Glasögonorm

Jag var och gjorde synundersökning idag. Mina förhoppningar var att jag skulle ha ungefär samma fel som sist, och därför kunna behålla mina rätt trevliga glasögon. Men istället visade det sig att min syn blivit mycket sämre på bara ett och ett halvt år, såpass att optikern tyckte att det var lite konstigt att jag inte märkt något.
Kanske borde jag vara lite snällare mot mina ögon. Låta dem vila ibland från läsandet, datorspelandet, skrivandet, internetzandet och tv-serietittandet. Men å andra sidan – det vore väl inte särskilt roligt?

Det allra finaste med dagens besök hos optikern var att det inte kostade mig en krona. Min snälla mamma hade nämligen köpt ett ”köp 3, betala för 2”-paket och låtit mig få det sista gratisparet. Så nu gäller det bara att vänta några veckor på att få hem det nya, snygga paret och hoppas att det dröjer många år innan jag behöver uppgradera nästa gång.

9 comments

    1. Jag som hade hoppats att det bara var en myt det där, att man får glasögon av att läsa mycket…
      Fast min optiker sa också att det kan vara så att man upptäcker synfel mycket tidigare som ivrig läsare, för att man märker mycket tydligare om man börjar se suddigt eller får huvudvärk eller liknande. Hoppas att det är fallet. :)

  1. Åh, jag borde verkligen kolla mina ögon jag också… det är inte ett bra tecken när man kisar och håller boken på en armslängds avstånd när man läser va? Suck.

    1. Ehm.. jag tror nog att du borde gå och kolla ögonen, ja. Själv gick jag ditt första gången för att jag hade huvudvärk varje dag, så jag hade nog föredragit att hålla böckerna på en armslängds avstånd. ;)

  2. Hehe, vi är visst ett par stycken som borde besöka otpikern.. (jag inräknad) Misstänker starkt att jag har försämrat synen sen jag skaffade glasögon för en fyra – fem år sedan..

    1. Jag fick höra att man visst borde kolla synen varannat år ungefär. Fast det kan ju tänkas vara för att optikern gärna vill sälja en nya glasögon varannat år ungefär. ;)

  3. Min mamma lovade betala halva min glasögonräkning på 5600 (egentligen 5900, men jag såg så desperat ut att de gav mig rabatt). Det har hen gjort hittills i hela mitt liv, vilket jag är mycket tacksam för. En gång kom jag till optikern och sade att jag såg bra. Innan dess hade jag ett marginellt synfel, då hade jag -4. Optikern tittade på mig som om jag inte var riktigt klok. Det var en chock att gå ut därifrån med nya glasögon. Allt var så skarpt att det gjorde ont.

Kommentera

