Pärlor och patroner

Jag har skrivit några gånger i bloggen om att de enda böcker jag lånar på bibliotek är kursböcker. Dels för att jag är så usel på att lämna tillbaka böcker i tid och därför lyckas dra på mig hiskeliga böter, dels för att jag har så många böcker hemma som borde läsas istället. Men ibland händer det faktiskt att jag råkar låna hem någon bok som inte alls var påtänkt innan.
Som i veckan när jag stod och bläddrade bland historieböckerna för att hitta några passande titlar om den viktorianska eran, och bara råkade få syn på Loka Kanarps ”Pärlor och patroner” mitt bland alla tjocka luntor till historieböcker. Klart att den inte gick att motstå!

Boken består av sextio historiska kvinnoporträtt på en sida vardera. Kanarps urval är uppfriskande brokigt, där storheter som drottning Kristina, George Sand, Janis Joplin och Tonya Harding finns representerade. Det är tvära kast mellan både tidsepoker och kulturer, men alla porträtten är tecknade med både gravallvar och den så viktiga glimten i ögat.

De fyra rutor som presenterar varje kvinna känns ibland som alltför kort. Det hade varit roligt om några av portsätten fått lite mer utrymme, ett helt uppslag kanske, för vissa delar av historien blir lite för snuttifierad och förenklad för min smak. Jag kom att tänka lite på Henrik Langes ”80 romaner för dig som har bråttom”, som är en rolig idé men som i längden blir alltför ytlig. Efter ett visst antal sammanfattade romaner – eller historiska kvinnoporträtt – så blir man rätt mätt.
Jag kan tänka mig att den här typen av böcker passar bättre att bläddra lite i och läsa här och där, än att som jag läsa igenom hela boken rakt av i en enda sittning. Det blir kanske lite orättvist mot Kanarps bok, som ändå är intressant och dessutom väldigt tjusigt utformad.

En varning vill jag utfärda för presumtiva läsare som liksom jag kan fyllas av feministiskt raseri av att läsa om orättvisa kvinnoöden. För här dräller det verkligen av självmord, tvångsgiften och lobotomeringar – ett tyvärr alltför vanligt öde för många av historiens mest färgstarka kvinnor.

Loka Kanarp – Pärlor och patroner (Kolik förlag, 2009)

Kommentera

