De sista skälvande dagarna

Det är inte bara själva sommaren som går mot sitt slut, utan även mitt bloggtema Vampyrsommar. Jag har några få böcker kvar att skriva om innan augusti tar slut och vampyrsommaren är över, och dessutom några få aspekter som jag inte riktigt har hunnit med som jag får se om jag lyckas pressa in under dessa sista skälvande dagar.

Bara för att sommaren tar slut så betyder det inte att jag helt kommer sluta att skriva om vampyrer. Nu i dagarna kommer ju andra delen i Guillermo del Toros och Chuck Hogans vampyrtrilogi, ”The Fall” ut, och är på väg hem till mig as we speak. Men jag kommer inte att skriva lika mycket om våra huggtandsförsedda vänner, utan försöka komma ikapp mig när det gäller annan läsning som prioriterats bort under sommaren.

Jag har haft grymt roligt när jag har hållit på med temainläggen. Förutom att jag har upptäckt en hel del nya böcker och författare, så har jag haft en god ursäkt att se mängder av vampyrfilm och tv-serier. Roligaste av allt har ändå responsen varit, att jag har fått så många intressanta och initierade kommentarer på inläggen. Tack!

Nu funderar jag för fullt på vilka mina framtida bloggteman kommer att bli. Jag har tänkt ut ett som lär presenteras fram till vårkanten, men frågan är om det inte kan vara läge för något annat tema innan dess…

11 comments

    1. Varulvshöst låter som en fantastisk idé! Jag skulle själv behöva lite fler tips på det området, så det vore väldigt trevligt (och potentiellt dödligt för min stackars plånbok) om du körde på det. :)

  1. Jag har en idé på bloggtema, skriv om alla böcker du listat om All time favourites! Det vore riktigt roligt att läsa. Speciellt eftersom att jag håller på att arbeta mig igenom din lista.

    1. Vilken bra idé!
      Jag går runt och tror för det mesta att jag har skrivit spaltmeter om alla de böckerna, för de är ju så självklara för mig. Men de flesta av dem har jag ju läst långt innan jag började bokblogga, så de har mest blivit nämnda i förbigående lite då och då.

  2. Ja jösses, du och dina vampyrer ;-) Jag som är så gott som helt obevandrad bland vampyrer, fantasy och allt vad det nu är har faktiskt blivit väldigt inspirerad till att läsa… Har förvisso hållt mig tyst bland dina vampyrinlägg, men jag får väl skylla på att jag äntligen vaknat på riktigt från min bloggkoma (även om jag hela tiden har läst). Nå, vad ska man som total vampyrnovis (för att ha läst Twilightbok nummer ett och två räknas väl knappast?) börja med tycker du?

    1. Det har varit mycket vampyrer nu under sommaren, så jag lär ta det lite lugnt med just dem till hösten.
      Vad gäller vampyrböcker så har jag ett mycket gott öga till Bram Stokers klassiska ”Dracula”. Mycket bra!

      1. Är det så alltså? Åh, jag får ta det som ett höstprojekt. Har som sagt blivit lite peppad av att bege mig in i vampyrdjungeln, med åtminstone en fot.

        Vill bara tillägga att jag inte menade något annat än att det var positivt med din vampyrsommar :-) Det är väldigt roligt att läsa om sådant som ligger utanför ens comfort zone!

        1. Jag tror att jag själv har blivit lite trött på det faktiskt. Det finns så mycket vampyrböcker som är rätt tradiga, även om jag har försökt undvika de som verkat allra värst. Men att läsa för många vampyrromaner i rad resulterar lite i samma känsla som man får efter en lite för stor påse chips – lätt illamående och dästhet…

          Jag vill ju gärna också rekommendera Suzy McKee Charnas ”The Vampire Tapestry” som jag recenserat ovan, en extremt bra och väldigt otramsig roman med vampyrtema.

    1. Jag ska försöka satsa lite mer på klassikertemat i höst. Det finns ju en oändlig källa av gamla dammiga klassiker som jag absolut inte vill läsa, så ingen risk att lida brist på inspiration där inte.

Kommentera

