Istället för köpstopp; bokfrossa

Det är köpstopptider både här och där i bokbloggosfären för tillfället. Jag hade själv stopp i våras, välbehövligt nog, och jag förstår verkligen alla som väljer att se abiliofobin i vitögat. Att ha för många olästa böcker hemma är bara stressande, vilket inte är det bästa för varken läslusten eller bloggflytet.

Istället för att utropa köpstopp så tänker jag bjussa på en bild på dagens bokskörd:

Idag hade jag äntligen tid att hämta ut den bok jag beställde förra måndagen som belöning för avklarad tenta, nämligen Audrey Niffeneggers ”Her Fearful Symmetry”. Det här är en bok som jag tänkt läsa hur länge som helst och som verkar vara exakt i min smak. Jag tokgillade ”The Time Traveler’s Wife”, så förutsättningarna för en fantastisk läsupplevelse är givna.

Ett besök på Stadsmissionen resulterade i de andra tre böckerna plus den fulsöta lilla kattstatyn i sten. Barbara Vine är en författare (nåja, en pseudonym) som jag alltid håller utkik efter att jag totalt knockades av hennes ”Gräshoppan” för flera år sen. ”The Blood Doctor” låter riktigt intressant, är det någon som har läst?
Novellsamlingen ”Synd” har jag spanat in på biblioteket flera gånger, och nu när den fanns för en tia så kunde jag inte motstå. Det är en novellsamling med bidrag från ett antal kvinnliga svenska 1880-talsförfattare.
Elizabeth Kostovas ”The Historian” funderade jag på att köpa till vampyrsommartemat, men prioriterade bort den delvis pga bokens omfång. Men en till synes helt oläst utgåva för 30 kr går ju inte att motstå, det förstår ju vem som helst.

Dagens inköp påminde mig återigen om att okynnesköpen av böcker är de allra bästa köpen. Mest onödiga – givetvis – men just därför som allra mest tillfredsställande.

Har ni okynnesköpt några bra böcker den senaste tiden?

24 comments

  1. Låter härligt, är helt inne på din linje – hellre okynnesköp än köpstopp även om jag väl inser att jag borde hänge mig åt det senare istället. ”Her fearful…” var ju riktigt bra så det blir spännande att läsa vad du tycker. ”The Historian” borde ju vara given för mig, historiker som jag är, men det är en ny bekantskap som ska kollas upp :)

    1. Jag behövde nog ett köpstopp i våras, mycket för att jag nu verkligen uppkstttar de här okynnesköpen lite extra mycket.

      ”The Historian” tror jag säkerligen är en bok för dig! Mörka familjehemligheter, en mystisk och uråldrig bok som dyker upp och så kopplingar till Stokers Dracula – visst verkar det spännande?

  2. Fantastiskt fina böcker tycker jag som läst de flesta! Tror du kommer att gilla dem, i synnerhet Her Fearful Symmetry. Älskar Barbara Vine, men just The Blood Doctor har jag inte läst. Vågar nog ändå påstå att den är bra: hon är helt outstanding som Barbara Vine, Ruthan. Vilket påminner mig om att jag måste köra en double feature om Ödesdiger vändning och Tigerlily’s Orchids.

    Bra att någon köper lite böcker istället för mig så att inte bokhandlarna blir lidande! :)

    1. ”Her fearful Symmetry” har helt fräckt gått om alla andra kandidater i läshögen och kommer påbörjas så snart det bara är möjligt. Jag känner att det är klar sträckläsningsvarning på den, så det är tur att jag har lite tid över. ;)

      Allt jag har läst av Barbara Vine har varit grymt bra, så jag räknar kallt med att The Blood Doctor håller samma klass!

      Ja precis, någon måste dra sitt strå till stacken! Även om det var Stadsmissionen som fick de flesta slantarna den här gången. :)

  3. Med tanke på hur mycket jag gnällt om att jag inte har något att läsa, kommer jag definitivt inte försöka mig på något ”köpstopp”, snarare tvärtom. Köpstopp kan man införa på annat som dyra restaurangbesök med mycket alkohol som jag och sambon roar oss mycket med. Böcker är ju alldeles för vettigt och underbart att köpa.

    Jag har beställt Tidsresenärens hustru efter att jag läste om den i en blogg jag tappat namnet på just nu. Sen läser jag ”Fågeln som vrider upp världen” och ”Den amerikanska flickan” just nu.

    Har du förresten skrivit något om Vägen?

    1. Det kan ju verkligen gå hur mycket pengar som helst en utekväll. Även om de tär roligt så kan jag int elåta bli att tänka ibland på allt annat man skulle ha kunnat köpt för de där ölpengarna…
      Det är bra att handla begegnade böcker också, för då känner man sig både ekonomisk och miljövänlig. Bara fördelar!

      Jag tyckte att ”Tidsresenärens hustru” var helt underbar, hoppas att du kommer att gilla den!

      Jag tror inte att jag har skrivit om ”Vägen” faktiskt. Jag läste den innan jag skaffade blogg och det har aldrig blivit av att jag har skrivit om den, fast det är en av de bästa böcker jag har läst.

  4. Heja dig! Är helt på din linje! Fram för bokfrossa! Jag har väl frossat lite allmänt de senaste två veckorna, summa summarum 5 böcker från Adlibris.

    1. Ja, verkligen! En fin känsla det där, att lämna butiken med en liten kasse fullrpoppad med böcker, som är mycket bättre än att klicka hem böcker från nätbokhandlarna också… :)

  5. Skönt att vi är fler som frossar :). Jag läste Barbara Vine (Henrys bok som den heter på svenska) för bra många år sedan och var oerhört fascinerad, även om jag minns att jag bitvis tyckte den var lite seg. En berättelse jag aldrig glömmer är det i alla fall. Jag gillade även Kostova och. Niffenegger ligger på ”vänt” här.

    1. Ja, vi får ju kompensera lite vi som inte har stopp. :)
      Jag misstänker att Vine-boken är en sån som kräver sin koncentration och energi, den verkar rätt tung? Men bra också, såklart.

  6. Vad härligt med lite shopping! Har du tips på ngn stadsmissionen med mkt böcker? Jag sörjer lite att götgatan-emmaus tydligen har tagit bort sin bokavdelning. Dit gick jag emellanåt förut och spontanfyndade (efter att ha spontanshoppat högre upp i backen på söderbokhandeln och pocketshop…)!

    1. Stadsmissionen i Liljeholmen har bra utbud tycker jag – mycket engelska böcker i bra skick. Annars så är ju Myrorna i Skärholmen grymma på just böcker, det är rätt stora delar av min bokhylla som kommer därifrån. :)

  7. Hm, jag tror att The Blood Doctor kan finnas översatt som Henrys bok, och i så fall blev jag oväntat besviken på den.

    *stämningssabotören*

Kommentera

