Bortförklaring

Jag vet inte riktigt vad som hände. Jag har ju massor av olästa böcker hemma, speciellt recensionsböcker, men ändå kunde jag inte låta bli att gå in på Adlibris och lägga in en beställning på Gillian Flynns ”Sharp objects”.
Allt är Bokhora-Helenas fel!
Det går ju inte att motstå att köpa en bok som hon skriver så lyriskt om, speciellt inte när hon gör en jämförelse med den helt enastående ”Generation Loss”. Ibland tänker jag att det inte är ett köpstopp jag behöver, utan ett bokbloggstopp. Om jag inte läster så förbaskat många bra och välskrivna bokbloggar som tipsade mig om så många fantastiska böcker så skulle risken att jag drunknade bland bokhögar och bokpaket vara betydligt mindre…

13 comments

  1. Klart du ska läsa Gillian Flynn! Vissa böcker är så essentiella att de ”får” åka gräddfil förbi de där bokhögarna. ”Sharp Objects” är en sådan bok. Ska bli jättespännande att höra vad du tycker, men jag är rätt övertygad om att du kommer gilla! Särskilt nyfiken på hur du uppfattar släktskapet med Cass Neary. Hon känns faktiskt som en (något mer sympatisk) lillasyster till henne. I ”Dark Places” är det ännu tydligare; det finns inte jättemycket att älska hos Libby men ändå gäör man det. Älskar henne, alltså. Ibland undrar jag varför jag ömmar så för dessa opålitiliga, uppfuckade tjejer – i verkliga livet hade jag nog sprungit ifrån dem, alternativt stört mig som fan på deras attityd. Märkligt, det där, att man är så mycket mer förlåtande och fördomsfri i böckernas värld…

    Hur som helst: enjoy!

    1. Jag lyckades ju faktiskt hålla mig i flera dagar från att beställa boken, egentligen hade jag velat hetsköpa den direkt när jag läste din recension. :)
      Cass Neary är en så fascinerande karaktär. Just att hon är så trasig och svinig, men att man ändå inte kan låta bli att vara på hennes sida precis hela tiden. Det är fint, för precis som du skriver så hade jag också stört mig som fan på den typen av person om jag mötte henne i verkligheten…

  2. Jag skyller också min gårdagsbeställning av ”Dark places” (också Flynn) på henne. Med på beställningen var också ”Generation Loss” men den skyller jag på dig :)

    Jag tilldelade dig och din eminenta blogg en utmärkelse igår förresten.

    1. Fast jag skyller ju ”Generation Loss” på Helena och på Bokbabbel och på Glorybox-Sara. Så det går visst bara runt runt de här boktipsen. ;)

      Åh, vad roligt med utmärkelse! tack! :D

    1. Det kanske är karma, med andra ord? ;)
      Men seriöst, jag får så mycket bra boktips från bokbloggar att jag inte fattar när jag ska få tid att läsa alla böckerne egentligen…

      1. nej, det är sällan kul att lägga pengar på bilen men det funkar inte att vara utan i det här läget..
        Skriver upp ännu ett par titlar på de meterlånga ”vill läsa-listorna” tillsvidare…

        1. Min ”vill läsa”-lista börjar bli fånigt lång . Jag skulle kanske hinna ikapp om jag inte gjorde något annat än att läsa i ett år och om det inte kom så förbaskat många nya intressanta böcker hela tiden…

Kommentera

