En klaustrofobisk mardröm

Steinar Bragis ”Kvinnor” utspelar sig i ett Reykjavik som är samtidigt välbekant och kusligt avlägset. Hit flyttar Eva tillbaka efter fler år i New York och efter ett krashat förhållande. Hon har fått tag på en lägenhet som hon får bo i gratis mot att hon vattnar blommorna, städar och tar hand om katten. Det är bara det att det inte finns några krukväxter alls i den enorma våningen, och någon katt ser Eva inte heller till. Det är något märkligt med lägenheten, något Eva inte kan sätta fingret på, och dessutom tycker hon att grannarna uppför sig konstigt.

Den första halvan av ”Kvinnor” är en ingående skildring av en totalt vilsegången ung kvinna. Efter att hennes stora kärlek bestämt sig för att flytta tillbaka till Island så följer hon efter honom dit, till ett land hon egentligen inte känner sig hemma i längre. Hon dricker för mycket, tänker för mycket och promenerar planlöst runt på stan. Självdestruktiv, självupptagen och lynnig är Eva en ganska jobbig karaktär, men det är svårt att ändå inte länna sympati med hennes vilsenhet och förträngda känslor.

Jag har läst många romaner där protagonisterna är som Eva. Skillnaden är att de karaktärerna, de rastlösa och självförbrännande flanörkaraktärerna, nästan uteslutande är män i olika åldrar. Manliga konstnärssjälar som driver runt och tycker synd om sig själva hela romaner igenom.
Hor Eva antyds det ändå ett djup, till skillnad från många av hennes manliga likar. Hon när på gamla sorger och sår som aldrig riktigt läkt och som får henne att hålla människor på avstånd.

Efter halva boken förändras ”Kvinnor” totalt.
Jag vill inte berätta för mycket om vad som händer, men jag kan avslöja att berättelsen går från att vara lite lätt paranoid och märklig till att bli en total klaustrofobisk mardröm. Det är riktigt obehagligt på flera olika plan, nästan så att jag var tvungen att göra små pauser i läsningen för att orka med.

Bragis roman är skräckinjagande. Han vrider upp den psykologiska skräcken till max och lyckas ändå hålla kvar läsaren i ett järngrepp. Det är vidrigt, men samtidigt vackert. Och det dyker upp mängder med frågor om vad som egentligen händer – och varför – som egentligen aldrig får något svar. Det borde vara frustrerande, men Bragi lyckas ändå får historien att bli engagerande. Jag vet inte riktigt varför, men jag är med Eva hela vägen till slutet.

”Kvinnor” är en bok för dig som gillar din litteratur med en generös skopa mörker som tillbehör. Det här är så långt från en solskenshistoria man kan komma, och den som tycker det är svårt att läsa om övergepp borde nog undvika boken helt och hållet.
Men för dig som vill skrämmas och fascineras av en djupt störande och störd historia, så är det här en rätt oförglömlig läsupplevelse.

Steinar Bragi – Kvinnor (Natur & Kultur, 2010)

9 comments

  1. Oj, oj, oj.

    Jag undrar om det här är typen jag fastnar vid så hårt att jag tänker på den i veckor efteråt och knappt kan läsa en annan bok efter…

    …eller om det är typen som skrämmer mig så häftigt på riktigt, så där som blod och mord och zombier inte gör, att jag måste göra som Joey och lägga den i frysen och vägrar gå i närheten av igen.

    1. Jag fastnade rätt härt i den här boken. Mycket för att den var så… märkligt. Lämnade en massa frågetecken efter sig. Men också för att den var så obehaglig, värre än de flesta skräckböcker jag har läst, faktiskt.
      Inte riktigt så att den hamnade i frysfacket, men i kylen hade jag nog förvarat den om jag hade kommit att tänka på det själv.

  2. Jag upplevde den här boken som oerhört svår att recensera eller ens försöka förstå efter läsningen just för att den är så intensiv. Dessutom är den svår att skriva om eftersom man lätt avslöjar för mycket men du lyckades, som vanligt, finfint. Håller med om din analys om vem den lämpar sig för också, själv har jag ju en dragning åt det mörka och gillade den mycket.

    1. Jag håller med helt! Väldigt svår att recensera. Lite kände jag mig som Eva själv på det sättet att jag började tänka ”Hände ens det här i boken, eller har jag bara inbillat mig?” när jag skulle skriva om den.
      Ja, jag tror att man måste både kunna hantera och uppskatta rätt mörka böcker för att gilla det här. Jag tänker lite att ”Kvinnor” är som ”Den som vässar vargars tänder”, som jag vet att många som läst blivit provocerade, arga och äcklade av.

  3. Alltså. Nu har både du och Helena (Fiktiviteter) skrivit så hemskt fint om den här boken så jag bara måste läsa. Den låter så annorlunda. Eller så är den bara väldigt annorlunda mot vad jag brukar läsa. Jag blir i vilket fall som helst så oerhört nyfiken. Fast samtidigt vill jag bara hålla för ögonen och öronen för boken verkar vara så stark, pallar jag trycket?

    1. Den är rätt annorlunda. Jag, som ändå gillar att läsa och mörker och hemskheter, tyckte att den var rätt så tung. Men också väldigt fascinerande, jag blir mycket nyfiken på hur Steinar Bragis andra böcker kan vara.

  4. ”Kvinnor är en bok för dig som gillar din litteratur med en generös skopa mörker som tillbehör.”

    Eh, en skopa mörker här borta, tack! Jag fick faktiskt ett läsex av ”Kvinnor” från förlaget efter att ha beklagat mig över hur gärna jag hade velat köpa den om det inte vore för mitt (numera avslutade…) köpstopp. Muy simpatico!Tror det får bli min bokmässebok! Låter fantastiskt lovande med utlovad klaustrofobi och allt. Blir så nyfiken att jag nästan överväger att göra en bokomkörning… Och med undantag för Eddan, Sigur Rós, Björk och ridutflykter på islandshästar tror jag faktiskt att det här kan bli min första islänning…

    1. Det är en ganska generös skopa mörker det här också, med lite ångest som extra krydda…
      Läsex är ju faktiskt det enda som hjälper när man har köpstopp. Jag lyckades faktiskt hålla mig i tre månader (!) i våras, men det var enbart för att jag fick böcker när jag fyllde år och för att jag lyckades norpa åt mig en hel del recex. Annars hade det nog bara hållit i några veckor…

Kommentera

