Favorit i repris

Härom dagen höll jag på och funderade så smått på att starta ett nytt bloggtema, nu när vampyrsommaren har tagit slut. Det blir ju lite mer struktur i bloggen med ett tema, lite roligare både för mig som bloggare och – förhoppningsvis – för er som läsare.

Marie kom med förslaget att jag skulle blogga om alla de böcker som jag listat som ”All time favorites” här i bloggen (i högerspalten, för den som är nyfiken). Jag har inte tänkt på det själv förut, men de flesta av böckerna jag listar där har jag knappt ens nämnt här i bloggen trots att de ligger mig så varmt om hjärtat. Dels för att jag läste dem långt innan bloggen ens var påtänkt och dels för att de för mig är så självklara att jag inte ens kan tänka mig att inte alla redan har läst dem.

Så, vad tror ni andra? Skulle det vara ett intressant tema om jag bloggade om mina favoritböcker (och passade på att läsa om de som jag inte har läst på några år)? Eller skulle det bli alltför navelskådande?

18 comments

  1. Intressant så klart! Det är säkert spännande för dig att att fundera igenom varför du gillar böckerna också (om du fortfarande gör det eller lever kvar i attt du älskade dem då).

    1. Bra, nu blir jag ännu mer sugen på att göra det!
      Vissa av böckerna på listan har jag verkligen velat läsa om i åratal, så nu får jag ett bra skäl. Men jag tror inte att jag kommer att klämma hela Ringen-trilogin igen, det orkar inte ens jag som är snabbläsare av rang…

    1. Ja, problemet är ju att det alltid dyker upp en massa nya böcker som ska hinna läsas. Eller problem och problem, det är ju egentligen en stor lyx, men det blir ju svårt att hinna med omläsning…

  2. Marie sitter här och jublar vid datorn!!! Vilken rolig höst det här kommer att bli. :) Och eftersom jag läst många av dina favoriter är jag redo för massa diskussion.

    1. Jamen ditt förslag var ju jättebra också! :)
      Det ska bli kul att diskutera favoritböckerna, vbissa av dem har ju några år på nacken och blir inte omskrivna särskilt ofta tyvärr… Men kommer bli roligt att diskutera dem!

  3. Ja, gör det! Eftersom jag suger åt mig alla dina boktips och brukar gilla det du gillar så vill jag gärna veta mer om de böcker du älskat. Intressant också om du läser om att se om du fortfarande gillar dem lika mycket.

    1. Vissa av böckerna läste jag ju för första gången för evigheter sen, så det kan kanske vara kul att både skriva om vad jag fastnade för då och vad jag uppskattar med dem nu. Eller inte uppskattar, om jag nu inte skulle gilla omläsningen. ;)

Kommentera

