Skönhet och skräck

Ibland krävs det inte mer än att läsa första meningen i en roman för att dras in och aldrig vilja komma ut igen. Det är något med stämningen, med språket och med själva utgångspunkten som får en fast direkt, som vägrar att släppa taget fast det har gått veckor sedan boken lästes ut.
Det handlar inte om igenkänning, inte för mig i alla fall. Åtminstone inte någon konkret igenkänning, som gör att jag under läsningen kan nicka förnumstigt och utbrista ”Precis så är det!”. Men på något dunkelt sätt är det ändå så att alla de böcker som ligger närmast mitt hjärta har känts som att de blivit som en del av mig, som att de talat till mig på ett hemligt språk.
Elizabeth Hands ”Generation Loss” hör till dessa – ytterst ovanliga – läsupplevelser.

Cass Neary är romanens mycket motvilliga protagonist. Hon var en framgångsrik fotograf under en kort period av sitt liv och en del av 1970-talets punkrörelse i New York. Men efter de femton minuternas berömmelse tog slut så gick Cass vilse i en dimma av droger, alkohol och destruktiva förhållanden.
En dag får hon uppdraget att åka till en avlägsen ö i Maine för att intervjua Aphrodite Kamestos, en fotograf som en gång var mycket berömd, men som är notoriskt svårintervjuad. Det blir snart uppenbart att både Aphrodite och ön hon bor på bär på en mängd hemligheter som Cass inte kan låta bli att gräva i.

Cass är inte direkt lätt att tycka om. Hon är sur och vrång, cynisk och arg för det mesta. Dessutom är hon en gravt alkoholiserad, drogberoende kleptoman som inte bryr sig ett skvatt om någon annan människa – åtmintone är det vad hon intalar sig själv.
Det är med andra ord ett litet underverk att Hand trots alla dess karaktärsbrister staplade på varandra, lyckas få mig att stå på Cass sida genom hela romanen. Trots alla dumma saker Cass gör – eller inte gör – så kan jag inte låta bli att sitta med andan i halsen när hon hamnar i trubbel. Mycket för att hon är så otroligt mänsklig, detta vandrande vrak till människa, inte trots sina tillkortakommanden utan på grund av dem.

Hands Maine är inte direkt ett ställe man blir sugen på att semestra i. Det är nästan så att jag skulle föredra Kings Maine framför Hands, i hans brukar det i alla fall finnas några sympatiska bikaraktärer att kunna umgås med. Visst är naturen storslaget vacker, även om den ter sig rätt hotfull för en storstadsbrud som Cass, men Hands Maine är lika tröstlöst som det är ensligt.
Jag gillar verkligen skitigheten i ”Generation Loss”. Hela historien är så långt från tillrättalagd man kan komma, det skaver och knastrar under läsningen. Det är inte bara den trasiga Cass som står för det skitiga, utan hela boken genomsyras av en smutsighet och en råhet. Som en solkig hinna som täcker allt och på något paradoxalt sätt framhäver både skönheten och äcklet.

Det är rätt svårt att genrebestämma den här boken. Det är en del skräck, en del smutsig punkskildring, en del fotografnörderi och en del spänningsroman. Någonting med ön och dess gömda mysterier kom mig att tänka på John Fowles ”Illsuionisten” (som hör till mina absoluta favoriter), men det är svårt att sätta fingret på exakt vad. Kanske det isolerade ölivet och berättelsens märkliga vändningar, där det är svårt för protagonisten att avgöra vad som är sanning och vad som är dröm.

”Generation Loss” är en märklig roman, men märklig i ordets allra mest positiva betydelse. Den är en bisarr fusion av skönhet och skräck som har bitit sig fast i mig som en av de bästa böcker jag någonsin har läst.

Elizabeth Hand – Generation Loss (Harcourt Books, 2007)

17 comments

    1. Ja, verkligen magiskt! Allting blev liksom kött och blod, inte bara ord på papper.
      Plus att jag nästan aldrig känt så starkt med någon romankataktär som med Cass Neary – fast mycket av det jag kände var förstås frustration över hennes destruktiva beteende.

  1. inte en av de bästa böckerna jag läst men sannerligen fantastiskt bra, så glad att du också gillade precis som jag trodde. Ja, språket är magnetiskt, det har du rätt i, hade annars svårt att sätta fingret på vad det egentligen var med boken som gjorde att jag tyckte om den

    1. Språket är fantastiskt! Miljöerna och karaktärerna också förstås.
      Jag blir nästan avundsjuk på Hand för den här boken – önskar att jag kunde skriva något så bra!

  2. Den här har jag varit nyfiken på ett tag, inte minst för att den har ett så enastående vackert omslag. Nu känner jag att jag förstår bättre varför jag borde läsa den ;)

    1. Omslaget är extremt snyggt, jag håller med. Och dessutom väldigt relevant för bokens handling…
      Jag tror att du skulle gilla, det är en bok som jag nog kommer rekommendera till alla som jag vet har liknande boksmak!

  3. Åh ja, visst är den alldeles, alldeles enastående? Mycket på grund av de anledningar du anger i din recension. Jag läste ”Generation Loss” för ganska så precis ett år sedan men stämningen lever fortfarande kvar i mig. Nu MÅSTE du läsa Gillian Flynns ”Sharp Objects” också! Där har vi verkligen en lillasyster till Cass.

    PS: Hands ”Waking the Moon”, ett fantasyepos i DHH-aktig collegemiljö, också med en motvillig och försupen antihjältinna, är också fantastisk, fast mer ojämn och med vissa närmast Anne Rice-betonade gudinnekultskildringar. Sjukt svår att få tag på är den också men du får gärna låna mitt ex efter att Sara har läst den. För visst bor du i Stockholmsområdet, eller har jag bara fått för mig det?

    1. ”Sharp objects” är redan uppskriven med versaler på läslistan! ;) Nästa bokbeställning kommer helt garanterat innehålla ett ex av den boken.

      Angeånde ditt PS: Så ja! jag bor i Stockholm och vill väldigt gärna låna boken när Sara är klar med den. Jag letar ständigt efter böcker med DHH-vibbar, även om de flesta jag hittar sällan lever upp till DHHs storhet, tyvärr.

Kommentera

