Boknördslogik

”Tre böcker återlämnade på biblioteket utan den minsta lilla skuld! Det var till och med flera dagar kvar tills lånen gick ut. Jag måste belöna mig själv genom att låna lite nya böcker. En tråkig kursbok räknas ju inte, så jag passar på och lånar det här snygga seriealbumet också… Åsa Grennvall är ju så bra, så det gör ju inget att jag har läst just det här albumet en gång förut.”

”Pocketrea! Vilken tur att jag nyss sparade så mycket pengar genom att inte dra på mig förseningsböter. Jag som bara lånade två böcker på biblioteket, nu ligger jag ju en back. Vanligtvis brukar jag ju dra över med minst tio kronor per bok så om jag köper den här Ian McEwans ”On Chesil Beach” som verkar vara så bra och som bara kostar tjugonio och femtio så är det precis som att jag tjänade femtio öre ju!”

”Det här måste jag blogga om när jag kommer hem. Jag ska bara fota boken tillsammans med en motvillig katt också så har jag ett helt inlägg, bara sådär.”

21 comments

  1. Haha, funderar på att i nåt skede blogga om hur man känner igen en boknörd/bokbloggare och då ingår det där med att det känns helt naturligt med att fota sin bok bredvid en sko eller en katt :D Förvisso nåt främst du och jag håller på med, men ändå :)

    1. Jag känner att jag lyckades använda mig av ganska många av dina 2×25 skäl att att köpa en bok i ett och samma inlägg. Nr 8 i den första listan handlade ju om biblioteksböter, så den är given! ;)

      Att över huvud taget fota sina nyinköpta böcker känns ju som en klar varningsignal. Om man nu skulle vilja undvika boknördar/bokbloggare alltså…

  2. Gillar fotot skarpt! Och ja, på Chesil beach ÄR helt suverän. Ska du och lyssna på den store McEwan imorgon fre, på int.nat.författarscen? Jag ska dit och ser så fram emot att äntligen få höra på en av mina stora favvosar :-)

    1. Jag har faktiskt inte läst någonting av Ian McEwan alls, konstigt nog. Men jag har hört mycket gott, så jag tror nog att han kommer att vara fantastisk att lyssna på.
      Själv kommer jag förmodligen gå runt i efterhand och vara lite bitter på mig själv för att jag inte upptäckte honom tidigare och alltså skaffade biljetter till Internationell Författarscen…

  3. Åh, visst är man ständigt på jakt efter ”lätta blogginlägg”…

    Min ursäkt för att klicka hem sex böcker idag var att ”jag ju hade läst tre av de tio böcker som jag klickade hem i april, och dessutom tyckte de var bra”.

  4. Jag är jättedålig på att hitta på ursäkter för att köpa böcker. Jag bara gör det ändå ;)

    Att nu äntligen som bokbloggare ha en ursäkt för att få fota dem känns dock bra.

      1. Ja… min ägandes läslista är nu uppe i 25 böcker. Jag vet inte om det är mycket eller lite i bokbloggarkretsar. Förmodligen inte så jättemycket.

        Men ibland hittar jag ingenting att läsa. Och ibland massor. Så det gäller, tycker jag, att passa på när man hittar guldet.

        1. Jag tror att 25 är ganska lite i bokbloggarkretsar. jag ha rläst om flera som har hundratalet olästa böcker hemma, men så extremt är inte jag (som tur är).

          Klart man ska passa på! Speciellt, tycker jag, när det gäller fynd på loppis/Myrorna osv för de böckerna kämmer ju garanterat vara borta nästa gång om man inte köper dem själv.

  5. Så himla skönt det är att man inte är ensam om att gå runt i bokaffären/biblioteket med de här tankarna. Egentligen borde vi börja varje bokcirkelmöte och varje blogginlägg med ”Jag heter XX och jag är bokberoende”…
    Jag funderar för övrigt för att ta en sväng ner i den kånkade bokhandeln där det är 75 procent på lunchen. Bara för att utsatt mig för lite frestelse alltså…

    1. Haha, ja, egentligen borde vi kanske också börja varje blogginlägg med det. Eller helt enkelt bara starta en stödförening för Anonyma Abibliofober. ;)

      75 % rea är ju livsfarligt. Eller fantastiskt. Lite beroende på om man har köpstopp eller ej..

  6. Alltså, finns det något skäl i världen som inte kan användas för att skaffa en bok till? Det regnar – jag behöver mysa inne. Solen skiner – en bok och en uteservering. Jag har pengar – råd med böcker. Jag är pank – måste låna något och förtränga ekonomin med. Jag har för mycket att göra – en bok får mig säkert att stresshantera bättre. Jag är uttråkad – en bok. Jag är trött – en bok. Jag är pigg – en bok. Grannes katt sprang bort – en bok (till mig alltså, inte till grannen, hen får jaga katten ifred). Presidentval i USA- en bok. Valrörelse här hemma – en bok. Vinter, sommar, höst, vår, depressioner, förälskelser, hunger, sömn, hälsa, sjukdom, barn, jobb, gräl, vänskap – alltså finns det någon situation då man inte behöver en bok? Utom de situationer då man behöver två (tre, fyra, fem….) Bokberoende? Förstår inte vad ni menar…

    1. Haha! Jag tycker att alla dina skäl låter fullkomligt naturliga, många av dem ska jag se till att komma ihåg till nästa gång jag behöver en motivering(speciellt det där med grannens kjatt som springer bort, det händer min ena granne rätt ofta faktiskt). :)

  7. Ni andra har kommenterat boknördslogiken så mycket att jag går direkt in på katten. SUPERSÖT! Han/hon ser precis ut som min Stella, t om blicken är likadan. Spooky.

    PS: On Chesil Beach är hur bra som helst!

    1. Douglas brukar vara lite svårfotad vanligtvis, tror det är därför han ser lite sur ut. Det är iofs hans vanliga blick, så det verkar onekligen som att han och Stella har något gemensamt. :)

      Åh, nu blev jag ännu mer sugen på att läsa den! Måste bara avverka högen med recböcker först…

  8. Jag upptäckte McEwan för ngr år se´n, och har sedan jag då läste Försoning varit honom trogen..;Försoning var så j-a suveränt bra!!! Jag håller den som hans mästerverk hittills, men tyckte MY om På Chesil beach, Kärlekens raseri och Lördag oxå. Amsterdam ska man heller inte missa. Sedan ska sägas att allt jag läst inte varit till belåtenhet: Cementträdgården tyckte jag var rent motbjudande och Svarta hundar tyckte jag inte heller om… Jag har samlat på mig ngr fler gamla McEwan som ligger & väntar- för läsvärd är han dock ALLTID.

    1. Jag har varit nyfiken på McEwan i flera år, just eftersom jag har hört så mycket bra, men det är en sån författare som det bara aldrig blivit av att jag har läst. Men han är alltså ganska ojömn?
      Jag får se till att börja med On Chesil Beach, och fortsätta med Försoning sen om jag gillar den. :)

Kommentera

