med skräck, fantasy och sf att göra!
      Men vi kan ju ta en träff först och sondera terrängen lite, se vilka böcker folk är sugna på. Det kan ju vara rätt listigt att göra som du föreslår och dela upp i två grupper efter litteratursmak, så slipper vi knytnävsslagsmål om vilka böcker som ska läsas. ;)

  7. jag tror att två grupper är bra. Och som du skrev 11 räcker, för att alla ska komma till tals. Jag har en bokcirkel IRL i oktober och det är 12 deltagare (med mig) Ibland när det är för många, så vågar inte alla prata.

    1. Det är ju just det jag är lite orolig för, att alla inte ska våga prata när det är många i gruppen. Då försvinner ju lite syftet med att ha en cirkel.
      Men ett störmöte första gången kan nog ändå vara roligt, om inte annat för att avgöra om de två cirklarna kanske kommer få lite olika inriktning?

Kommentera

