A perfect circle

Nu när det äntligen börjar bli höst på riktigt så sätter suget efter en bokcirkel in på allvar igen. Jag går runt och tänker på hur fantastiskt det vore att ha en liten grupp med bokentusiaster som man träffar en gång i månaden (eller varannan kanske är mer realistiskt) och diskuterar litteratur med. Gärna samtidigt som man äter något gott, dricker oändliga mängder kaffe eller smuttar på något glas vin.

Efter att ha tänkt på saken i någon vecka så har jag nu bestämt mig att det är dags att sluta drömma och istället göra något åt saken. Och var kan man bäst ragga boknördar än i sin alldeles egna bokblogg?

Så, vem är intresserad?
Jag tänker mig att vi alla bör bo i Stockholmstrakten, (eller åtminstone befinna sig här rätt ofta), att vi försöker ses någon gång varannan månad och att vi på sant demokratiskt vis röstar om vilka böcker som ska läsas i cirkeln. Ett plus är det väl om deltagarna har någorlunda gemensam boksmak, fast det skulle ju onekligen bli ganska spännande om alla hade helt olika smak.

Jag hoppas innerligt att det finns fler än jag som går i bokcirkeltankar, så att det går att dra ihop ett första möte nu under hösten. Skriv en kommentar (och glöm inte ange mejladress) om du är intresserad, så får jag se om vi blir tillräckligt många för att bilda en liten grupp.

EDIT:
Oj, vilket intresse det fanns för att bokcirkla! Jag är väldigt glad och tror att det här kommer bli fantastiskt roligt, men tyvärr måste jag nu sätta ner foten och säga att det inte får plats fler i cirkeln. Som det ser ut nu är det tio personer som har anmält intresse, vilket alltså blir elva inklusive mig. Det blir en ganska stor cirkel med andra ord, men det lär ju garantera spännande diskussioner!

27 comments

  1. Åh, jag har varit skitsugen på att dra igång en bokcirkel i flera år nu! Dock har jag ju rätt fullt upp med ettåriga tvillingar, jobb och bokhoreriet, men varannan månad skulle jag nog hinna med. Eftersom vi har liknande boksmak vore det superintressant att diskutera med dig IRL. Så, sign me up! Åtminstone om ambitionsnivån ligger på en cirkel varannan månad.

  2. Hej Anna! Jag skulle gärna vara med i en ”Perfect circle” (gillar namnet ;-). Som du nog vet har jag ingen egen blogg, men litteratur (tsammans m film) är mitt största intresse, passion och yrke (jobbar i bokhandel se´n snart 9 år). Jag läser rent fånigt my och ser läsning som en ren överlevnadsstrategi (manisk kan vara ett ord i sammanhanget, ja…). Jag är kräsen och läser definitivt inte ”vad som helst”- men är öppen för det mesta så länge det finns ngn slags kvalitet inblandad…( bland dina All time favourites finns äv ett gäng av mina….) Så visst vore det skitkul med en liten ”cometogether” här i Sthlm! Min mailadress är jenny@igelkott.nu Spännande!

    1. Jag tycker inte att alls att det är ett krav att ha någon blogg, men litteraturintresset är ju viktigt såklart. Och det vet jag ju redan att du har. :)
      Vad kul att du också vill vara med! Jag vet inte riktigt hur många vi kommer att bli, men jag hör av mig så snart jag vet mer om detaljer.

    1. Blinkningen var, som Feuerzeug skrivit nedan, till bandet A Perfect Circle. Mycket bra band.
      Men också ett ganska roligt namn på en bokcirkel tycker jag, om än kanske en smula självgott. ;)

  3. Jag är på!

    Och eftersom det redan spekulerats i cirkelnamnets ursprung, så vågar jag mig på att gissa att det är bandet som åsyftas. A Perfect Circle är en grupp med medlemmar från både Tool, Nine Inch Nails/Marilyn Manson och The Smashing Pumpkins. Fantastiskt bra.

    Att inte ses för ofta känns som en strålande grej, eftersom det ger tid att läsa cirkelboken och större chans att man faktiskt är med när det gäller och kan klämma in bland allt annat.

    Jag bor på söder, men pendlar dagligen, så jag är en kvälls- och helgmänniska vad gäller tider.

    Maila: sara (at) saltlakrits.se

    1. Cirkelnamnets ursprung har du helt rätt i! :)

      Jag tror också att det är bätre att ses ganska sällan, så att alla hinner läsa och tänka igenom böckerna. Annars blir det nog lätt så att bara hälften hinner läsa boken ifråga, plus att det kan bli svårt att hitta tider/dagar som passar alla.

      Kul att du är med också!

  4. Buhuu vad avundsjuk jag blir! Ha så roligt, är säker på att det kommer att bli magnifikt! Jag vill också ha, månne det finns tillräckligt med finlandssvenskar som läser min blogg…?

  5. Jag lägger in en ”officiell” intresseanmälan här också! Är inte helt 100 på vad jag har för boksmak, gillar t.ex. Toni Morrison och Paul Auster, men hoppas upptäcka det. Vill upptäcka nytt!

  6. Jag vill också vara med förstås! Jag bör också kunna träffas i alla fall en gång i månaden eller mer men det kanske inte ni andra kan. En månad låter i för sig rimligt om man ska läsa något gemensamt för att hinna läsa boken.

Kommentera

